Ahogy korábban mi is írtunk róla, az élelmiszerboltok saját márkás termékeiben sokszor ugyanazt kapjuk olcsóbban, mint az ismertebb márka esetében, mert a két verzió között csak a csomagolás, pontosabban a csomagolásra nyomott minta a különbség. Ugyanakkor előfordul, hogy a boltlánc igényei szerint módosított verziókat is készít egy-egy üzem. A saját márkás termékek csomagolásánál így sok esetben nemcsak a gyártó, hanem a bolt szerepe is meghatározó.
A Which? brit fogyasztóvédelmi szervezet friss felmérése során 11 helyi boltláncban vásároltak 46 népszerű saját márkás terméket, és megnézték, hogy a csomagolásnak mekkora része könnyen újrahasznosítható. Számos olyan céget teszteltek, amelynek nincs Magyarországon boltja, de benne volt a Tesco, az Aldi és a Lidl is (a helyi saját márkás termékeivel).
A csomagolási megoldásoknál elég nagy eltéréseket találtak, kiemelik például, hogy bizonyos boltokban a banánokat külön nejlonban kínálják, ami teljesen felesleges, mint ahogy a narancsokat sem jó múanyaghálóba tenni.
A tesztet a Morrisons zárta a legrosszabb eredménnyel, és ebben nagy szerepe volt annak, hogy például nem lehet a bolttól gyümölcsöt venni online úgy, hogy ne legyen műanyagba csomagolva. A legjobb eredményt a Tesco és a Waitrose érte el, csomagolatlan lédig gyümölcskínálatának és annak köszönhetően, hogy a csomagolt termékeken az átlagosan több volt a papír és a könnyen újrahasznosítható műanyag.
Ám még az élen végzett Tesco is csak alig 60 százalék feletti arányt ért el a könnyen újrhasznosítható anyagokban, és 37 százalék nem volt újrahasznosítható. Az Aldi valamivel 50 százalék feletti, a Lidl viszont csak 50 százalék alatti újrahasznosítási arányt mutatott.
A szupermarketek általában azzal érvelnek, hogy bizonyos termékeket egyszerűen nem lehet másképp csomagolni. A Which? azonban azt állítja, hogy az összehasonlító tesztben tapasztalt alapvető eltérések arra utalnak, hogy lehetne mozgásterük a boltoknak.
A készételeknél használt fekete műanyag dobozok jó példát adnak erre, mert a 11 boltlánc közül 5 figyel arra, hogy ne vásároljon ilyet használó beszállítótól, 6 viszont nem. A fekete dobozokat a hulladékkezelőknél a válogatógépek nem ismerik fel, az átlátszó műanyagot viszont igen, ebben a konkrét esetben ezen a választáson múlik az egész.
A pizzáknál is hasonló a helyzet: a papírdoboz rendben van, az átlátszó polisztirol bevonat viszont egyáltalán nem.
Az újrahasznosíthatóság módjának jelölése is rengeteg kívánnivalót hagy maga után: a tesztben résztvevő termékeknek csak 58 százalékán volt rendesen jelezve.
Élet
Fontos