Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. június 2. 12:41 Vállalat

Akkor is drágulhat a benzin a magyar kutakon, ha az olajár nem változik és a forint se gyengül

Növekednek a Mol szállítási költségei, ami végső soron a benzinkutak árain is lecsapódhat. Az Ukrajna és Horvátország felől érkező nyersolaj révén ráadásul olyan helyzetekbe kerül Magyarország, amelyekben az Ukrajnát és az Európai Uniót illető külpolitikájával nehezen összeegyeztethető lépéseket is megtesz.

Miért fontos ez? Magyarország olajellátása elsősorban az orosz Ural olajon alapul, ami az Ukrajnán áthaladó Barátság vezetéken keresztül érkezik az országba. Egyelőre csővezetéken keresztül lehet orosz olajat vásárolni az Európai Unióban, de ennek kihasználásával hamarosan egyedül maradhat a Mol, egyre sürgetőbb tehát más források bevonása.

  • Alternatív irányból Horvátországon keresztül importálhat kőolajat a Mol az Adria vezetéken, ám a horvát szakaszon fizetendő tranzitdíjat élénk vita övezi. Az idei év végéig sikerült a Mol szerint nagyon magas árban megállapodni.
  • Az ukrán szállítás is drágul mindeközben, januárban tonnánként 13,6, júniustól 17, augusztustól 21 euró lehet a tranzitdíj. Ez a háború kitörése előtt 9 euró volt.
  • Önellentmondásos politikai helyzetekbe sodródik a magyar fél: a Barátság vezeték épségének egyik záloga az Ukrajnába visszaszállított dízel, míg a horvátokkal történő megegyezésben az Európai Bizottság segítségét is kérheti a kormány.

Tágabb kontextus: a Mol az orosz olaj finomításával előállított üzemanyagait egyre nehezebben értékesítheti a közép-európai exportpiacain, és a nagyhatalmi nyomás is nő az orosz energiáról való leválás iránt.

  • A finomítók átállítása is költséges, több évnyi munka, ami nélkül csorbát szenvedne a hatékonyságuk. A százhalombattai és pozsonyi létesítmények eseteiben ez 500-700 millió dolláros beruházást jelent tavalyi számítások szerint.

Mi következik? Mivel az orosz-ukrán háború gyors lezárásának reménye szertefoszlott, és az unió szűkíti az orosz import lehetőségeit, a Mol elkezdte átállítani a finomítóit. Ez az Adria vezeték jelentőségének növekedésével, illetve kemény tárgyalásokkal jár, a horvátok ugyanis felverhetik a tranzitárat a Mol kényszerhelyzetét kihasználva és a Mol-INA vesztegetési ügy miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMeddig kapunk olajat a Barátság vezetéken?A háborúban álló felek igyekeznek ügyelni a vezetékrendszer épségére, de meddig tartható fenn a szárazföldi olajszállítás szankciók alóli mentessége?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem okoz ellátási problémát az orosz olajembargó Magyarországon, legfeljebb a Mol profitja csökkenAz orosz olajembargó egyetlen gazdaságot, így a magyart sem tenne tönkre, mert a világpiacon van elég kőolaj, és az a Mol finomítóiba is eljuttatható.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLétezik-e még Magyarország orosz energiafüggősége?Széles körben elterjedt vélekedés, hogy Magyarország ki van szolgáltatva az orosz kőolaj- és földgázszállításoknak, ez azonban ma már nem így van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rend felborításával akar Putyin erősebbnek mutatkozni, de a király meztelenNem a pénzügyi korlátozások vagy a szénhidrogénexportot érintő szankciók fájhatnak leginkább Oroszországnak, hanem hogy technológiai területen várhatóan minden korábbinál jobban lemarad.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat barátság kőolajvezeték kőolajembargó Mol olaj Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.