Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. május 3. 13:24 Tech

Olyan gépet építettek, amely forradalmasíthatja a repülést

A repülés hajnala óta elmaradhatatlan kellékei a repülőgépeknek a mozgatható kormányfelületek, mivel nevüknek megfelelően ezek teszik lehetővé az irányítást. Éppen ezért számít szenzációnak, hogy brit fejlesztők olyan megoldással álltak elő, amely szükségtelenné teszi ezek használatát.

A BAE Systems hadiipari óriásvállalat és a Manchesteri Egyetem szakemberei egy pilóta nélküli eszközt fejlesztettek, amelyen az oldalirányú elfordulást az hozza létre, hogy a motorból távozó levegőt hangsebességnél gyorsabban keskeny réseken áramoltatják keresztül. Ezek a fejlesztők által közreadott vázlat szerint ott – a szárnyak kilépőélein – helyezkednek el, ahol a hagyományos repülőgépek csűrőlapjai. Ez utóbbiak mellett pedig az oldalkormánylapot*Ez hagyományosan a függőleges vezérsík kilépőélén van. is helyettesítik. (Ebben a Wikipedia-cikkben a kormányfelületek résznél található egy remek szemléltetés a hagyományos felületek működéséről.)

Forrás: BAE Systems

A függőleges irányú manőverezést*Ezért a – gépek hátsó részén, a függőleges vezérsíkhoz csatlakozó – stabilizátorokra elhelyezett magassági kormánylapok felelnek a hagyományos megoldás szerint. az teszi lehetővé, hogy a géptest hátsó részén egy olyan ívelt felszínt alakítottak ki, amelynél a hajtóműből nagy sebességgel távozó gázok irányát jól irányzott levegőbefújásokkal el tudják téríteni. Ha nincs befúvás, akkor a felület kialakítása miatt a gép orra lefelé néz, vagyis a jármű ereszkedik. Közepes befúvásnál semleges helyzet alakul ki, maximálisnál pedig a gép orra felfelé mutat, így a drón emelkedik.

A kétkedők meggyőzése érdekében a fejlesztők egy videót is közreadtak (a második képre kattintva indul), amelyen látszik, hogy a repülés közbeni manőverezéshez valóban nem használ hagyományos aerodinamikai megoldásokat a Magma névre keresztelt gép. A fel- és leszállásnál ugyanakkor használ féklapokat, illetve fékszárnyakat.

A felvételek egy észak-walesi repülőtéren és közelében készültek, ahol gyakran tesztelnek drónokat. A BAE Systems azt hangsúlyozta, hogy a hagyományos kormányfelületek nélkül egy gép könnyebb, olcsóbb és megbízhatóbban üzemeltethető lehet, ráadásul növekszik a lopakodási képessége, mert nincs szükség a radarok számára jól látható résekre és éles felületekre.

A hadiipari vállalat technológiai vezetője arról beszélt, hogy a projekt megvalósíthatósági tanulmányként indult, de mindössze pár hónap alatt eljutottak a most publikált eredményekig. A Manchesteri Egyetem részéről a projektet vezető akadémikus felidézte, hogy közel 20 évvel ezelőtt 

összeragasztott műanyagdarabok és egy hajszárító segítségével kezdtek el kísérletezni azzal a technológiával, amely a drónon a függőleges manőverezést teszi lehetővé.

Csak éppen a Magmán a kritikus alkatrészek már titánból vannak, és 3D nyomtatással állította elő a BAE Systems.

A fejlesztésnek a harcászati drónok esetében azonnali haszna lehet, részeként az Egyesült Királyság jövőbeli légi harcászati fejlesztési programjának – jegyzi meg a Bloomberg cikke. De ha sikerül nagyobb méretben és tökéletes megbízhatósággal alkalmazni a technológiát, akkor idővel akár az utasszállító gépek tervezését is forradalmasíthatja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉrkeznek az eddigi leggyorsabb drónok, méghozzá életet menteniRuandában már több száz életet mentettek meg, most pedig már közel 130-cal repeszthetnek a gyógydrónok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech bae systems drón kormányfelületek repülés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.