Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. november 24. 18:04 Vállalat, Világ

Renault-Nissan: ki nem állhatják egymást, mégsem tudnak elválni

Bár cikkünk megjelenéséig még nem vádolták meg Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan Tokióban hétfőn sikkasztás gyanúja miatt őrizetbe vett vezérét, a Nissan japán vezérigazgatója már aznap nyilvánosan kifakadt. Hiroto Szaikava meg sem kísérelte leplezni az érzelmeit, rögtön arról beszélt a sajtónak, hogy Ghosn viselkedése a cégcsoporton belül elviselhetetlen, és azonnal javasolta is, hogy mozdítsák el az elnöki székéből.

A Nissan igazgatósága csütörtökön meg is hozta az egyhangú döntését Ghosn trónfosztásáról. A vezér csak a Renault élén tartotta meg a pozícióit, de amíg élvezi egy tokiói cellában a hatóságok vendégszeretetét, kinevezett helyettese viszi az ügyeket. Az események ilyen gyors pörgése felszínre hozta azt a kibékíthetetlen ellentétet, amely a vállalatcsoporton belül valószínűleg régóta feszült.

Ahogy a New York Times elemző cikke írja, a japán-francia autóipari szövetség, amelynek 2016 óta a Mitsubishi is tagja, a nyilatkozatok szintjén őrzi az egységességét, a birodalom széthullására nem kell számítani, a cégeket azonban jelenleg csak a gazdasági racionalitás tartja össze.

Az autóiparban egyáltalán nincs vége a globális konszolidációnak, a vezető szereplők közül számos további egyesülést vagy partnerséget tervez, a méretgazdaságosság ugyanis ezt követeli meg tőlük.

Ilyen környezetben a Nissan és a Renault szétválása szinte öngyilkossággal érne fel.

A két nagy szövetségesnek Ghosn letartóztatásától függetlenül sem ment jól az utóbbi időben, a Renault és a Nissan bevétele és nyeresége egyaránt csökkent. Míg a Nissan az Egyesült Államokban és Kínában, vagyis a világ két legnagyobb piacán esett vissza, a Renault-nak Afrikában és Indiában nem ment jól az értékesítés.

A Nissan hagyományosan a harmadik legnagyobb piaci szereplő Amerikában, a Toyota és a Honda után, de Ghosn a 2008-as válság lecsengése után egy stratégiaváltással maga mögé tudta gyűrni a Hondát. Ehhez olyan mértékű árcsökkentésre volt szükség, amely számos kisebb kereskedőt tönkretett, a nagyobb értékesítőket ezzel szemben Ghosn üzletpolitikája vastagon támogatta, például megfinanszírozta nekik a szalonok felújítását.

Bár a Nissan növelni tudta a piaci részesedését, a kereskedői hálózatát gyakorlatilag szétzilálta, és most, amikor az amerikai értékesítés minden márkánál visszaesett, a korábbi árcsökkentések után nem maradt semmilyen mozgástere a helyzet kezelésére.

A Renault-nak még nehezebb lenne önállóan talpon maradni, mert Amerikában nincs is jelen, Kínában pedig marginális piaci szereplőnek számít. Befektetésekre azonban talán még sosem volt akkora szükség mint most, mert a világ vezető gyártói kivétel nélkül öntik a pénzt az elektromos hajtásba, ami egyelőre nem termel nyereséget.

Mindezt úgy kell megtenniük, hogy Donald Trump kereskedelmi háborúja miatt az autóipar legfőbb alapanyagának, az acélnak az ára emelkedik, hiszen azt többnyire a vámokkal sújtott Kínában gyártják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzétŐrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar Carlos Ghosn Nissan Renault Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.