Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A jövő évi költségvetést 3,4 százalékos gazdasági növekedésre alapozza a kormány, ami jóval nagyobb, mint az utóbbi hetekben megjelent előrejelzések átlaga. Az optimizmus egyik oka a jövőre termőre forduló nagyberuházások várt hatása.

  • Suppan Gergely makrogazdaságért felelős helyettes államtitkár egy egy hónapja megjelent interjúban egyenesen úgy fogalmazott, hogy jövőre akár a 6 százalékos növekedést is el lehet csípni, többek között a hamarosan lezáruló autó- és akkumulátoripari nagyberuházások révén létrejövő üzemek beinduló termelésének köszönhetően.
  • A 6 százalék fetisizálása onnan ered, hogy Orbán Viktor a 3 és 6 százalék közötti sáv megcélzásáról beszélt néhány héttel korábban. A kormányfő szerint jövőre már beléphet a magyar növekedési adat ebbe a tartományba, 2026-ban benne is tud maradni, és később a felső küszöbérték elérése lehet a cél, míg az uniós átlag 0 és 3 százalék között ragadhat.

Felülnézet: a nyilvánosan elérhető információk alapján úgy tűnik, mintha a kormány túl gyors felfutással számolna az interjúban megemlített gyáraknál.

  • A BMW minapi közleménye szerint csak a jövő év végén kezdi el a sorozatgyártást a debreceni üzemében.
  • A CATL esetében ennyire nem világos a menetrend, de 2025 közepére 1000 fővel, az év végére 2000 fővel tervez működni, majd a teljes, 2600 fős kapacitást 2026-ban érheti el.
  • A BYD jövőre még nem, csak 2026-ban kezdheti meg a gyártást Szegeden, még azelőtt, hogy az üzem építése teljesen befejeződne. A beruházás év eleji megkezdésekor három éven belüli időtávra tette a kínai autógyártó a termelés kezdetét.
  • A kecskeméti Mercedes-gyár megduplázhatja a kapacitását egy 2022-ben megkezdett beruházásával. Az ennek révén létrejövő egység az eredeti tervek szerint 2025-ben kezdené a működését, ám a nyáron az autóipar válsága miatt felmerült, hogy erre csak egy évvel később kerülne sor, és a kapacitásbővítés mértéke is kérdésessé vált.

Számokban: a CATL üzeme a nyitást követő évben a GDP 1-1,5 százalékát kitevő hozzáadott értéket mutathat ki a GKI tavalyi becslése szerint, a teljes kapacitással működő BMW-gyár pedig fél százalékpontot adhat hozzá a GDP-hez az MNB 2018-as számítása alapján. Nagy Márton idén tavasszal a GDP egy százalékpontos növekedését társította a debreceni gyárak átadásához.

  • Nem jeleskedtek a hozzáadott érték termelését tekintve a közelmúltban a Magyarországon működő járműipari cégek és az akkumulátorgyárak. Erre utal az is, hogy ha a kibocsátáshoz viszonyítjuk a bruttó hozzáadott értéket a vonatkozó ágazatokban, akkor viszonylag alacsony arányokat kapunk a feldolgozóipart és a teljes gazdaságot jellemző átlagokhoz képest.
  • Márpedig csak az itteni hozzáadott érték jelenik meg a magyar GDP-ben, az importált alkatrészeké például nem. Ha például egy gyár egy évben 1000 milliárd forintért értékesíti a termékeit, de ehhez 800 milliárd import társul, akkor csak 200 milliárddal gyarapítja a magyar GDP-t.*Valójában persze a vállalati hozzáadott érték számítása ennél összetettebb.

 

Tágabb kontextus: A kereslet erősödése is kell ahhoz, hogy az új gyárak teljes kihasználtsággal indulhassanak és járulhassanak hozzá a magyar termelés fokozásához. Az autóipar azonban kedvezőtlen helyzetben van, főleg az elektromos autók piacán mutatkoznak válságtünetek.

Miért fontos ez? A költségvetésben a kormány a bevételeket és a kiadásokat a várt gazdasági növekedéshez igazítja. Ha ez jelentősen kisebb a vártnál, akkor a jövő évi büdzsé is ugyanúgy szétcsúszhat, mint az idei, ami mindannyiunk pénztárcájára kihat.

  • Mivel egy ponton túl – a nemzetközi hitelezők, devizapiacok és uniós követelmények miatt – nem hagyhatja elszállni a hiányt a kormány, ilyenkor vagy a kiadásokat kell visszafogni, vagy a bevételeket növelni.
  • Idén az előbbire az állami beruházások halasztása volt példa, az utóbbira pedig a tranzakciós illeték emelése. Ezt a lakossági számláknál év végéig még nem lehet áthárítani, jövőre viszont már igen, és ezt egymás után el is kezdték bejelenteni a bankok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti megAz e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzapulták az autógumi-üzemeket, de az akkugyárak sokkal rosszabbak lehetnekOlyan ágazatra fekszik rá az ország hatalmas erővel, amelynek nagyon alacsony a hozzáadott értéke. Ennél a korábbi mumus abroncsgyárak is többet tesznek hozzá a magyar gazdasághoz.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat BMW-gyár catl GDP-növekedés magyar gdp Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.