Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. június 11. 12:06 Közélet

Kemény idők várnak a magyar autósokra a következő évtől

Körülbelül 40 forinttal drágulnának az üzemanyagok 2024-től a jövedéki adó emelése miatt, amennyiben nem változik a forint árfolyama és az olaj ára. A jövő évi költségvetés azonban a mostaninál gyengébb forinttal számol, egyes olajpiaci előrejelzések továbbá az energiahordozó drágulását mutatják.

Miért fontos ez? Noha a jövedéki adó mértékére vonatkozó uniós előírások szerint már 2020-ban emelni kellett volna a benzin esetében literenként 120, a gázolajt tekintve 110 forintos terhen, a kormány most szánta rá magát a lépésre, jócskán a forintárfolyamhoz köthető minimumszint fölé emelve az adót – 420 forintos euró mellett is megfelelő a 152, illetve 143 forintos adó.

  • A jövedéki adóra áfa is rakódik ráadásul.

Tágabb kontextus: a forintárfolyam alakulása kérdéses, a jövő évi költségvetésben 385 forintos euróval számol a kormány, a jegybank kamatcsökkentési lépései gyengíthetnek a magyar valután.

  • Az olajár sorsa is vitás: Szaúd-Arábia a kitermelés mérséklése mellett döntött a napokban, ám a kereslet is gyengülhet a recessziós kilátások közepette. A Brent-olaj hordónkénti árát a Citi 81 dollárra prognosztizálja az év végére, a HSBC 94-re, az UBS 95-re, de bizonyos várakozások szerint 100 dollár is lehet a hetekben 75 dollár környékén mozgó árfolyam.
  • Drágul az olaj Magyarországra szállítása is, az ukrán és a horvát vezetékek használatáért fizetendő tranzitdíjakról szóló tárgyalások során kedvezőtlen pozícióban van a Mol. A magyar olajtársaság továbbá jókora beruházások árán tudja csak átállítani a finomítóit az orosz olajról más típusok feldolgozására.

Alulnézet: ha csak a jövedéki adó változik, akkor is Európa legdrágább üzemanyagárai közé röppennek a magyarországiak. A magyar autópályákon fizetendő úthasználati díjak is jócskán meghaladják a szomszédos országokban tapasztalható árszínvonalat.

  • Régiós összehasonlításban a magyar benzinkutak legolcsóbbakból a legdrágábbakká váltak a hatósági árak eltörlését követően. Ezt a magas közterhek, az ágazatot érintő speciális adónemek (kiskereskedelmi adó, energiaellátók jövedelem adója, energiahatékonysági adó) és az extrém, 27 százalékos áfa magyarázzák, a beszerzési árakban elenyésző a különbség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkor is drágulhat a benzin a magyar kutakon, ha az olajár nem változik és a forint se gyengülNincs jó alkupozícióban a Mol, amikor a tranzitdíjakról kell megállapodnia azzal a két országgal, ahonnan az olajvezetékek jönnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokan nem hiszik el, hogy még drágább lesz az olajA piaci mozgások szerint sokan kételkednek benne, hogy az OPEC+ kitermelést csökkentő lépése tartósan képes megtámasztani a nyersanyag árfolyamát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVillámgyorsan vált a magyar üzemanyagpiac a régió legolcsóbbjából a legdrágábbáKét fő ok azonosítható, ami miatt elképesztő sebességgel drágult az üzemanyag, és ami miatt évekig lesznek anomáliák a magyar üzemanyagpiacon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet benzinár benzinkút jövedéki adó olajár Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. május 16. 13:47 Adat, Közélet

Újra lesz pénzünk fogyasztani, de még mindig túl nagy a lyuk a költségvetésen

Ugyan több előrejelzés is kicsit borúsabban látja az idei növekedési kilátásokat, mint pár hónapja, de legalább reálbér-növekedésre és több fogyasztásra számítanak.

Jandó Zoltán
2024. május 16. 10:27 Adat, Közélet

Veresége ellenére pénzügyileg más ligában focizik a Fradi, mint a többi magyar csapat

A Fradi annyi pénzből gazdálkodik, hogy még a svájci és a belga bajnokságban is a gazdagabb csapatok közé tartozna, a Paks büdzséje viszont itthon is szerénynek számít.

Bucsky Péter
2024. május 14. 05:48 Adat, Közélet

Az egyházak finanszírozásában is megvan a kormányzati kétharmad

Az egyházak gazdálkodása az egyik legnehezebben átlátható terület Magyarországon, pedig túlnyomórészt adófizetői forrásokból működtetik intézményeiket.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.

Al-Hilal István
2024. május 15. 19:01 Pénz

Teljes gőzzel haladnak az ázsiai gazdaságok, de odafigyelnek az egyensúlyra is

A nagy ázsiai gazdaságok óvatosan próbálják stabilizálni helyzetüket, miközben a belső egyensúlyhiány és a geopolitikai kockázatok továbbra is fennállnak.

Hajdu Miklós
2024. május 15. 16:36 Vállalat

Az elküldött vendégmunkások veszítik a legkevesebbet az iváncsai akkugyárban

Határozott idejű szerződéssel dolgoztak, és ki kell nekik fizetni a hátralévő időre vonatkozó munkabért akkor is, ha nem talál új munkát a kölcsönbe adó cég.