Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. szeptember 6. 10:24 Vállalat

A szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatását

A szenvedő magyar iparnak is jól jöhet, hogy a támogatások tavalyi kivezetése után Németország újra adókedvezményekkel tervezi ösztönözni az elektromos autók vásárlását.

Mi történt? A német kormánykoalíció újra adókedvezményeket vezetne be az elektromos autók vásárlására. A Reuters szerint a javaslat alapján legfeljebb 40 százalékos adókedvezmény járna az új elektromos autók vásárlására a cégeknek 95 ezer eurós értékhatárig.

  • Az adókedvezményt visszamenőlegesen, július 1. utáni vásárlásokra lehetne érvényesíteni, és 2024 és 2028 között 465 millió euróba kerülne a költségvetésnek. 

Tágabb kontextus: a kormány célja az intézkedéssel a járműállomány dekarbonizációjának elősegítése, és hogy mentőövet dobjon a szenvedő német járműiparnak. A Volkswagen hétfőn jelentette be, hogy két németországi üzeme leállítását mérlegeli.

  • A német kormány tavaly váratlanul kivezette az elektromos autókra vonatkozó állami támogatásokat, részben ennek hatására pedig összeomlott az új villanyautók piaca. Augusztusban csaknem 70 százalékos volt a visszaesés.
  • Az új megrendelések hiányától szenved leginkább a német autóipar, ezért is esett a német ifo gazdaságkutató intézet üzleti klímamutatója mínusz 24,7 pontra augusztusban a júliusi mínusz 18,5 ponthoz képest.

Felülnézet: júliusban az elektromos autók forgalma az EU-ban 11 százalékkal csökkent, a németországi visszaesést (-37 százalék) az sem tudta ellensúlyozni, hogy egyes piacokon (Belgium, Hollandia, Franciaország) nőtt a forgalom. 

  • A tisztán elektromos modellek piaci részesedése január és július között 12,5 százalék volt, kisebb, mint tavaly ugyanebben az időszakban (13 százalék) az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján.

Miért fontos ez? A német járműipar mélyrepülése a magyar ipari teljesítményen is meglátszik. Nagy Márton gazdasági miniszter idén többször is beszélt róla, hogy összeurópai e-autós vásárlási ösztönző támogatás bevezetésére lenne szükség. E-autókban a német piac körülbelül az uniós piac harmadát adja, ezért is nagy ennek az intézkedésnek a jelentősége.

  • Szigorú uniós kibocsátási céloknak kell megfelelniük az európai gyártóknak, ezt pedig leginkább az elektromos modellek eladásával tudják teljesíteni. A Portfolio.hu cikke szerint a legnagyobb bajban emiatt a Renault és a Volkswagen van, tehát nekik jöhet a legjobban a német intézkedés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKomoly probléma vagy autóipari kamu, hogy nincs elég elektromos töltő?A szigorúbb klímavédelmet követelők azzal vádolják az autóipart, hogy ürügyként használja az infrastruktúra hiányát, hogy késleltesse az elektromos átállást. De mit mutatnak a számok?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Korábban volt A- és B-terv, most a munkaadók széttárják a kezüket” – így fulladt le a magyar autóiparMárciusban földbe állt a magyar jármű- és akkugyártás, de a szenvedés már hónapok óta tart. Érdemes újragondolni az elektromobilitás ösztönzésének formáit.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat elektromos autó ipar járműipar németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.