A futárszolgálatok német szövetsége elég mellbevágó adatokat tett közzé. Ahogy a T-Online.de írja, az ezredforduló óta Németországban majdnem megkétszereződött a feladott csomagküldemények száma, és tavaly elérte a 3,3 milliárd darabot.
Erről rögtön az juthat eszedbe, hogy a fuvarcégek számára eljött a Kánaán, csörög a kassza, és óriási a növekedés. Ám erről szó sincs, a német adatok szerint a piac értékben csak 5 százalékkal emelkedett, és ez is úgy jött ki, hogy az egy csomagra eső bevétel 7 eurócenttel (azaz 23 forinttal) még csökkent is. Azaz egyre több csomagot visznek ki fajlagosan egyre kevesebb pénzért.
A piacvezető Deutsche Post-DHL nagyon súlyosan csökkenteni kényszerült az idei (EBIT szintű) nyereség-előrejelzését: míg korábban 4,15 milliárd eurót várt, most már csak 3,2 milliárdot valószínűsít.
A kedvezőtlen folyamatok hátterében – első hallásra elég furcsa módon – éppen az online rendelések borzasztó gyors bővülése áll. A fejlődés ebben a szegmensben ugyanis olyan gyors, hogy a vállalatok nem bírják követni.
Hiába rendel mindenki egyre többet az internetről, és hiába nő a csomagszám, sem az infrastruktúra, sem a személyi állomány nincs meg ahhoz, hogy ezt a darabszámot kezelni lehessen. Az általános munkaerőhiány miatt borzasztó nehéz bővíteni az alkalmazotti létszámot, vagy ha mégis sikerül, akkor csak magasabb bérekkel, amely megdobja a költségeket. A sofőr/futár-kérdés pedig most már évek óta kritikus, ezekre az állásokra különösen nehéz alkalmas jelölteket találni.
Közben a tárgyi infrastruktúrát is fejleszteni kell, vagyis a cégek állandó befektetési kényszerben élnek, és ez is rengeteg pénzt visz el a büdzséből.
Hasonló kihívásokkal küzdenek egyébként a magyarországi logisztikai cégek is, és ennek hatásait a GKI Digital szerint idén már a vásárlók is megérezhetik, például áremelések formájában.
Logikus megoldás lenne a fuvardíjak drasztikus emelése, ennek azonban eddig a nagy kereskedők és a vásárlók is sikerrel álltak ellen. A német online kereskedelmi piacot vezető Amazon olyan erős szereplő, hogy egyelőre sikerül átvinnie az akaratát, márpedig a szállítási díjak emeléséről hallani sem akar, az utolsó centet is ki akarja sajtolni a logisztikai társaságokból. A szállítók közötti verseny következtében pedig ez sikerül is neki, egyelőre.
Az Amazon és a többi kereskedő mögött milliós tömegek bázisa áll, természetesen a vásárlók sem hajlandóak lenyelni a drágulást.
Az online rendelések ilyen mértékű felfutása a német városoknak is egyre nagyobb problémát okoz, a közutak forgalmát a csomagszállító furgonok már érezhetően és nagyon zavaróan megterhelik. A logisztikai cégek mindenféle megoldással próbálkoznak ennek csökkentésére, de ez is pénzbe kerül.
A legérdekesebb kísérlet talán Berlinben indult el, ahol öt versenytárs szolgáltató (DPD, DHL, GLS, Hermes és UPS) összefogott, és létrehozott egy központi mini elosztóközpontot. A csomagokat minden cég ide szállítja be ömlesztve, és innen kizárólag elektromos rásegítésű teherbiciklikkel viszik tovább a futárok a címzettekhez.
A cégek számára a projekt egyik nagy előnye, hogy az egyéves tesztet környezetvédelmi akcióként is el tudják adni, és így állami, önkormányzati, illetve régiós támogatásokat is fel tudnak venni a finanszírozáshoz.
Az alábbi (német nyelvű) videóban láthatod, hogyan dolgozik a Hermes berlini áruszállító elektromos biciklije.
Vállalat
Fontos