Amikor tavaly júniusban az Amazon 14 milliárd dollárért felvásárolta az amerikai Whole Foods élelmiszerláncot, nagyot esett a rivális kiskereskedelmi társaságok tőzsdei árfolyama. A befektetők attól féltek, hogy az internetes behemót ugyanúgy lenyomja majd az árakat, mint az e-kereskedelemben.
Ennél jóval kisebb visszhangot keltett, hogy miután az Audi bemutatta E-tron névre keresztelt elektromos autóját, az is kiderült: az autógyártó az Amazonnal szövetkezve otthoni töltőket kínál a modell vásárlóinak. A Bloomberg Businessweek cikke szerint ez fenyegetés lehet a nagy olajvállalatok számára, hiszen a töltés kényelmesebbé tételén keresztül lökést adhat az elektromos autók elterjedésének, ami csökkentené az üzemanyagok iránti igényt. Sőt, olcsóbbá is válhat a töltés, ha éjszaka pontosan akkor történik a folyamat, amikor a legolcsóbb az áram.
Miközben az olajcsúcs (peak oil) kifejezés 10 évvel ezelőtt még arra vonatkozott, hogy meddig növekedhet a kőolaj kitermelése, azaz mikor kezdenek apadni a készletek, ma már sokkal inkább az igények tetőzését értik alatta. Ami nagyon nem mindegy az olajvállalatok szempontjából. Részben ez a magyarázata annak, hogy
míg 2008 nyarán az Exxon volt a világ legértékesebb tőzsdei cége, ma már az első tízben maradásért is küzdenie kell.
Ami probléma az olajipari cégek és befektetőik számára, nagyon is üdvözlendő folyamat a környezet- és klímavédelem szempontjából. A kérdés inkább az, meg lehet-e szabadulni a fosszilis energiahordozóktól elég gyorsan ahhoz, hogy el lehessen kerülni az éghajlatváltozás katasztrofális következményeit.
Ami a pedig a magyar gazdaságot illeti, fontos lenne, hogy az Audi ugyanolyan sikeres legyen az elektromos autóival, mint a belső égésű motorral hajtottakkal. Győrben ugyan elsősorban még az utóbbiak és azok részegységei készülnek, de már elkezdődött az elektromotorok gyártása, és nemrég bejelentették, hogy teljes elektromos járművek is legördülnek majd az ottani futószalagokról.
Az Audit árbevétel alapján csak egy cég előzi meg idehaza, a Mol, amely már szintén elkezdte a felkészülést arra az időszakra, amikor csökkenni fog az igény a benzin és gázolaj iránt. A vállalat 2030-ig szóló stratégiája szerint a feldolgozott kőolajból a mostani 70 helyett csak 50 százalékban készül majd üzemanyag*legalábbis ebbe az irányba mozdulnak el, a többiből különböző vegyipari alapanyagok. A társaság szintén az átalakulás jegyében épít napelemparkokat, száll be a közösségi közlekedésbe Budapesten és Debrecenben, valamint bővíti fogyasztói szolgáltatásait egyebek mellett belvárosi, nem benzinkúthoz kötött kávézóval.
Vállalat
Fontos