A repülés hajnala óta elmaradhatatlan kellékei a repülőgépeknek a mozgatható kormányfelületek, mivel nevüknek megfelelően ezek teszik lehetővé az irányítást. Éppen ezért számít szenzációnak, hogy brit fejlesztők olyan megoldással álltak elő, amely szükségtelenné teszi ezek használatát.
A BAE Systems hadiipari óriásvállalat és a Manchesteri Egyetem szakemberei egy pilóta nélküli eszközt fejlesztettek, amelyen az oldalirányú elfordulást az hozza létre, hogy a motorból távozó levegőt hangsebességnél gyorsabban keskeny réseken áramoltatják keresztül. Ezek a fejlesztők által közreadott vázlat szerint ott – a szárnyak kilépőélein – helyezkednek el, ahol a hagyományos repülőgépek csűrőlapjai. Ez utóbbiak mellett pedig az oldalkormánylapot*Ez hagyományosan a függőleges vezérsík kilépőélén van. is helyettesítik. (Ebben a Wikipedia-cikkben a kormányfelületek résznél található egy remek szemléltetés a hagyományos felületek működéséről.)
A függőleges irányú manőverezést*Ezért a – gépek hátsó részén, a függőleges vezérsíkhoz csatlakozó – stabilizátorokra elhelyezett magassági kormánylapok felelnek a hagyományos megoldás szerint. az teszi lehetővé, hogy a géptest hátsó részén egy olyan ívelt felszínt alakítottak ki, amelynél a hajtóműből nagy sebességgel távozó gázok irányát jól irányzott levegőbefújásokkal el tudják téríteni. Ha nincs befúvás, akkor a felület kialakítása miatt a gép orra lefelé néz, vagyis a jármű ereszkedik. Közepes befúvásnál semleges helyzet alakul ki, maximálisnál pedig a gép orra felfelé mutat, így a drón emelkedik.
A kétkedők meggyőzése érdekében a fejlesztők egy videót is közreadtak (a második képre kattintva indul), amelyen látszik, hogy a repülés közbeni manőverezéshez valóban nem használ hagyományos aerodinamikai megoldásokat a Magma névre keresztelt gép. A fel- és leszállásnál ugyanakkor használ féklapokat, illetve fékszárnyakat.
A felvételek egy észak-walesi repülőtéren és közelében készültek, ahol gyakran tesztelnek drónokat. A BAE Systems azt hangsúlyozta, hogy a hagyományos kormányfelületek nélkül egy gép könnyebb, olcsóbb és megbízhatóbban üzemeltethető lehet, ráadásul növekszik a lopakodási képessége, mert nincs szükség a radarok számára jól látható résekre és éles felületekre.
A hadiipari vállalat technológiai vezetője arról beszélt, hogy a projekt megvalósíthatósági tanulmányként indult, de mindössze pár hónap alatt eljutottak a most publikált eredményekig. A Manchesteri Egyetem részéről a projektet vezető akadémikus felidézte, hogy közel 20 évvel ezelőtt
összeragasztott műanyagdarabok és egy hajszárító segítségével kezdtek el kísérletezni azzal a technológiával, amely a drónon a függőleges manőverezést teszi lehetővé.
Csak éppen a Magmán a kritikus alkatrészek már titánból vannak, és 3D nyomtatással állította elő a BAE Systems.
A fejlesztésnek a harcászati drónok esetében azonnali haszna lehet, részeként az Egyesült Királyság jövőbeli légi harcászati fejlesztési programjának – jegyzi meg a Bloomberg cikke. De ha sikerül nagyobb méretben és tökéletes megbízhatósággal alkalmazni a technológiát, akkor idővel akár az utasszállító gépek tervezését is forradalmasíthatja.
Tech
Fontos