Így gyorsan összejön a következő 1000 milliárd is Mészáros Lőrincnek
A magyar építőiparban még soha nem láttunk akkora nyereséget, mint amekkorát tavaly a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. összehozott. A közel 51 milliárdos profitot egy az egyben ki is vette a cégből a felcsúti milliárdos.
Mi történt? Egészen döbbenetes számokat tett közzé éves jelentésében a V-Híd Zrt. A 100 százalékban Mészáros Lőrinc tulajdonában álló vállalat, amely tíz éve még nem is létezett, 2023-ban akkora profitot ért el, amilyenre még nem volt példa az iparágban.
A vállalkozás saját megfogalmazása szerint „a magyarországi építőipar egyik legfiatalabb, dinamikusan fejlődő vállalata, amely az ország számos pontján valósít meg európai uniós és hazai finanszírozású vasútépítési projekteket”.
Mindez azt jelenti, hogy a vállalat teljesen állami és uniós megrendelésekből él. Ezek közül is kiemelkedik a Déli Körvasút megépítése, amelyet 338 milliárd forintos ajánlattal nyert el a cég, és amelyre tavaly ősszel a Szabad Európa beszámolója szerint 101 milliárd forintnyi előleget kapott az államtól.
Számokban: A V-Híd tavaly 168,5 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 60 milliárdos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz és több mint 100 milliárdos bővülést a 2021-es szinthez képest. A vállalat profitja azonban még ennél is gyorsabb ütemben nőtt. Az idei 51 milliárd a tavalyi nyereségnek a bő duplája, a két évvel korábbinak pedig jóval több mint a háromszorosa.
Mostanáig a profitrekordot a Mol tornyot felhúzó Market Építő Zrt. tartotta az építőiparban 2021-es 36,5 milliárdos nyereségével. Az egykori Fidesz-pénztárnok Simicska Lajos Közgépe a legjobb évében is csak 13 milliárd forintig jutott.
Mészáros Lőrinc nem finomkodott a nyereséggel, a V-Híd egy az egyben kifizette osztalékként az eredményt a tulajdonosnak. Ez az összeg a felcsúti milliárdos mércéjével mérve is jelentős, még akkor is, ha vagyonát legutóbb már közel ezer milliárd forintra becsülték.
Felülnézet: Korábban írtunk róla, hogy Mészáros Lőrinc egy másik építőipari cége, a Záév Zrt. milyen rendkívül magas profitrátával működött. A vállalat árbevétel-arányos nyeresége meghaladta a 30 százalékot, miközben az iparágban az elmúlt években alig 6-10 százalék között mozgott az átlag.
A V-Híd azonban még a másik Mészáros-cég profitabilitását is felülmúlta. Ráadásul úgy, hogy az árbevétele is sokkal magasabb volt. Így jövóhetett össze a rekornyereség.
A Záév esetében is jeleztük, hogy az ilyen cégeknél ritkán magyarázza az a kiugró profitabilitást, hogy a konkurenseknél hatékonyabban építenek. A V-Hídnél ez különösen szembetűnő: a vállalat 2022-ben is már csak hat fizikai alkalmazottat foglalkoztatott, tavaly azonban már egy fizikai munkásuk sem volt*Acégnek mind a 223 alkalmazottja szellemi foglalkoztatott volt..
A Fidesz támogatottsága minden közvélemény-kutató szerint gyengült, a Tiszáé pedig nőtt az elmúlt hónapokban. Ez nem független attól, hogy a lakosság gazdasági hangulata is romlani kezdett.
Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.
Sok francia, portugál és szlovák jövedelmét hagyta le az elmúlt három évben a magyar társadalmi közép, de eközben szegényebb országok állampolgárai előztek.