Lengyelországban tevékenykedő útépítő céget és ingatlanfejlesztő céget is venne a második legnagyobb magyar építőipari cég, a Duna Aszfalt.
Mi történt? Ha a helyi hatóságok is jóváhagyják, a Duna Aszfalt 2024 első felében megveszi a portugál központú építőipari multi, a Mota-Engil lengyelországi leányvállalatát, az útépítésre szakosodott Mota-Engil Central Europe-ot – derül ki a Duna Aszfalt keddi tőzsdei közleményéből.
Tágabb kontextus: 2022-es árbevétele alapján az Európán kívül Afrikában és Latin-Amerikában is jelen lévő Mota-Engil a 33. legnagyobb európai építőipari cég volt a Construction Europe építőipari szaklap listája szerint. A cég többségi tulajdonosa a Mota család, de az állami tulajdonú China Communications Construction Company-nek is 33 százalékos részesedése van a vállalatban.
Alulnézet: tavaly Lengyelországban 30 százalékkal estek vissza a helyi leányvállalat bevételei. A cég teljesítménye az elmúlt időszakban elég ingadozó volt a lengyel piacon.
Számokban: a Duna Aszfalt ezzel szemben évek óta hasít a magyar piacon. A 280 milliárdos becsült vagyonnal 2023-ban hatodik leggazdagabb magyarnak számító Szíjj László érdekeltségébe tartozó cég 2022-ben 213 milliárd forintos árbevételt ért el, és ezzel a Market Építő után a második legnagyobb építőipari cég volt.
Előzmények: a Duna Aszfaltnak az elmúlt években már voltak külföldi projektjei, Horvátországban, Romániában és Lengyelországban is több tízmilliárd forint értékben nyert el közbeszerzéseket. A cég egyik nagy külföldi projektje egy 184 km hosszúságú autópálya korszerűsítése, építése és bővítése a Kongói Demokratikus Köztársaság és a Zambiai Köztársaság között.
Felülnézet: a Portfolio.hu gyűjtése alapján az utóbbi években a magyar építőipari és ingatlanos cégek körében népszerű a lengyel piac, több ilyen cég is vásárolt az elmúlt időszakban az országban ingatlanokat (Indotek, Futureal), kezdett lakópark fejlesztésébe (Cordia), vagy vett helyi céget (B+N Referencia Zrt.).
Vállalat
Fontos