Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. november 24. 18:04 Vállalat, Világ

Renault-Nissan: ki nem állhatják egymást, mégsem tudnak elválni

Bár cikkünk megjelenéséig még nem vádolták meg Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan Tokióban hétfőn sikkasztás gyanúja miatt őrizetbe vett vezérét, a Nissan japán vezérigazgatója már aznap nyilvánosan kifakadt. Hiroto Szaikava meg sem kísérelte leplezni az érzelmeit, rögtön arról beszélt a sajtónak, hogy Ghosn viselkedése a cégcsoporton belül elviselhetetlen, és azonnal javasolta is, hogy mozdítsák el az elnöki székéből.

A Nissan igazgatósága csütörtökön meg is hozta az egyhangú döntését Ghosn trónfosztásáról. A vezér csak a Renault élén tartotta meg a pozícióit, de amíg élvezi egy tokiói cellában a hatóságok vendégszeretetét, kinevezett helyettese viszi az ügyeket. Az események ilyen gyors pörgése felszínre hozta azt a kibékíthetetlen ellentétet, amely a vállalatcsoporton belül valószínűleg régóta feszült.

Ahogy a New York Times elemző cikke írja, a japán-francia autóipari szövetség, amelynek 2016 óta a Mitsubishi is tagja, a nyilatkozatok szintjén őrzi az egységességét, a birodalom széthullására nem kell számítani, a cégeket azonban jelenleg csak a gazdasági racionalitás tartja össze.

Az autóiparban egyáltalán nincs vége a globális konszolidációnak, a vezető szereplők közül számos további egyesülést vagy partnerséget tervez, a méretgazdaságosság ugyanis ezt követeli meg tőlük.

Ilyen környezetben a Nissan és a Renault szétválása szinte öngyilkossággal érne fel.

A két nagy szövetségesnek Ghosn letartóztatásától függetlenül sem ment jól az utóbbi időben, a Renault és a Nissan bevétele és nyeresége egyaránt csökkent. Míg a Nissan az Egyesült Államokban és Kínában, vagyis a világ két legnagyobb piacán esett vissza, a Renault-nak Afrikában és Indiában nem ment jól az értékesítés.

A Nissan hagyományosan a harmadik legnagyobb piaci szereplő Amerikában, a Toyota és a Honda után, de Ghosn a 2008-as válság lecsengése után egy stratégiaváltással maga mögé tudta gyűrni a Hondát. Ehhez olyan mértékű árcsökkentésre volt szükség, amely számos kisebb kereskedőt tönkretett, a nagyobb értékesítőket ezzel szemben Ghosn üzletpolitikája vastagon támogatta, például megfinanszírozta nekik a szalonok felújítását.

Bár a Nissan növelni tudta a piaci részesedését, a kereskedői hálózatát gyakorlatilag szétzilálta, és most, amikor az amerikai értékesítés minden márkánál visszaesett, a korábbi árcsökkentések után nem maradt semmilyen mozgástere a helyzet kezelésére.

A Renault-nak még nehezebb lenne önállóan talpon maradni, mert Amerikában nincs is jelen, Kínában pedig marginális piaci szereplőnek számít. Befektetésekre azonban talán még sosem volt akkora szükség mint most, mert a világ vezető gyártói kivétel nélkül öntik a pénzt az elektromos hajtásba, ami egyelőre nem termel nyereséget.

Mindezt úgy kell megtenniük, hogy Donald Trump kereskedelmi háborúja miatt az autóipar legfőbb alapanyagának, az acélnak az ára emelkedik, hiszen azt többnyire a vámokkal sújtott Kínában gyártják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzétŐrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar Carlos Ghosn Nissan Renault Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.