Körülbelül 40 forinttal drágulnának az üzemanyagok 2024-től a jövedéki adó emelése miatt, amennyiben nem változik a forint árfolyama és az olaj ára. A jövő évi költségvetés azonban a mostaninál gyengébb forinttal számol, egyes olajpiaci előrejelzések továbbá az energiahordozó drágulását mutatják.
Miért fontos ez? Noha a jövedéki adó mértékére vonatkozó uniós előírások szerint már 2020-ban emelni kellett volna a benzin esetében literenként 120, a gázolajt tekintve 110 forintos terhen, a kormány most szánta rá magát a lépésre, jócskán a forintárfolyamhoz köthető minimumszint fölé emelve az adót – 420 forintos euró mellett is megfelelő a 152, illetve 143 forintos adó.
- A jövedéki adóra áfa is rakódik ráadásul.
Tágabb kontextus: a forintárfolyam alakulása kérdéses, a jövő évi költségvetésben 385 forintos euróval számol a kormány, a jegybank kamatcsökkentési lépései gyengíthetnek a magyar valután.
- Az olajár sorsa is vitás: Szaúd-Arábia a kitermelés mérséklése mellett döntött a napokban, ám a kereslet is gyengülhet a recessziós kilátások közepette. A Brent-olaj hordónkénti árát a Citi 81 dollárra prognosztizálja az év végére, a HSBC 94-re, az UBS 95-re, de bizonyos várakozások szerint 100 dollár is lehet a hetekben 75 dollár környékén mozgó árfolyam.
- Drágul az olaj Magyarországra szállítása is, az ukrán és a horvát vezetékek használatáért fizetendő tranzitdíjakról szóló tárgyalások során kedvezőtlen pozícióban van a Mol. A magyar olajtársaság továbbá jókora beruházások árán tudja csak átállítani a finomítóit az orosz olajról más típusok feldolgozására.
Alulnézet: ha csak a jövedéki adó változik, akkor is Európa legdrágább üzemanyagárai közé röppennek a magyarországiak. A magyar autópályákon fizetendő úthasználati díjak is jócskán meghaladják a szomszédos országokban tapasztalható árszínvonalat.
- Régiós összehasonlításban a magyar benzinkutak legolcsóbbakból a legdrágábbakká váltak a hatósági árak eltörlését követően. Ezt a magas közterhek, az ágazatot érintő speciális adónemek (kiskereskedelmi adó, energiaellátók jövedelem adója, energiahatékonysági adó) és az extrém, 27 százalékos áfa magyarázzák, a beszerzési árakban elenyésző a különbség.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkor is drágulhat a benzin a magyar kutakon, ha az olajár nem változik és a forint se gyengülNincs jó alkupozícióban a Mol, amikor a tranzitdíjakról kell megállapodnia azzal a két országgal, ahonnan az olajvezetékek jönnek.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokan nem hiszik el, hogy még drágább lesz az olajA piaci mozgások szerint sokan kételkednek benne, hogy az OPEC+ kitermelést csökkentő lépése tartósan képes megtámasztani a nyersanyag árfolyamát.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVillámgyorsan vált a magyar üzemanyagpiac a régió legolcsóbbjából a legdrágábbáKét fő ok azonosítható, ami miatt elképesztő sebességgel drágult az üzemanyag, és ami miatt évekig lesznek anomáliák a magyar üzemanyagpiacon.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Közélet benzinár benzinkút jövedéki adó olajár Olvasson tovább a kategóriában