Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. február 10. 14:53 Vállalat

A klímaváltozás miatt világszerte válságba jut a legkevésbé szennyező szállítmányozási megoldás

Tavaly nyáron előfordult, hogy a Rajnán közlekedő hajókat csak a kapacitásuk negyedéig pakolhatták meg a fuvarozócégek a rendkívül alacsony vízállás miatt. A folyók apadása az Egyesült Államokban is problémát jelentett, az országot átszelő, a Rajnához képest mintegy másfélszeres áruforgalmú Mississippi bizonyos részein akár gyalog is át lehetett kelni. Kínában a termelés 45 százalékát adó térségeken áthaladó Jangce vízállása volt olyan alacsony, hogy a hajóforgalmat le kellett állítani.

Nincsenek tehát könnyű helyzetben a hajótársaságok, a világszerte előforduló rendkívül aszályos időszakok következtében egyrészt sok szállítmány késve ért célba, másrészt a vízi útvonalakkal szemben megnőtt a szárazföldi fuvarozás jelentősége, nyilatkozta a BBC-nek a dániai Maersk egyik vezetője. Szerencsés esetben az alternatívát a vasút jelenti, ami nagyjából a folyami szállításhoz hasonló károsanyag-kibocsátással jár, azonban sok vállalat a jóval szennyezőbb közúti fuvarozásra kényszerült áttérni.

A tavalyihoz hasonló száraz időszakok növekvő eséllyel fordulhatnak elő az éghajlatváltozás miatt, így egyre több, a belvízi hajózás fenntartását célzó felvetés lát napvilágot. Az évszázados hagyományokra visszatekintő rajnai hajózás záloga a folyó egyik sekély szakaszának mélyítése lehet, a beavatkozás azonban

kastélyokkal és szőlőültetvényekkel tűzdelt világörökségi helyszíneket fenyegetne súlyos környezeti károkkal.

Ráadásul a probléma hátterében valójában nem az alacsony vízszint, hanem a csapadék hiánya áll, kérdés tehát, hogy lesz-e elégséges vízhozam a kimélyített meder megtöltéséhez egy BBC által idézett szakvélemény szerint.

A hajógyárak is igyekeznek alkalmazkodni a változó körülményekhez, az egyik német vállalat 300 tonnás tankere például akár alig egy méter feletti vízszint esetén is képes közlekedni. Noha az eddig megszokottnál könnyebb anyagokból és szélesebbre épített hajók egyre több áru szállítására lehetnek alkalmasak, a Maersknél inkább a logisztikai cégek alkalmazkodóképességében látják a probléma megoldását, ami a folyami szállítások vasúti fuvarokra váltásának lehetővé tételét is magába foglalja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötödeA német multik első kézből tapasztalhatták meg a klímaváltozás következményeit. Óriási buktak azon, hogy nem tudtak árut szállítani a Rajnán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatalmas károkat okozhat Németországban a hőhullámSebességkorlátozások, erdőtüzek, erősödő zöldpárt - átalakítja a németek életét a klímaváltozás, amely tavaly már a gazdasági növekedést is visszafogta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFojtogatja a német gazdaságot a Rajna alacsony vízszintjeAmikor legutóbb hasonlóan alacsony volt a vízszint, az közel 24 milliárd euró kiesést okozott a német gazdaságban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat folyami áruszállítás Maersk Rajna szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.