Hírlevél feliratkozás
Az északnyugat-oroszországi Murmanszk kikötője. Forrás: AFP / Europress
Vámosi Ágoston
2025. január 31. 13:57 Világ

A szankciók mellett ukrán drónok is szorongatják az orosz olajexportot

Nem voltak azonnal nagy hatással az orosz tengeri olajszállításra az előző amerikai kormány által kivetett szankciók. 2025 első négy hetében 9 százalékkal csökkent az orosz tengeri olajszállítás a 2024-es átlaghoz képest. Sőt, a január 20-ai héten nőtt a szállított olaj mennyisége az előző héthez viszonyítva: ezen a héten 3 millió 70 ezer hordó olaj kelt útra.

  • Ez jelentős részben annak köszönhető, hogy az amerikai szabályok átmeneti mentességet adtak azoknak a hajóknak, amelyeket január 10-ig töltöttek fel, február 27-ig leadják szállítmányukat, és az elszámolás is lezárul március 12-ig.
  • Másrészt a szankciókat követő hetekben a Törökországba szállított nyersolaj mennyisége rekordot döntött 2022 februárja óta. A január 13-ai héten 16 százalékkal több nyersolajat szállítottak Törökországba, mint az elmúlt közel három év legforgalmasabb hete során.

Előzmények: január 10-én a Biden-kormány szankciókat vetett ki több mint száz orosz tankerhajóra. Ez az Oroszországból induló tengeri olajszállító hajók 42 százalékát érinti, amelyek elsősorban Kínába mentek, de Indiába is sok olajat szállítottak. Az orosz nyersolaj az indiai import 36 százalékát, a kínai import közel 20 százalékát tette ki 2024-ben.

Miért fontos ez? Az egész nyugati szankciós rendszer célja, hogy csökkentse az Ukrajnát lerohanó Oroszország bevételeit, így rábírva az agresszió befejezésére. Közben azonban nem akarták kizárni sem a globális ellátás tizedét adó orosz kőolajat a nemzetközi piacról, mert az hatalmas áremelkedést okozna.

  • Ez a kettősség akkor is megmutatkozott, amikor a Biden-kormány tagjai nemtetszésüknek adtak hangot az orosz olajlétesítmények ukrán támadásával kapcsolatban. Ettől valószínűleg nem függetlenül hagytak fel az ukránok ezekkel, pedig már tavaly ilyenkor is értek el látványos eredményeket.
  • A Biden-kormány utolsó heteiben szánta el magát a fenti, keményebb szankciókra, és ekkor pörgették fel az ukránok újra a támadásaikat. Az utóbbi hetekben több nagy orosz finomítóban is jelentős károkat okoztak, és a jelek szerint egy balti-tengeri nagy olajexport-terminál működését is megbénították.

Felülnézet: a megnövekedett téli igény miatt már a szankciók előtt is csúcsra emelkedtek az olajárak Kína számára az orosz-ukrán háború kitörése óta. A Santung tartományban lévő olajfinomítókba akár napi egymillió hordó olajjal kevesebb nyersanyag érkezhet be rövid időn belül.

  • India közben más forrásokat keres az orosz forrás legalább részleges kiváltására a Közel-Keleten, Afrikában és az Egyesült Államokban. 
  • Néhány kínai és indiai kikötő vezetése jelezte, hogy már nem fogadja a szankció alá eső hajókat, ezért Oroszországnak azokat a tankereket kell használnia, amelyeket még nem korlátoztak. A szállítás ezért akár több millió dollárral is többe kerülhet, mint korábban.

Mi következik? Az oroszok a jelek szerint tesztelik a szankciók betartását: múlt héten három, szankció alatt álló tankerhajót is elindítottak India felé Murmanszkból a Szuezi-csatornán át. Ez az út egy hónapig tart, február második felében érkezhetnek az indiai kikötőkbe. Ráadásul ezeket a szintén szankcionált Gazpromnyeft töltötte fel.

  • Az oroszok talán arra számítanak, hogy az új amerikai elnök enyhíti a szankciókat. Donald Trump azonban arról beszélt, hogy ha az orosz vezetés nem mutat rugalmasságot a béke felé vezető úton (azaz adja fel követelései egy részét), újabb szankciók jönnek.

Alulnézet: eközben az Európai Unió a 16. Oroszországgal szembeni szankciós csomag elfogadására készül a következő hetekben. A csomagot még február 24., a háború kitörésének harmadik évfordulója előtt szeretnék elfogadni.

  • Az új szankció először korlátozná, később pedig tiltaná az orosz alumínium vásárlását. Emellett újabb 15 orosz bankot vágnának le a nemzetközi fizetési rendszerről (SWIFT), és 70 tankerhajót helyeznének szankció alá. Az orosz és belarusz élelmiszerek behozatalára pedig vámot vetnének ki.

Tágabb kontextus: az energetikai szankciók nem bírták rá Oroszországot a háború befejezésére, de ezt irreális lett volna várni sokkal drasztikusabb intézkedések nélkül.

  • Az is egyértelművé vált, hogy az amerikai vezetés kezében olyan szankciós fegyver van, amellyel az eddiginél sokkal nagyobb veszteségeket képes okozni Oroszországnak. Ha az összes, oroszok által használt tankert szankcionálnák, akkor csak a 60 dolláros olajárplafon alatt tudnának szállítani, ami jelentősen visszavetné az ország bevételeit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre jobban szenved az orosz energiaszektor a háború és a szankciók miattA költségvetési bevételek harmadát adó ágazat eddig jól teljestett, de egyre több probléma nehezíti a működését, amit az orosz fogyasztók is meg fognak érezni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMáris megzavarták az orosz olajexportot az új amerikai szankciókHárom tankerhajó vesztegel Kína keleti partjainál, miután az Egyesült Államok újabb orosz hajókat vett fel szankciós listájára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSaját fegyverükkel kényszerítenék térdre az orosz gazdaságot az ukránokA szankcióknál is hatékonyabb út lehet az orosz olaj- és gázbevételek csökkentésére, ha sikerül a legnagyobb kikötők forgalmát ellehetetleníteni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ gazdasági szankció olaj orosz-ukrán háború Oroszország szankciók tankerek Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2025. április 15. 12:55 Világ

Trump megértő Oroszországgal, mégis ő a legnagyobb veszély az orosz gazdaságra

Ha a vámháborús káosz miatt tovább esik az olajár, az nehezen megoldható feladat elé állítja az utóbbi években jól vizsgázó orosz gazdasági vezetést.

Gajda Mihály
2025. április 14. 15:30 Világ

Türkmenisztán a világ egyik leggazdagabb országa lehetne, de csapdába került

Rengeteg földgáz van az országban, de geopolitikai okok miatt nem tudják elszállítani a vevőkhöz.

Mészáros R. Tamás
2025. április 14. 06:00 Közélet, Világ

Magyarország után Amerikába is megérkezett a személyelvű gazdaságpolitika

Szűk hatalmi érdekek mentén próbálják alakítani az üzleti viszonyokat, ami gazdaságilag több problémát okoz, mint amennyi politikai hasznot hajt.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 15. 05:50 Közélet

További uniós pénzeket sodort veszélybe a tegnapi alkotmánymódosítás

Jelen állás szerint már senki sem tudja kiszabadítani a felfüggesztett uniós pénzek jelentős részét, sőt az akadályok száma csak nő.

Vámosi Ágoston
2025. április 13. 13:21 Vállalat

„Általános az elkeseredettség” – legalább 800 ember maradhat munka nélkül Dunaújvárosban

Több mint 70 milliárdot költött az állam a megmentésére, mégis kétséges a Dunai Vasmű jövője. A cseh és román testvércégek helyzete sem biztatóbb.

Bukovszki András
2025. április 13. 06:07 Pénz

Olyan sokba kerül az államadósság-törlesztés, hogy kódolva van Magyarország lemaradása

Az EU-n belül hazánk költötte GDP-jéhez viszonyítva a legtöbbet kamatfizetésre az utóbbi években, ami aggasztó a növekedési kilátások szempontjából.