Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az előző évben mutatkozott meg először igazán látványosan a Gazprom üzleti eredményeiben, hogy a cég európai piaca lényegében összeomlott. Két éve az elszálló gázárak még elrejtették ennek hatását, 2023-ban azonban már semmi nem mentette meg a veszteségtől a céget.

Mi történt? Közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges lett a Gazprom orosz gázóriás. A vállalat utoljára a 90-es évek végén, az orosz válság idején nem termelt profitot, azóta az évek többségében euróban is tízmilliárdos nagyságrendű volt a nyereség.

  • A cég nemcsak gázértékesítéssel foglalkozik, van villamosenergia- és olajüzletága is. Utóbbi kettő azonban bővülni tudott tavaly, így a gyenge teljesítményt egyértelműen a gázexport összeomlása okozta.

Számokban: a Gazprom vesztesége 629 milliárd rubel, azaz jelenlegi árfolyamon 6,4 milliárd euró, 2500 milliárd forint volt. Ez nagyjából hétszer akkora összeg, mint amennyit a magyar lakosság összesen fizetett tavaly a földgázért.

  • Egy évvel korábban még 1200 milliárd, 2021-ben pedig közel 2100 milliárd rubeles profitról számolt be a vállalat. A Gazprom még a covid-évben, 2020-ban is nyereséges volt, pedig akkor a válság hatására lényegében összeomlott a piac, és évtizedes mélypontra zuhant az európai gázár.
  • Az orosz vállalat olajipari tevékenysége 7, villamosenergia-üzletága pedig 9 százalékkal több bevételt hozott, mint egy évvel korábban. Földgáz-értékesítésből azonban az egy esztendővel korábbinál 40 százalékkal kevesebb folyt be (4880 milliárd rubel).

Felülnézet: a Gazprom bevételének jelentős részét a gázexport, ezen belül is az Európába irányuló szállítások adják. Az Ukrajna elleni invázió megindítását követően azonban a cég európai piaca összeomlott. Bár a gázszállításokra nincsenek érdemi szankciók, a Gazprom számos uniós partnere felé leállította a szállításokat, az EU-s országok pedig rohamtempóban kezdték el kiváltani az orosz gázt.

  • Az Európába irányuló orosz vezetékes gázexport már 2022 nyarán, az Északi Áramlat vezeték körüli viták kezdetén bezuhant, ám ebben az évben a magas gázárak még ellensúlyozták a szállítások visszaesését*A Gazprom legtöbb európai szerződésében az árakat a TTF tőzsdei jegyzésekhez kötik valamilyen formában..
  • Sőt, a történelmi csúcsokat döntő gázár és a 2022-ben csak fokozatosan csökkenő európai eladások eredményeként különösen 2021 végén és 2022 elején rekordbevételt hozhatott a Gazpromnak az európai piac. Valószínűleg ennek köszönhette a cég a 2023-ast megelőző két év kiugró profitját is.
  • Tavaly azonban a gáz ára normalizálódott, miközben az európai szállítások továbbra is rendkívül alacsony szinten maradtak. A Gazprom havi bevétele így fixen a covid-időszakban jellemző szintre eshetett vissza.

Következmények: a Gazprom vesztesége és európai piacának összeomlása az orosz költségvetés számára is rossz hír, hiszen az olaj- és gázbevételek fontos szerepet játszanak a büdzsé kiegyensúlyozásában.

  • Különösen, hogy az európai szállítások visszaesését– ahogy ezt szakértők előre jelezték – nem tudta más piacokon kompenzálni a Gazprom. Bár a kínai értékesítés nőtt, a Szibéria Ereje nevű vezeték kapacitáskorlátai miatt ez édeskevés volt.
  • A 2020-as 175 milliárd köbméteres teljes Gazprom gázexportból 136 milliárd köbméter érkezett Európába. Tavaly a Reuters becslése szerint az Európába irányuló szállítások 28,3 milliárd köbméterre csökkentek. A vezetékes forgalomból kalkulált adataink ennél is alacsonyabb, 26 milliárd köbméteres behozatalt mutatnak. A kínai szállítások növelése ennek a kiesésnek legfeljebb a nyolcadát-tizedét fedezhette.

Mi várható? Mivel a gáz ára stabilizálódott, az európai vevők többsége pedig rövidtávon biztosan nem tér vissza a Gazpromhoz, így nem valószínű, hogy az orosz cég érdemben növelni tudná 2024-ben az innen származó bevételeit. Ezt mutatják az eddigi idei szállítási adatok is.

  • További kockázatot jelent orosz szempontból, ha év végén teljesen leállnak a szállítások Ukrajnán keresztül. A felek érvényes szerződése 2024 végén lejár, és egyelőre nem mutatkozik túl nagy hajlandóság arra, hogy meghosszabbítsák. A Gazprom jelenleg nagyrészt Ukrajnán keresztül látja el gázzal szlovák és osztrák vevőit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgásMert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Gazprom profitját védte Szijjártó Péter, amikor Moszkvából ment neki a bolgároknakVehemensen kritizálta a bolgár kormányt egy pénteki nyilatkozatában Sziijjártó Péter egy új adó miatt, amely tényleg nem EU-konform, de ezzel nekünk egyáltalán nem kellene foglalkoznunk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsóbb lett az orosz gáz, de ez még kevés a rezsicsökkentéshezBár sokat esett az orosz gáz ára, az elérhető adatok alapján az uniós országok közül az elmúlt hónapokban is Magyarországra érkezett a legdrágábban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat földgáz gázexport gazprom veszteség Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.