Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. november 4. 17:37 Vállalat

Agresszív zsákbamacska marketingjével a magyar piacot is betámadja az új őrület, a Temu

Valószínűleg mindenki járt már olyan kínai boltban, ahol minden is van, és még annál is olcsóbban. Márkás dolgok márkátlan, esetleg furcsa márkás klónjai, markáns szagú műanyag termékek minden formában, ami műanyagból kiönthető, ötletes filléres kütyük konyhába, fürdőszobába, spájzba, sufniba, bárhova. Aki pedig vásárol is gyakran ezekben a boltokban, az tökéletesen tudhatja, hogy mi az olcsóság kompromisszuma. A minőség a jó és a katasztrofális között véletlenszerűen változhat, ez majd használat közben kiderül. Ha ugyanezt globális méretben és az interneten képzeljük el, akkor máris lehet kezdőképünk arról, hogy mi a Temu.

A Temu egy olyan online piactér, amely körülbelül úgy viszonyul az Amazonhoz és társaihoz, mint a TikTok a Facebookhoz: Kínából jön, nem igazán átlátható a működése és az adatkezelése, de nagyon gyorsan terjed, mert sokkal addiktívabb, mint a nyugati versenytársai. Miután elkezdte gyors ütemben letarolni Amerikát, lendületből átjött a nagy európai piacokra, és mivel egy ideje Magyarországra is szállít, nálunk is elkezdett terjedni – elég, ha csak ránézünk, mennyien kezdtek el Temu-rendelések kicsomagolásáról vlogolni a közösségi megosztókon.

Az egyik beszippantó hatást valószínűleg ugyanaz okozza, mint a hagyományos, fizikailag is létező boltokban: a rettentő olcsóság láttán az emberek jelentős része arra gondolhat, hogy ha mégsem megfelelő az áru, igazán nagyot nem lehet vele bukni. Látjuk ugyan, hogy fordítva van a Nike-jel a cipőn, de a kínaiak sokszor jól másolnak, és negyedáron vásárolni még akkor is megéri, ha feleannyi ideig tart ki a termék (ami környezetvédelmi katasztrófa, de ez a szempont általában még háttérbe szorul). Jó lesz az még a kertbe, ha máshova nem.

Cipő a Temu oldalán, cikkünk írásakor 7 ezer forint alatti áron. Fotó: Temu.com

A kicsomagolásos videók egyébként megerősítik, hogy a szokásos zsákbamacska játék folyik, a csomagban nem mindig épp olyan a termék, mint amilyennek az interneten tűnt, nem mindig pont akkora, nem mindig pont olyan anyagból van, de nagyjából stimmel, és esetleg kompromisszumokkal, de szinte mindig használható.

Természetesen az irdatlan választékot nem a Temu gyártja, csak egy piactérrel állunk szemben, amely összeköti a gyártót a vásárlóval, az érdemi különbség az elődökhöz képest a modellben az, hogy az esetek jelentős részében valóban a gyártótól kapjuk meg az árut, a nagy- és kiskereskedők ki vannak iktatva az ellátási láncból.

Amerikába egyébként a Temu egy jogi kiskapun lépett be, a rendeléseket ugyan összegyűjtve, mégis külön-külön csomagolva szállítja, és egyesével, kis csomagokként juttatja el a megrendelőkhöz, így nem vonatkoznak rá a nagy tételben kereskedőkre kivetett vámok és járulékok, holott végső soron mégiscsak nagy tételekben megy a kereskedelem. Emiatt támadják is a céget.

Van azonban egy sokkal nagyobb újdonsága a Temunak: olyan bulldog marketing van mögötte, amely példátlan. Abban a pillanatban, ahogy a potenciális vásárló letölti az applikációt vagy beregisztrál a honlapon, a Temu megfogja, és igyekszik soha többé el nem engedni. Minden tabu ledőlt, a Temu világában nincs az online marketingnek olyan eleme, amit ne lehetne használni, nem létezik olyan stratégia, amely túl agresszívnak minősülne. (Más kérdés, hogy ehhez mit szól majd adott esetben a hazai fogyasztóvédelem.)

A lényeg, hogy a vásárlási folyamat elején ebből semmi sem látszik, kezdetben csak a gyönyörű termékfotó, a leírás és a röhejesen alacsony ár látszik. Ám amint elindul a vásárlási folyamat, a marketingbombában is beindul a láncreakció. Minden előfordulhat, amit el lehet képzelni:

  • Az alacsony ár például csak egy bizonyos összeg feletti vásárlás esetén elérhető;
  • vagy csak egy másik potenciális vásárlót ajánlva érhető el;
  • az árukapcsolás soha nem látott szintet érhet el, a szuper olcsó kiválasztott termékhez hirtelen tíz másik filléres, további árengedményt tartalmazó alkalmi ajánlat csapódik hozzá;
  • a vevő megforgathatja a szerencsekereket további kedvezményekért;
  • azonnal hozzávághatnak ingyen kuponokat a következő vásárláshoz;
  • miközben a digitális felületen ott ketyeg visszafelé az óra, ami azt mutatja, hogy az életben egyszer most megadott kedvezmények pár másodperc múlva lejárnak.

A hasonló trükkök sorát napestig lehetne sorolni, tulajdonképpen sok újdonság nincs is bennük, csupán az, hogy jött egy olyan cég, amely gátlások nélkül mindet egyszerre veti be.

A cég egy év alatt 2 milliárd dollárt költött online marketingre, és ezzel a nyugati vásárlók számára zavarba ejtő világot hoztak létre. A Temu értékesítési technikája annyira színes-szagos-játékos-harsány-lehengerlő, hogy az embernek folyton az az érzése támad, hogy ez már biztosan átverés, pedig vélhetően nem az.

A személyes adatok kezelésével is hasonló a helyzet, a rendszer átláthatatlan, a mobilapplikációban olykor rosszindulatú elemeket fedeznek fel a használók, a cég azonban hivatalosan semmit sem ismer el. Azt hangsúlyozza, hogy nem kereskedik a begyűjtött adatokkal, csak a vásárlási élmény fokozására használja azokat, pont úgy, ahogy a versenytársai is teszik.

Az árukra 90 napos visszaküldési lehetőséget adnak, de ennek működésére – egyelőre jórészt csak az amerikai leírások alapján – meglehetősen ellentmondásos tapasztalatok vannak. Az eljárás nem egyszerű, előfordul például, hogy a Temu csak az eredeti csomagolóanyagba visszacsomagolva hajlandó elfogadni a küldeményt, esetekben „elbírálja”, hogy visszaveszi-e az árut, a visszaküldés okát mindig alaposan meg kell jelölni. Vannak ugyanakkor olyan leírások, amelyek szerint a dolog működik, és a Temu visszautalja a vételárat, ha a kifogás megalapozott.

Semmilyen hiteles adatunk nincs egyelőre arról, hogy az olykor nevetségesen alacsony árak mögött van-e gyerek- vagy kényszermunka. Szakértők egy része feltételezi, hogy lehet ilyen, de a működés ebből a szempontból sem átlátható, így bizonyítani aligha lehet.

Frissítés: cikkünkre reagálva a Temu közölte, hogy az eladókat-kereskedőket a a piactérhez való csatlakozás előtt ellenőrzik, és aláíratnak velük egy megállapodást, amelyben azok elkötelezik magukat a jogszerű működés mellett. Minden esetleges szabálytalanságot kivizsgálnak és a kereskedőket akár fel is függeszthetik. Az amerikai terjeszkedésnek pedig érvelésük szerint nem a cikkben is említett “de minimis” értékesítés a fő motorja, hanem az ellátási lánc hatékony működése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTökéletes pénzszivattyú van az idegesítő Youtube-játékreklám mögöttSok embert üldöz hónapok óta egy nem létező, de így is idegesítő játék reklámja. Kinek éri ez meg?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLuxusmárkákat segít egy magyar cég, amelyet 30 milliárdért akarnak eladniFacebook-játékok automatizálásából indult az Antavo, amely a divatipart már adatalapú hűségprogramok menedzselésével nyerte meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVégül mégsem igaz, hogy jó marketinggel bármit el lehet adniNagyon marketingközpontú lett a napi fogyasztási cikkek globális piaca. Jönnek a felforgatók, akik nem értenek hozzá, mégis sztárok lesznek, de aztán kénytelenek kiszállni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat kereskedelem Kína marketing online marketing Temu Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.