Hírlevél feliratkozás
Bódi Mátyás
2023. augusztus 2. 17:19 Adat, Közélet

50 milliós Magyarországot is beterítenének a Fidesz-barát véleményvezérek hirdetései a Facebookon

(A szerző a Választási földrajz – Electoral geography szerkesztője. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)

Július 23-án előrehozott országgyűlési választásokat tartottak Spanyolországban, és habár az eredmények ismeretében továbbra sem tudjuk, ki fogja kormányozni az országot a továbbiakban, van egy a magyar olvasók számára is érdekes fejleménye az elmúlt heteknek. Megnéztük, hogy a pártok mennyi pénzt fordítottak a választásokat megelőző időszakban Facebook-hirdetésekre és hogy ez milyen volumenű online marketingkiadást jelentene az ötödakkora Magyarországon.

A 2016-os Trump- és Brexit-kampányokat kísérő, 2018-ban kirobbant Cambridge Analytica-botrányt követően a Facebook egyik válaszlépése az volt, hogy 2018 májusától kezdődően nyilvánossá tette, hogy kik a hirdetői. A Facebook Ad Library oldalon ma már országos bontásban bárki megnézheti, hogy az általa vizsgálni kívánt időszakban kik és mennyit költenek a platformon, valamint minden egyes hirdetés kapcsán rendelkezésre állnak az elérni kívánt célközönségre vonatkozó, nemre, korra és földrajzi egységre vonatkozó adatok.

Ez alapján a július 23-ig – tehát a voksolásig tartó 30 napban – a közel 50 milliós spanyol piac

  • legnagyobb politikai hirdetője a kormányon lévő szocialista párt (PSOE) volt, összesen 300 különböző kreatívot gyártott le az elérni kívánt választók számára, és 120 millió forintot (318 ezer eurót) tapsolt el Facebook-reklámokra.
  • Második helyen végzett a választásokat amúgy másfél százalékponttal megnyerő Néppárt (PP), akik 96 millió forintnak megfelelő összegben (252 ezer euró) hirdettek 745 különböző reklámot.
  • A két nagytól lemaradva a SUMAR nevű radikális baloldali szövetség – aminek a gerincét a kisebbik kormánypárt (Podemos) adja – 68 millió forintnyi (178 ezer) eurót égetett el a Szilícium-völgy láthatatlan kohóiban.
  • Érdekes, hogy a SUMAR-ral szinte megegyező eredményt elérő radikális jobboldali Vox mindössze 3600 eurót költött itt kampányra, igaz, ők 2019 tavaszán egy árva vasat nem fordítottak erre.
  • A három nagy hirdető párttól kategóriákkal leszakadva következnek a regionális-etnikai pártok, úgymint a katalán ERC (22 ezer euró – 8 millió forint) vagy éppen a kanári-szigeteki koalíció (CCa; 8400 euró – 3 millió forint).

Ezek az összegek nem sokat jelentenek azok számára, akik nem járatosak az online marketing, azon belül is a facebookos politikai reklámstratégiák világában. Ezzel pontosan így voltam én is. Éppen ezért azt gondoltam, érdemes lenne összevetni ezeket az adatokat ugyanezen időszak hazai számaival, természetesen az alábbi fenntartások mellett:

  • Lakosságszámát tekintve Magyarország kevesebb mint ötödakkora, mint Spanyolország, tehát ennyivel kevesebb ember elérését kell megoldania a politikának.
  • Spanyolországban 2023 júliusában országos választási kampány dübörgött, 70,5 százalékos részvételbe torkollott mindez, a mediterrán nyár kellős közepén. Ezzel szemben hazánkban egy IX. kerületi pad színeváltozása tartotta izgalomban a közvéleményt, illetve arról folyik élénk vita, hogy kevesen nyaralnak-e idén a Balatonon, vagy sem. Arról nem is beszélve, hogy a választási törvény legújabb módosítását követően már időközi önkormányzati választásokat sem lehet tartani az elkövetkező hónapokban.

Ehhez képest volt némileg meglepő a magyar adat, amely szerint a fideszes, kormányközeli üzeneteket közvetítő Megafon – kiegészülve a Kommentár Alapítvány oldalával (Tranzit) – ugyanebben az időszakban több mint 70 millió forintot költött véleményvezérei mondandójának népszerűsítésére. Jóhiszemű 380-as euró árfolyamon számolva ez durván 185 ezer eurós marketingköltés.

Mire lenne elég egy ekkora a büdzsé Spanyolországban? Dobogós helyezésre! A Megafon annyi pénzből lövi ki tartalmait a vakációzó magyar nyilvánosságra, mint az összes katalán, baszk, gallego, kanári-szigeteki párt kampányüzemmódban összesen, megelőzve a 12,5 százalékra befutó, több mint 3 millió listás szavazatot begyűjtő Sumar mozgalmat is, amelyet így le is taszítana a dobogóról.

A spanyolországi pártok a választások utolsó hetében valóságos tűzijátékot rendeztek a Facebookon, azonban – ahogy arról július 10-én már beszámoltunk – volt olyan hete is ennek a kampánynak, amikor a két spanyol kormánypárt (PSOE + Sumar) a Megafon költéseinek mindössze 80 százalékát tudta felmutatni. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy alig két héttel az országgyűlési választások előtt Spanyolországban a Megafon lehetett volna az ország legnagyobb politikai hirdetője.

Arra a kérdésre nehéz választ találni, hogy mi következik ebből ránk, magyarokra nézve. Mindenesetre az látszik, hogy a kormányoldal nem a hagyományos csatornákat fogja preferálni a jövő választási kampányaiban. Ez annál is inkább így lehet, mert az említett hazai szereplők kampányait böngészve szinte kizárólag Karácsony Gergely előválasztási kampányfinanszírozási ügyeivel kapcsolatosan találunk hirdetéseket. A 2024-es önkormányzati választás kampányát tehát már elindította a kormányzati hatalomgyár, minimum egy Spanyolország méretű társadalomra mért digitális plakátkampánnyal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPárját ritkítja a magyar politikai propaganda intenzitásaHivatalosan még el sem kezdődött a választási kampány, de a hazai politikai Facebook-hirdetések az amerikai elnökválasztás szintjén pörögnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA jobboldal nem tört át, de az ország még széteshet: a katalánok lehetnek a mérleg nyelve a spanyol patthelyzetbenNagyjából négy forgatókönyv képzelhető el a nagykoalíciótól a megismételt választásokig, eléggé különböző esélyekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéhány ábra, amely helyre teszi Orbán Viktor újságvásárlós akciójátA miniszterelnök által megvásárolt lapok kiadóinak együttes árbevétele tavaly összesen nagyjából hatmilliárd forint volt, a fideszes médiaholdingé 67.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet facebook Fidesz hirdetések megafon önkormányzati választások online hirdetés Spanyolország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2025. március 31. 12:18 Adat

Az EU-ban csak a bolgár és a román dolgozó munkája olcsóbb a magyarénál

Bulgáriában 11, Romániában 12,5, Magyarországon pedig 14 euró volt 2024-ben az egy órára jutó teljes munkaerőköltség. Szlovákia, Csehország és Lengyelország ennél egy szinttel magasabb sávban van.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.