Az egész közúti közlekedés jövője szempontjából fontos lépés tett az Uber, csak nem előre, hanem hátra. Az amerikai székhelyű társaság a Techcrunch megerősített híre szerint felhagy az önvezető kamionok fejlesztésével, és azt mondja, hogy az erőforrásait ezentúl az önvezető autókra koncentrálja.
Ez ügyes kommunikáció, de annak fényében elég érdekes, hogy az önvezetés megvalósítása a kamionok esetében sokkal gyorsabban megvalósíthatónak tűnik, mint az autóknál. Vagyis az Uber azt mondja, hogy a könnyebb, gyorsabban kivitelezhető feladattal felhagy, és inkább a bonyolultabb megoldásra tesz.
Az Uber kamionos kalandja kezdettől fogva nem volt sikersztori. Úgy próbáltak beszállni a piacba, hogy két évvel ezelőtt 220 millió dollárért megvették az Otto nevű vállalkozást, amely akkor még csak Anthony Levandowski önvezető kamionos fejlesztőcége volt. Levandowski korábban a Google anyavállalatánál, az Alphabetnél dolgozott ugyanilyen projekten, és az Alphabet azzal vádolta, hogy a technológiai tudást kilopva alapította meg az Ottót.
Az Uber ellen komoly pert helyeztek kilátásba. Ezt úgy oldották meg, hogy nemes egyszerűséggel kirúgták Levandowskit, és a Google-csoportba tartozó Waymónak akkori árfolyamon 245 millió dollár értékben adtak Uber-részvényeket, hogy elálljon a pertől.
Az Uber nagy hírverést csapott, amikor Colorado államban egy kamionnyi Budweiser sört leszállított egy megrendelőnek önvezető módban. Némi problémát csak az jelentett, hogy a fuvar valószínűleg nélkülözte a szükséges engedélyek egy részét. Akkor azonban még úgy látszott, hogy az Uber gőzerővel megy előre ezen a területen, ehhez képest a teljes leállás óriási visszalépésnek számít.
A kamionoknál elvileg azért egyszerűbb az akár részleges önvezetés megvalósítása, mert a járművek egy hosszabb autópályás szakaszon viszonylag könnyen konvojba állíthatók. A konvojozás a fejlesztések egyik első lépése, ekkor két vagy több kamion olyan kis követési távolsággal megy egymás mögött, hogy a menetszél a második tagtól kezdve drasztikusan csökken, és ezzel összhangban az üzemanyag-fogyasztás is. A szenzorok állandóan pásztázzák a konvoj környékét, így hirtelen fékezés esetén sem ütköznek össze a járművek, a sofőrök pedig levehetik kezüket a kormányról.
Ilyen kísérleteket szinte mindegyik nagy teherautógyártó folytat már élőben, általában logisztikai cégekkel összeállva, a szükséges engedélyek birtokában. Ezek többnyire jól is haladnak, ami arra utal, hogy egy Uber-Otto páros piacra lépését nagyon meg tudta volna nehezíteni, hogy a hagyományos márkák is időben kínálni tudják ugyanazt a megoldást. A nagy teherautógyártóknak ugyanis megvan az az előnyük, hogy évtizedek óta működő piaci kapcsolataik és értékesítési gyakorlatuk van.
Az Uber mellett a diszruptív, azaz piacot felborító belépővel a Tesla is kacérkodik, amelynek elektromos kamionja alapból képes lehet a személyautókban már meglévő önvezető módra. Ugyanakkor ennek a kamionnak a piacra lépését sem hiszik el maradéktalanul a szakmában, a tisztán elektromos hajtás miatt ugyanis a modellel kapcsolatban rengeteg a megválaszolatlan technikai és üzleti kérdés.
Tech
Fontos