Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. február 9. 12:11 Közélet

A Dunakeszi Járműjavító vásárolná fel a nagysebességű vonatokat gyártó Talgót

Felvásárlási ajánlatot tett a Dunakeszi Járműjavító Kft. a spanyol Talgo vonatgyártó teljes tulajdonrészére, ami a végleges és teljes átvételi szándékról árulkodik a Magyar Vasút szerint. Az üzletet még megakadályozhatja a spanyol kormány, de egyelőre nem látszik erre vonatkozó szándék, és a magyar fél is ennek elkerülésén igyekezett az elmúlt három hónapban.

Miért fontos ez? A Talgo magyar felvásárlása novemberben merült fel először, míg nagyjából egy évvel korábban a vasúti járműállomány korszerűsítését kezdte fontolgatni a kormány. Erre vonatkozóan közbeszerzés is indult, ám a tendert végül visszavonták. Ha ismét napirendre kerül az új kocsik vásárlása és összejön az üzlet, akár magyar tulajdonú cég is legyárthatja azokat.

Háttér: Az 1942-ben alapított Talgo évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik a 200 kilométer/óra feletti sebességre képes modellek gyártásában, a közelmúltban Üzbegisztántól Dániáig a világ számos részén adott el vasúti kocsikat. A tavalyi év harmadik negyedévében 470 millió eurós árbevételt és 64,5 millió euró üzemi eredményt ért el a Talgo.

  • A Dunakeszi Járműjavító Kft. egész éves árbevétele 30,85 milliárd forint volt 2022-ben, ami nagyságrendileg 80 millió eurónak felel meg. A cég tulajdonosai között szerepel Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgató, míg korábban Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszternek is meghatározó részesedése volt benne, és évek óta nyugati partnert keres.
  • Közel 400 darab IC-kocsi beszerzését tette volna lehetővé a már említett 2022-es tender, ami meglehetősen komoly mennyiség. A közel félezer milliárd forintos beszerzés terve kimagasló volt a hazai vasúton és a Talgo szempontjából is jelentős méretű üzlet. A vásárlás sokáig nem halasztható, ugyanis ezer fölötti a selejtezésre érett vagonok száma.

Mi várható? A Dunakeszi Járműjavító szert tehet a Talgo gyors vonatokkal kapcsolatos tapasztalataira és a spanyol gyártó a változó nyomtávszélesség kezelésében is jártas. Ezzel kevés más gyártó rendelkezik, így egyedi, speciális projektekben is szerepe lehet a Dunakeszi Járműjavítónak. Ez már csak azért is lenne előny, mert az egyiptomi vasútnak szánt, oroszokkal közös projektként indult megbízáson kívül eddig csak a 30-50 éves MÁV-Start személykocsik karbantartására rendeződött be a cég, saját termékekkel nem rendelkezik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnekEgy meg nem nevezett magyar cégcsoport 40 százalékos részesedést szerezhet a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz év alatt eltűnnek az országból az ütött-kopott vonatok, ha folytatódnak a beszerzésekA legutóbb bejelentett vásárlások költsége az 500 milliárdot közelítheti, de ha minden selejtezésre érett eszközt lecserélnének, nagyjából még háromszor ennyire lenne szükség.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Dunakeszi Járműjavító talgo vasút vonat Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 25. 04:39 Közélet

Saját farkába harap a magyar modell, ennek tünete, hogy nem fogyasztunk

A rövid távú okok mellett a kormány hosszú ideje követett gazdaságpolitikai irányvonala is erősen közrejátszik abban, hogy nem költünk többet.

Stubnya Bence
2024. szeptember 24. 05:02 Közélet, Vállalat

„Egyszerű matematikai kérdéssé” válhat félmillió magyar jövő évi béremelése

A garantált bérminimum marad, de túl sokat nem nőhet, ha 2027-re a rendszeres átlagkereset 50 százalékára szeretnék növelni a legalacsonyabb béreket.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 23. 16:41 Közélet, Pénz

Megújulhat a reptérre vezető út, jöhet az olimpia

Két év múlva kezdődhet a ferihegyi repülőtérre vezető út felújítása. A projekt felpörgetése valószínűleg nem teljesen független az újból előkerülő olimpiarendezési elképzelésektől.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 27. 04:52 Tech, Világ

Mire jó az energiacímke, ha ekkora káosz van mögötte?

Itt egy A kategóriás mosógép, ajánlunk hozzá egy A+++-20%-os szárítót, tévéből viszont a G kategóriás a legújabb. Érthető? Nem csoda, ha nem, és erről nem a fogyasztók tehetnek.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 26. 17:21 Adat

A jól keresők már megtakarítanak, a rosszul keresők még alig tértek magukhoz az inflációs sokkból

A magyar társadalom legjobban kereső ötödének reáljövedelme több mint 20 százalékkal nőtt 2021 elejéhez képest, miközben a legrosszabbul kereső 40 százaléké csak valamivel több, mint 10 százalékkal.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 26. 12:42 Vállalat

A német és az olasz kormány is halasztaná a belsőégésű motorok tiltását, az egyik legnagyobb gyártó szerint ez szürreális ötlet

Az autógyártók mellé állt két európai kormány is a környezetvédelmi normák lazításának ügyében, Carlos Tavares, a Stellantis-csoport vezetője szerint viszont ismert volt a határidő, és most eljött a verseny ideje.