Százmilliárdot is elkölthet a magyar kikötőre a kormány, a megtérülés még mindig homályos
Elkezdődött a trieszti magyar kikötő építése – jelentette be múlt héten a Külgazdasági és Külügyminisztérium. A magyar állam által megvásárolt elhagyott ipartelepen korábban olajfinomító működött, ezért a szennyezést előbb fel kell számolni. A kormány szerint 2028-ban teljes kapacitással működhet a kikötő.
Számokban: az első fázisban egy 250 méteres partfalszakaszt építenek a kivitelezők, ezt egészítik ki később 650 méteresre. A part menti 30 hektáros területen egy logisztikai központ is épül.
A kormány tervei szerint évi kétmillió tonna, vagyis 78 ezer konténernyi forgalom várható.
Előzmények: a külügyminisztérium 2019 júniusában jelentette be, hogy 31 millió euróért kikötőt vásárol Triesztben. Szijjártó Péter akkor azt mondta, a 100 millió eurós beruházással három év alatt el kell készülnie a kikötőnek, és rövidesen létre is hozta a kormány a projekttel foglalkozó Adria Port Zrt.-t. A cég működése első öt évében több mint 1,5 milliárd forint veszteséget termelt.
A beruházási összeget később 150 millió euróra emelték, ami mostani árfolyamon több mint 60 milliárd forint, így a vételárral és az egyéb ráfordításokkal együtt az állami kiadások összege valószínűleg a 100 milliárdot közelíti, mire elkezd működni a kikötő.
2022 végén aztán az volt a terv, hogy a magyar vállalatok már 2026-tól igénybe vehetik exportjukhoz a trieszti kikötő magyar részét. Ezt a tervet még tavaly is fenntartották, sőt, augusztusban a kikötő hivatalos oldalán is szeptember 2-re jelezték előre az építkezés megkezdését.
Igen, de: a partszakasz előtt a tenger vize csak 13 méter mély, ami korlátozza a fogadható hajók nagyságát. A nagyobb hajókon lévő árut tehát át kell rakodni például Pireuszban, hogy kiköthessenek Trieszt magyar tulajdonú partszakaszán.
A Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának – legalább 850 milliárdos – felújítását a Pireuszból kiinduló konténerforgalommal magyarázza a kormány, miközben a két kikötő egymás versenytársa.
A nagyobb szállítmányokat a Trieszttől 10 kilométerre délre található szlovéniai Koper kikötőjébe is küldhetik közvetlenül. A koperi kikötő költségei jelenleg kedvezőbbek, és a szlovéniai vasúti teherszállítás egyszerűbb az olaszországinál.
Így igazán csak akkor lehet vonzó Trieszt a magyar exportőröknek, ha sokkal kedvezőbbek lesznek a díjai, így viszont az állami beruházás megtérülése marad erősen kérdéses.