Egy évvel ezelőtt indította el élelmiszer házhozszállítási szolgáltatását Németországban az Amazon. A német kereskedők 2017 májusában attól tartottak, hogy ez forradalmasítja az élelmiszer-kereskedelmet, és érezhető visszaesést eredményez az üzleteik forgalmában. Ez azonban nem következett be.
A GfK felmérése szerint ugyan növekedett az online rendelt élelmiszerek forgalma, a bővülés elmaradt az e-kereskedelem többi szegmensének növekedési ütemétől.
Az NTV írása szerint gyümölcsből, húsból, vagy éppen fogkrémből 16 százalékkal nagyobb értékben rendeltek az idei első negyedévben az előző év hasonló időszakához képest a német vásárlók a neten. Ez a szám azonban eltörpül például az Amazon könyvkereskedelmi üzletágától, ahol ugyanezen időszakban több mint 100 százalékkal növekedett a forgalom.
Az, hogy az Amazonnak nem jött be az élelmiszer-házhosszállítás, jól mutatja, hogy az egész német e-kereskedelemben a forgalom kevesebb mint két százaléka származik a napi fogyasztási cikkekből (FMCG). De miért nem rendelik meg neten az emberek az élelmiszert?
A GfK szerint a válasz prózai. Az online élelmiszeráruházak célközönsége a városi lakosság. Nekik azonban sokkal egyszerűbb leugrani a környék valamelyik kis boltjába. Életszerűtlen, hogy valaki hazamegy a munkából, majd leül a számítógép elé és átpörgeti a webáruházak élelmiszerlistáját. Ezt követően vár négy órát, hogy kiszállítsák az árut, és közben nem mehet el otthonról. A GfK felmérése szerint a többség inkább leugrik a sarki boltba és néhány perc alatt elvégzi a bevásárlást.
Az Amazon most még nem szállít vidékre, mivel a nagy távolságok miatt nem éri meg a kiszállítás. Nagy kérdés, hogy mit hoz a jövő. A Nielsen tavaly év végén azt jósolta, hogy az élelmiszerek online forgalma öt éven belül túlszárnyalhatja a hagyományos bolti kereskedelmet. Annak ellenére optimista a piackutató cég, hogy az internetes költések mértékét tekintve az FMCG termékek online forgalma még mindig hagyományosan elmarad az olyan kategóriák mögött, mint az elektronikai eszközök, könyvek vagy az utazás.
A teljes FMCG szektor kiskereskedelmi eladásának növekedése jelenleg csak évi négy százalék körül mozog globálisan, miközben az e-kereskedelem éves növekedési üteme ebben a szektorban 20 százalék. Élelmiszert ugyanakkor továbbra sem vásárolnak szívesen a neten az emberek, mert sokan kételkednek az áruk frissességében. Emellett a fogyasztók részéről erős az aggály, hogy az online vásárolt termékek minősége nem olyan, mint a boltban kaphatóké.
Nincs lehetőség az árut megfogni, megszagolni, vagy egyszerűen csak ránézni, hogy mennyire friss a gyümölcs, vagy a hús. Míg a neten rendelt műszaki és egyéb cikkeket átvételi pontokra irányíthatják, vagy a munkahelyük címére küldetik ki, az élelmiszert otthonra rendelik a vevők. A rendelést követően pedig nem hagyhatják el a lakást, hiszen a kiszállítási idő kettő-négy óra között mozog, vagyis amíg megérkezik a szállítmány, otthon kell maradniuk.
Pénz
Fontos