Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. június 2. 12:41 Vállalat

Akkor is drágulhat a benzin a magyar kutakon, ha az olajár nem változik és a forint se gyengül

Növekednek a Mol szállítási költségei, ami végső soron a benzinkutak árain is lecsapódhat. Az Ukrajna és Horvátország felől érkező nyersolaj révén ráadásul olyan helyzetekbe kerül Magyarország, amelyekben az Ukrajnát és az Európai Uniót illető külpolitikájával nehezen összeegyeztethető lépéseket is megtesz.

Miért fontos ez? Magyarország olajellátása elsősorban az orosz Ural olajon alapul, ami az Ukrajnán áthaladó Barátság vezetéken keresztül érkezik az országba. Egyelőre csővezetéken keresztül lehet orosz olajat vásárolni az Európai Unióban, de ennek kihasználásával hamarosan egyedül maradhat a Mol, egyre sürgetőbb tehát más források bevonása.

  • Alternatív irányból Horvátországon keresztül importálhat kőolajat a Mol az Adria vezetéken, ám a horvát szakaszon fizetendő tranzitdíjat élénk vita övezi. Az idei év végéig sikerült a Mol szerint nagyon magas árban megállapodni.
  • Az ukrán szállítás is drágul mindeközben, januárban tonnánként 13,6, júniustól 17, augusztustól 21 euró lehet a tranzitdíj. Ez a háború kitörése előtt 9 euró volt.
  • Önellentmondásos politikai helyzetekbe sodródik a magyar fél: a Barátság vezeték épségének egyik záloga az Ukrajnába visszaszállított dízel, míg a horvátokkal történő megegyezésben az Európai Bizottság segítségét is kérheti a kormány.

Tágabb kontextus: a Mol az orosz olaj finomításával előállított üzemanyagait egyre nehezebben értékesítheti a közép-európai exportpiacain, és a nagyhatalmi nyomás is nő az orosz energiáról való leválás iránt.

  • A finomítók átállítása is költséges, több évnyi munka, ami nélkül csorbát szenvedne a hatékonyságuk. A százhalombattai és pozsonyi létesítmények eseteiben ez 500-700 millió dolláros beruházást jelent tavalyi számítások szerint.

Mi következik? Mivel az orosz-ukrán háború gyors lezárásának reménye szertefoszlott, és az unió szűkíti az orosz import lehetőségeit, a Mol elkezdte átállítani a finomítóit. Ez az Adria vezeték jelentőségének növekedésével, illetve kemény tárgyalásokkal jár, a horvátok ugyanis felverhetik a tranzitárat a Mol kényszerhelyzetét kihasználva és a Mol-INA vesztegetési ügy miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMeddig kapunk olajat a Barátság vezetéken?A háborúban álló felek igyekeznek ügyelni a vezetékrendszer épségére, de meddig tartható fenn a szárazföldi olajszállítás szankciók alóli mentessége?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem okoz ellátási problémát az orosz olajembargó Magyarországon, legfeljebb a Mol profitja csökkenAz orosz olajembargó egyetlen gazdaságot, így a magyart sem tenne tönkre, mert a világpiacon van elég kőolaj, és az a Mol finomítóiba is eljuttatható.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLétezik-e még Magyarország orosz energiafüggősége?Széles körben elterjedt vélekedés, hogy Magyarország ki van szolgáltatva az orosz kőolaj- és földgázszállításoknak, ez azonban ma már nem így van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rend felborításával akar Putyin erősebbnek mutatkozni, de a király meztelenNem a pénzügyi korlátozások vagy a szénhidrogénexportot érintő szankciók fájhatnak leginkább Oroszországnak, hanem hogy technológiai területen várhatóan minden korábbinál jobban lemarad.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat barátság kőolajvezeték kőolajembargó Mol olaj Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.