Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. október 8. 10:09 Adat

Van olyan ország, ahol egy év alatt 1,5 millió ember lett vegetáriánus

A környezetszennyezés és a klímaváltozás körüli vita, illetve párbeszéd elmúlt hónapokra jellemző, minden korábbinál erősebb fellángolása előtt is rendkívül erősen megjelentek a globális fogyasztásban a környezetvédelmi szempontok. Ezt pedig az üzleti szféra is felismerte, és ennek megfelelően egyre több cég kezdte az új fogyasztói elvárásoknak megfelelően átszabni a kínálatát. Talán ez a legfontosabb üzenete az Euromonitor 10 legmeghatározóbb globális fogyasztói trendet bemutató elemzésének.

A nemzetközi piackutató által azonosított trendek egyébként elég általánosak, és nincs is bennük sok meglepetés. Nem annyira újszerű gondolat, hogy

  • öregszik a társadalom,
  • az emberek azonnal akarnak megoldást problémáikra,
  • sokan igyekeznek visszatérni a hagyományos termékekhez,
  • a fogyasztói közeg egyre inkább nemzetközivé válik,
  • és miközben digitálisan bárkivel együtt lehetünk,
  • a valós térben egyre általánosabb a magány.

Ezeknek a fogyasztói magatartásra gyakorolt hatása, illetve a cégek ilyen jellegű igényekre adott konkrét reakciója azonban már érdekesebb.  A részben az idősebb korosztálynak szánt elektronikus biciklik vagy az egyedül étkezőket összehozó online platform kifejlesztése azt mutatja, hogy ezek a folyamatok tényleg valós piaci igényeket teremtenek.

A tíz trendből kettőt pedig egyértelműen a környezetvédelem egyre fontosabbá válása hajt.

A műanyagmentes társadalomra való törekvést nem kell túlmagyarázni, az viszont érdekes, hogy a tudatos fogyasztást tulajdonképpen az állatbarát magatartással azonosították a szerzők. Lényegében egy teljes fejezetet kapott, hogy a vegetáriánus és vegán életforma terjedése milyen változásokat hoz.

A húsfogyasztás elhagyása pedig valóban egyre általánosabb. A kiadvány szerint hét olyan ország volt, ahol 2016-ról 2017-re – tehát valószínűleg még a téma fellángolása előtt – legalább százezerrel nőtt a vegetáriánusok száma. A rekorder Nigéria, ahol közel másfél millióan hagytak fel a húsevéssel, de 1,2 millióan döntöttek így Pakisztánban is.

 

Ez már elég jól mutatja, hogy nem kizárólag a fejlett világra jellemző ez a folyamat, ami kicsit gyengíti is az Euromonitor állításait. Bár a piackutató szerint a tudatos fogyasztás feltörekvő államokban is egyre általánosabb – különösen a magasabb jövedelmű fiatal városiak körében -, nem tűnik valószínűnek, hogy például Pakisztánban teljes mértékben ez történik.

Az azonban nem kérdés, hogy például a németeknél emiatt lett több mint 200 ezer új vegetáriánus, és valószínűleg hasonló a helyzet Olaszországban és Brazíliában is. Egy másik kutatás szerint a németeknél ebben az időszakban a hagyma és a káposzta kivételével minden zöldség fogyasztása emelkedett, összességében pedig közel 200 ezer tonnával több zöldséget vásároltak az országban 2018-ban, mint egy esztendővel korábban.

Itthon ilyen egyértelmű trendet nem lehet felvázolni. Hosszabb távon a húsfogyasztás jóval gyorsabban nő, mint a zöldségeké: a statisztikai hivatal adatai szerint előbbiből 15, utóbbiból pedig csak 6 százalékkal fogyott több 2017-ben, mint hét évvel korábban. Ám pont a legutóbbi olyan évben, amiről már vannak adatok*2017, a húsfogyasztás kissé visszaesett, a zöldség viszont emelkedett. A korábbi tapasztalatok alapján azonban ebből nem nagyon érdemes hosszútávú következtetéseket levonni.

 

Az ugyanakkor jól látszik, hogy a fogyasztás alakulása igencsak jövedelemfüggő. A zöldségvásárlás azért ugrott meg, mert a rosszabb körülmények között élők ebből a szempontból elkezdtek felzárkózni a vagyonosabbakhoz. A társadalom jövedelem szerint alsó 30 százalékában nagyjából negyedével nőtt a zöldségek iránti kereslet, miközben a leggazdagabbak között kissé még csökkent is.

Ezzel szemben a húsnál nincs ekkora különbség. Bár a szegényebbek körében itt is nagyobb volt a növekedés, de itt a középosztály szintén jelentős bővülést mutatott fel, és a gazdagoknál is látványosan emelkedett a fogyasztás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkor tehetünk a legegyszerűbben a klímaváltozás ellen, ha átalakítjuk az étrendünket. De hogyan?Mennyire ártalmas a marhahús a klímának? Mi van a sajtokkal? Milyen tenyésztett halat enni ökológiai szempontból? Néhány tanács a klímát féltőknek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat fogyasztás Nigéria vegetarianizmus Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Vámosi Ágoston
2025. április 4. 11:21 Adat, Vállalat

Sikerülhet ellenszélben külpiacra lépniük a magyar vállalkozásoknak?

Örök téma a magyar cégek exportjának fellendítése, egy budapesti üzleti rendezvényen egyebek mellett arról lesz szó, hogyan kerülhetők el a folyamat buktatói.

Jandó Zoltán
2025. április 3. 10:11 Adat

Másfélszeresére nőtt a bűncselekmények száma Magyarországon 2021 óta

Hét éve nem regisztráltak annyi bűncselekményt Magyarországon, mint 2024-ben. Főleg a csalások és a lopások száma ugrott meg a közelmúltban.

Torontáli Zoltán
2025. április 2. 11:12 Adat, Pénz

Fél év után elengedte a miniszterelnök növekedési álmait a kormány

Az év első hónapjai nem úgy alakulnak, ahogy várták, az inflációs előrejelzés is változott, de a minimálbéres megállapodáshoz nem nyúlnak hozzá.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. április 4. 06:03 Világ

Orbán ellenzi, de Európa tovább pénzelné a védvonalnak tekintett ukrán hadsereget

Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Vámosi Ágoston
2025. április 3. 15:42 Közélet

Magyarország és Szlovákia járhat a legrosszabbul a Trump-vámokkal

A német autóipari ellátási lánc tagjai egymást rántják magukkal a mélybe az Egyesült Államok által bevezetett vámok után. A magyar kivitel 8 százalékát adó győri Audi motorok és autók exportja miatt is érintett.