Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. július 18. 11:39 Közélet

Nem baj, hogy olyan drága, mint egy metró, 113 milliárdot ad a Déli körvasútra az EU

290 millió euró, azaz mintegy 113 milliárd forint uniós támogatást kap a Déli körvasút fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF).

Mi történt? Egy szerdai közlemény szerint az Európai Bizottság 134 közlekedési projektet választott ki, amelyek több mint 7 milliárd euró összegű uniós támogatásban részesülnek a CEF-ből, amely az EU stratégiai infrastrukturális beruházási eszköze.

Miért fontos ez? A Déli körvasút hazánk jelenleg legnagyobb és legdrágább vasúti fejlesztése, amely Ferencváros és Kelenföld állomások között bővíti jelentősen a vasút áteresztőképességét, ami a személy- és teherforgalom számára is lényeges.

Igen, de: a fejlesztés által érintett területen élők közül sokan ellenzik a beruházást, rövid távon a fakivágások és a munkával járó zaj, hosszabb távon pedig a zajos vasúti teherforgalom növekedése miatt.

  • A beruházás környezetvédelmi engedélyét kétszer is megsemmisítette a bíróság, amely a munkákat is megtiltotta. Ezután a kormány kiemelt katonai beruházássá nyilvánította a Déli körvasutat, hogy semmibe vehesse a bíróság ítéletét.

Alulnézet: „Kati néni mindig megijed, amikor a vonat dudál” – az érintettek problémáiról és ellenérzéseiről érdemes elolvasni a Telex márciusi riportját.

Számokban: a projekt költsége nettó 182 milliárd forint, és nem része a Déli összekötő vasúti híd korszerűsítése, amely már lezárult és 36 milliárd forintba került.

  • Ahogy korábban írtuk, Kolozsváron metrót építenek fajlagosan annyi pénzből, mint amennyibe a Déli körvasút korszerűsítése, bővítése kerül, pedig a metróépítés sokkal drágább szokott lenni, mint a felszíni vasútfejlesztés.
  • A beruházást Mészáros Lőrinc legnagyobb, tavaly 51 milliárd forintos nyereséget termelő vállalata, a V-Híd végzi alvállalkozók bevonásával, több mint százmilliárd forintot az állam előre kifizetett a társaságnak.
  • Egy idén januári kormányhatározat szerint nettó 155 milliárd forint CEF-forrást szeretett volna kapni a kormány a Déli körvasútra, ennél a 113 milliárd érdemben kevesebb, így valószínűleg több hazai forrást kell majd a projektre költeni.

Mit mondanak ők? „A Déli körvasút második ütemét jelentő beruházással nemcsak Budapest és az agglomeráció közlekedését javítjuk, de a kontinens országait és nagyvárosait összekötő vasútvonalak hálózatát is. Az egész régió közösségi közlekedését tesszük jobbá” – írta a Facebookon Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Tágabb kontextus: a szerdán közzétett döntés keretében Magyarország összesen 306 millió euró CEF-forrást kap kilenc projektre, amelyek közül négy nemzeti, a többi pedig több országra terjed ki.

  • A Déli körvasúton kívüli további nemzeti projektek: 35 MÁV-START mozdony felszerelése egységes európai vonatbefolyásoló rendszerrel (ETCS); a tatai védett tehergépjármű-parkoló korszerűsítése; a magyar–ukrán vasúti határátkelőhelyek kapacitásának növelésére irányuló projekt II. üteme.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik BudapestenSőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy jachtnyi bevételt hozott Szíjj László cégének, most a kormány kepeszt, hogy legyen értelme a fejlesztésnekRengeteg problémával küzd az ország legfontosabb vasúti fejlesztése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBécsben főpályaudvar is kijött annyiból, mint amennyiért Budapesten Mészáros Lőrinc pár kilométer vasutat fejlesztNemzetközi példák alapján nehéz belátni, miért kerül annyiba a Déli Körvasút egyik szakasza, mint amennyit az állam a teljes magyar vasúti rendszerre költ egy évben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÍgy gyorsan összejön a következő 1000 milliárd is Mészáros LőrincnekA felcsúti milliárdos egyik építőipari cége fizikai alkalmazottak nélkül hozott össze közel 51 milliárdos profitot, amit Mészáros Lőrinc ki is vett a vállalatból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet déli körvasút Mészáros Lőrinc uniós források uniós támogatások V-Híd vasútfejlesztés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. október 16. 17:02 Élet, Közélet

A kormány szerint sokat drágultak a lakások, ezért intézkedik, hogy még többet dráguljanak

Lakásprogramot hirdet a fiataloknak a kormány, de félő, hogy ez ugyanúgy hozzájárul az ingatlanok drágulásához, mint korábban a csok és a babaváró.

Bucsky Péter
2024. október 15. 04:44 Közélet

Már nem is cél, hogy európai színvonalat érjen el a magyar vasút

A következő tíz évben nem tervez érdemi minőségfejlesztést a kormány a vasúton, csak a legkirívóbb problémák egy részének kezelésére lesz pénz.

Jandó Zoltán
2024. október 14. 15:17 Adat, Közélet

Senkinek nem kellett az ötmilliárdos tihanyi ingatlan

Az aukció három napja alatt egyetlen licit sem érkezett a közel 40 ezer négyzetméteres, 5,2 milliárdért kínált tihanyi ingatlanra.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. október 17. 04:44 Pénz, Vállalat

Szálloda, kastély, iskola, kórház: őszi kiárusítást tart milliárdos ingatlanokból az állam

Több mint háromszáz állami ingatlant bocsátott árverésre nyár vége óta a nemzeti vagyonkezelő, köztük szép számmal milliárdos értékűeket is.

Torontáli Zoltán
2024. október 16. 10:50 Adat, Világ

Az e-autósok harmada visszatért a benzines vagy dízelautóhoz Németországban

Legalábbis azok közül, akik az idei első kilenc hónapban cserélték le a kocsijukat. A hosszabb távú kilátások ugyanakkor így sem rosszak.

Mészáros R. Tamás
2024. október 16. 04:59 Világ

Nem a kínai kölcsönök és kütyük döntik romba a demokráciát a világban

Kína valóban sok elnyomó rezsimet lát el pénzzel és megfigyelőrendszerekkel, de egyes kutatások szerint ez a nyugati világra ugyanúgy igaz.