Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. szeptember 13. 17:06 Világ

Nekimegy a kínai e-autóknak az EU, pedig a napelemeknél ezzel egyszer már elbukott

Vizsgálatot indít az Európai Bizottság, hogy felmérje, mit tehet az ellen, hogy állami támogatásoknak köszönhetően olcsó kínai járművek árasztják el az unió országait – jelentette be szerdán Ursula von der Leyen elnök az unió helyzetéről tartott éves beszédében.

Miért fontos ez? Ezzel a lépéssel eldőlt, hogy a bizottság az általános német állásponttal szemben a franciák kezdeményezése mögé áll, és megpróbálja adminisztratív eszközökkel visszaszorítani az olcsó kínai e-autók importját.

Számokban: a Bizottság szerint a kínai e-autók átlagosan 20 százalékkal olcsóbbak az unióban, mint a nem kínai márkák modelljei. A Reuters a bejelentés kapcsán azt írta, hogy Németországban átlagosan 29 százalék, Franciaországban pedig 32 százalék a kínai márkák árelőnye.

  • Az Európai Unióban a kínai modellek részesedése az elmúlt évekbeli emelkedés után jelenleg 8 százalék, 2025-re pedig a várakozások szerint 15 százalékra nő.

Alulnézet: a legolcsóbb új villanyautónak tartott kínai BYD Seagullt Kínában átszámítva 3,8 millió forintért árulják. A BYD egyelőre drágább modellekkel kezdte meg az európai terjeszkedését, mint például a néhány országban kapható Dolphin, amely mintegy 11,5 millió forintba kerül.

  • Magyarországon és Európa más piacain régóta a Dacia Spring a legkedvezőbb árú új villanyautó, ami nálunk 8,7 millió forintnál kezdődik.
  • Magyarországon a Dongfeng és az MG van jelen, egyelőre mindkettő inkább a benzines kínálatáról ismert, tisztán elektromos autóként főleg SUV-okat árul, 13-14 millió forinttól kezdődően.

Háttér: a dömpingellenes álláspont szerint torzítja a belülről egységes és szabad európai piacot, hogy egyes kínai modellek árát „mesterségesen” tartják alacsonyan állami támogatásokat felhasználva, és ez nem tisztességes.

  • Az e-autók kapcsán rendkívül bonyolult függőségi és érdekviszonyok alakultak ki, Kína elöl jár a technológiában és kontrollálja az ellátási lánc nagy részét, de egyben az európai cégek fontos gyártóhelyszíne is. A részletekről és a francia álláspontról ebben a cikkben írtunk nemrég.

Igen, de: az elképzelést épp a német autóipar nagy része ellenzi a leginkább, arra hivatkozva, hogy az éles verseny csak serkenti a fejlesztéseket. Valójában fontos tényező az is, hogy a Németországba irányuló kínai e-autó import 60 százaléka a német cégek Kínában gyártott terméke.

  • Olaf Scholz német kancellár a minap azt mondta, a hatvanas években a japán, később a koreai autók dömpingjével riogattak, most a kínai e-autók vannak soron, a német gyárak azonban még mindig megvannak. A német ipar ugyanis arra számít, hogy a számára fontosabb drágább szegmensben előnyben marad a kínai konkurenciával szemben.

Mi következhet? Az unió egyetlen valószínű lépése az extra vámtétel bevezetése lehet az érintett modellekre, ami egyrészt kínai ellenlépéseket válthat ki, másrészt egy olyan kereskedelempolitika, amely egyszer már kudarcot vallott.

  • Az EU 2013-ban megpróbálta vámokkal letörni a kínai napelemimportot, ám ezt öt sikertelen év után feladta, és a világpiacot azóta is a kínaiak uralják.
  • A 2000-es években különösen Németországban alakult ki erős napelemes tervezés és gyártás, amely mögött többek között állami k+f támogatás, gyártásösztönzés és támogatott áramátvételi ár húzódott meg. A kínai tömeggyártással azonban a német cégek nem bírták az árverseny.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKínától védené Macron a német autóipart, kérdés, hogy a németek akarják-eA globális autópiac drámai változásával szállna szembe Macron, de terveit nem osztja mindenki. Főként a németek nem.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó dömping e-autó kínai autó német autóipar Ursula von der Leyen vám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. május 15. 05:33 Világ

Nincs magyar vétó, csordogálni kezd Kijevbe a lefoglalt orosz vagyon

A 260 milliárd eurós, zárolt orosz jegybanki vagyon hasznából kaphat fegyvereket és más segítséget Ukrajna.

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 13:24 Vállalat, Világ

Ma még nagyobb jelentőséget kaphat a BYD magyar gyára

Amerika 100 százalékra emeli a vámot a kínai elektromos autókra, az EU is drasztikus lépésre készül, de a Szegeden gyártott BYD kocsik uniósak lehetnek.

Mészáros R. Tamás
2024. május 10. 05:20 Közélet, Világ

Magyarország üdvözli, az Európai Bizottság egyre inkább üldözi a kínai cégeket

Az európai politikai hangulat már egyértelműen a kínai kapcsolatok újragondolásának irányába mutat, miközben a magyar kormány a 2010-es években ragadt.

Fontos

Al-Hilal István
2024. május 15. 19:01 Pénz

Teljes gőzzel haladnak az ázsiai gazdaságok, de odafigyelnek az egyensúlyra is

A nagy ázsiai gazdaságok óvatosan próbálják stabilizálni helyzetüket, miközben a belső egyensúlyhiány és a geopolitikai kockázatok továbbra is fennállnak.

Hajdu Miklós
2024. május 15. 16:36 Vállalat

Az elküldött vendégmunkások veszítik a legkevesebbet az iváncsai akkugyárban

Határozott idejű szerződéssel dolgoztak, és ki kell nekik fizetni a hátralévő időre vonatkozó munkabért akkor is, ha nem talál új munkát a kölcsönbe adó cég.

Hajdu Miklós
2024. május 15. 12:46 Adat

Nincs már lufi a budapesti lakáspiacon az MNB szerint

Magára talált a lakáspiac, ami löketet adhat a hitelezésnek és az építőiparnak is.