A tavalyi volt az első teljes üzleti év, amelyet az új tulajdonosnál töltött az Opel, miután a General Motors (GM) 2017 augusztásban eladta a márkát a francia PSA-csoportnak. Ez utóbbi a Peugeot és a Citroën márkák gyártóját jelöli.
Úgy tűnik, az új tulajdonos nem sokat vacakolt az átalakítással, mert az Opel tavaly már 859 millió eurós nyereséget ért el.*Ez a működési bevétel – vagyis az üzleti évben elszámolt értékesítés nettó árbevételének, az eszközök között állományba vett saját teljesítmények értékének, az egyéb bevételeknek -, valamint az üzleti évben elszámolt anyagjellegű, személyi jellegű vagy egyéb ráfordítások, értékcsökkenési leírás együttes összegének különbözete. Utoljára erre 1999-ben volt példa, vagyis húsz év kellett ahhoz, hogy az Opel ismét nyereséges legyen.
Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy az Opel a GM részeként papíron ugyan veszteséget termelt, de könnyen elképzelhető, hogy az amerikai anyacég máshol profitált az Opel fejlesztéseiből.
Az Opelnek például kilenc platformja*A platform az autó alapja, benne van a padlólemez, a tűzfal, az orr és a hátsó rész hossznyúlványai, a motorfelfüggesztés és a futómű bekötési pontjai, a kormánymű, a műszerfal mögötti keresztmerevítő, az ülések helyzete, sőt, még az ülésvázak is, a tank beépítése és a betöltőnyílás. Vannak méretek, amelyek bizonyos határok között változtathatók, például az EMP platformnál a tengelytáv, az első túlnyúlás, a legkisebb és a legnagyobb kerékméret, a jármű szélessége és a vezető szemmagassága a talajtól. A platform egyes részei – az orr, illetve a hátsó rész – lecserélhetők. volt, és tízféle motorcsaládot használt. Ez rengeteg egy ilyen kis gyártótól, éppen ezért valószínű, hogy a GM szükségleteit is ki kellett elégíteni.
Az Opel több országban más néven volt jelen a helyi piacokon, Nagy-Britanniában például Vauxhall néven fut, Ausztráliában és Új-Zélandon Holden, az Egyesült Államokban pedig Chevrolet márkanév alatt értékesítik.
A PSA például csak kétféle platformot és négyféle motorcsaládot használ. A PSA, miután megvette az Opelt, el is kezdte a két márka összevonását. Az egy év alatt összerakott és idén debütáló Opel Corsa például már francia platformra épült. Ezzel rengeteget lehet spórolni. A PSA azt tervezi, hogy az Opeleket 700 euróval olcsóbban gyártja. A közös platformok előnye, hogy a fejlesztési költségek 40-50 százalékkal kisebbek.
Ez meg is látszik a cégcsoport eredményén. Az Opel-modelleknek köszönhetően növelte eladásait tavaly a PSA. Jórészt az Opel jövedelmezővé tételének tulajdoníthatóan 40 százalékkal nőtt a PSA nyeresége. A konszern tavaly 3,87 millió autót adott el, 6,8 százalékkal többet a 2017-es 3,63 milliónál.
Az Opel számai nélkül nagy bajban lett volna a konszern,
hiszen a Peugeot eladásai 17,9 százalékkal, míg a Citroënek értékesítései 0,9 százalékkal csökkentek tavaly.
Ami az Opellel együtt megvásárolt szentgotthárdi motorgyárat illeti, a PSA körülbelül egy éve jelentette be, hogy ott is gyártani fogják a PSA 1,2 literes, háromhengeres benzines turbomotorját. A tervek szerint idén szeptemberben készülnek el az első próbadarabok, és még az év vége előtt, decemberben elindul az új motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon.
Vállalat
Fontos