Hírlevél feliratkozás
A trieszti magyar kikötőberuházás helyszíne február 20-án. Forrás: MTI / KKM
Vámosi Ágoston
2025. február 24. 11:37 Vállalat, Világ

Százmilliárdot is elkölthet a magyar kikötőre a kormány, a megtérülés még mindig homályos

Elkezdődött a trieszti magyar kikötő építése – jelentette be múlt héten a Külgazdasági és Külügyminisztérium. A magyar állam által megvásárolt elhagyott ipartelepen korábban olajfinomító működött, ezért a szennyezést előbb fel kell számolni. A kormány szerint 2028-ban teljes kapacitással működhet a kikötő.

Számokban: az első fázisban egy 250 méteres partfalszakaszt építenek a kivitelezők, ezt egészítik ki később 650 méteresre. A part menti 30 hektáros területen egy logisztikai központ is épül.

  • A kormány tervei szerint évi kétmillió tonna, vagyis 78 ezer konténernyi forgalom várható.

Előzmények: a külügyminisztérium 2019 júniusában jelentette be, hogy 31 millió euróért kikötőt vásárol Triesztben. Szijjártó Péter akkor azt mondta, a 100 millió eurós beruházással három év alatt el kell készülnie a kikötőnek, és rövidesen létre is hozta a kormány a projekttel foglalkozó Adria Port Zrt.-t. A cég működése első öt évében több mint 1,5 milliárd forint veszteséget termelt.

  • A beruházási összeget később 150 millió euróra emelték, ami mostani árfolyamon több mint 60 milliárd forint, így a vételárral és az egyéb ráfordításokkal együtt az állami kiadások összege valószínűleg a 100 milliárdot közelíti, mire elkezd működni a kikötő.
  • 2022 végén aztán az volt a terv, hogy a magyar vállalatok már 2026-tól igénybe vehetik exportjukhoz a trieszti kikötő magyar részét. Ezt a tervet még tavaly is fenntartották, sőt, augusztusban a kikötő hivatalos oldalán is szeptember 2-re jelezték előre az építkezés megkezdését.

Igen, de: a partszakasz előtt a tenger vize csak 13 méter mély, ami korlátozza a fogadható hajók nagyságát. A nagyobb hajókon lévő árut tehát át kell rakodni például Pireuszban, hogy kiköthessenek Trieszt magyar tulajdonú partszakaszán.

  • A Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának – legalább 850 milliárdos – felújítását a Pireuszból kiinduló konténerforgalommal magyarázza a kormány, miközben a két kikötő egymás versenytársa.
  • A nagyobb szállítmányokat a Trieszttől 10 kilométerre délre található szlovéniai Koper kikötőjébe is küldhetik közvetlenül. A koperi kikötő költségei jelenleg kedvezőbbek, és a szlovéniai vasúti teherszállítás egyszerűbb az olaszországinál.
  • Így igazán csak akkor lehet vonzó Trieszt a magyar exportőröknek, ha sokkal kedvezőbbek lesznek a díjai, így viszont az állami beruházás megtérülése marad erősen kérdéses.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMire megépül a Budapest-Belgrád vasút, már mindenki másfelé szállítMár 800 milliárd forint felett jár a beruházás költsége, ami annyira megnehezíti a déli irányú vasúti fuvarozást, hogy félő, az elkészülte után sem áll helyre még a korábbi forgalom sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözelebb került a magyar kormány a trieszti kikötő megépítéséhez, amire sok racionális érvet sose tudott hozniValószínűleg a kínai kapcsolatok miatt lehet fontos a kormánynak a projekt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzijjártó szerint nagyon közel vagyunk, hogy Trieszt legyen a magyar tengeri kikötőA szlovéniai Koper helyett az olasz városban lát lehetőséget az Orbán-kormány, amellyel hamarosan meg is állapodik. Közben úgy tűnik, Kína megelőzött minket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ Adria budapest-belgrád Budapest-Belgrád vasút export kikötő Olaszország trieszt Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 15. 08:17 Vállalat

Hétszázmilliót követel a NAV a Mészáros Lőrinc esküvőjét és akadémiáját védő cégtől

Tucatnyi Mészáros-cégnek dolgozott az Eurovéd Security Zrt., amelytől 700 millió forintot vár az adóhatóság.

Vámosi Ágoston
2025. április 13. 13:21 Vállalat

„Általános az elkeseredettség” – legalább 800 ember maradhat munka nélkül Dunaújvárosban

Több mint 70 milliárdot költött az állam a megmentésére, mégis kétséges a Dunai Vasmű jövője. A cseh és román testvércégek helyzete sem biztatóbb.

Jandó Zoltán
2025. április 11. 13:16 Pénz, Vállalat

Mészáros Lőrinc könyvvizsgálója tűnt fel a Matolcsy-kör MBH bankos érdekeltségeinél

Az ország egyik legnagyobb bankjában az MNB-botrány kulcsszereplőihez köthető alapoknak is jelentős részesedése van, a tét több százmilliárd forint lehet.

Fontos

Váczi István
2025. április 15. 12:55 Világ

Trump megértő Oroszországgal, mégis ő a legnagyobb veszély az orosz gazdaságra

Ha a vámháborús káosz miatt tovább esik az olajár, az nehezen megoldható feladat elé állítja az utóbbi években jól vizsgázó orosz gazdasági vezetést.

Vámosi Ágoston
2025. április 15. 05:50 Közélet

További uniós pénzeket sodort veszélybe a tegnapi alkotmánymódosítás

Jelen állás szerint már senki sem tudja kiszabadítani a felfüggesztett uniós pénzek jelentős részét, sőt az akadályok száma csak nő.

Gajda Mihály
2025. április 14. 15:30 Világ

Türkmenisztán a világ egyik leggazdagabb országa lehetne, de csapdába került

Rengeteg földgáz van az országban, de geopolitikai okok miatt nem tudják elszállítani a vevőkhöz.