Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2022. október 5. 04:31 Világ

Balkáni patt: Orbán és Putyin támogatásával nyert Dodik, de az ellenzék tömeges csalások miatt nem fogadja el az eredményt

A vártnál szorosabban alakult a vasárnapi választás a boszniai szerb entitásban, de az előzetes eredmények szerint végül győzni tudott Milorad Dodik, aki kifelé vezetné a szerb entitást a bosznia-hercegovinai államszövetségből. A választási bizottság hétfő délutáni adatai szerint a szavazatok 82 százalékának az összeszámlálása után Dodik nagyjából 30 ezer szavazattal, 49-43 százalékos arányban vezet kihívója, a hasonlóan nacionalista, de a korrupcióra épülő hatalmi rendszert élesen bíráló jelene Trivić előtt. Mint azonban Trivic pártja, a PDP délután bejelentette: küldötteik tömeges választási csalásra utaló jelekről számoltak be, ezért nem fogadják el eredményt, és nem ismerik el a vereségüket. A csalásra szerintük több jel utal: a korábban masszívan ellenzéki körzetekben elért sima Dodik-győzelmek miatti gyanakvás mellett azt állítják, hogy

több szavazókörben a jelöltjük hivatalosan egyetlen szavazatot sem kapott, noha több párttagjuk is leadta a voksát.

Azt is furának találják, hogy több boszniai szerb szavazókörből órákon keresztül nem érkeztek eredmények, állítólag azért, mert újra kellett számolni a szavazatokat.

A boszniai szerb vezetésben Dodik némileg váratlanul döntött úgy a választás előtt, hogy helyet cserél az entitás eddigi vezetőjével, Željka Cvijanović-tyal. Boszniáé a világ egyik legbonyolultabb adminisztrációs és választási rendszere, ami a gyakorlatban lényegében megbénítja az állam működését, fenntartja az elvileg együttműködésre kényszerített szereplők elkülönülését és a nacionalista versengést, és tartósítja azt a patthelyzetet, ami mellesleg befagyasztja az európai integrációs folyamatot is. Mindennek az 1995-ös daytoni békemegállapodás az eredője, ami egy rendkívül bonyolult konstrukcióval igyekezett kívülről egyben tartani a háborús katasztrófa által sújtott országot. Ennek nagyon leegyszerűsítve a lényege, hogy a két nagy entitás, a Boszniai Szerb Köztársaság (szerbül Republika Srbska), valamint a Bosnyák-Horvát Föderáció egymás mellett létezik, miközben az utóbbiban tíz önálló kanton is van, önálló miniszteriális rendszerekkel (és van még a különleges státuszú Brčkói Körzet is a Száva partján, az ország északkeleti részén). A szövetségi állam hármas elnökségében mindhárom államalkotó nemzetet, a bosnyákot, horvátot és szerbet egy-egy tag képviseli.

Dodik idáig a szerb tag volt a hármas elnökségben, néhány hónapja azonban úgy döntött, hogy helyet cserél párttársával, a boszniai szerb entitást vezető Cvijanović-tyal. A hármas elnökség amúgy is mérsékelt jelentőségű, inkább szimbolikus szerepe van, bár a közös külpolitikát például elvileg ez határozza meg. Dodik váltása, amit néhol a Putyin-Medvegyev közötti korábbi helycserékhez hasonlítanak (ahhoz nem fér kétség, hogy továbbra is ő marad a domináns fél), részben annak szólhat, hogy a föderális rendszert ő amúgy is jelentősen gyengítené, politikája alapvetően a Republika Srbska elszakadása felé mutat.

Dodik tavaly év végén bejelentette, hogy a szerb entitás kilép a közös hadseregből, a legfelsőbb bíróságból és a közös adóhatóságból, vagyis a kevés érdemi szövetségi szintű intézmény maradékából. Ez persze a boszniai status quo felrobbantásával és az egész kényes délszláv egyensúlyi helyzet felborításával fenyeget. Nem sokkal később Dodik ellen az Egyesült Államok és Nagy-Britannia személyes szankciókat vezetett be, és ugyanezt fontolgatja az Európai Unió is.

A boszniai szerb vezető fokozódó nyugati elszigetelődése ellenére Orbán Viktor Dodik egyik legfőbb támogatója és szövetségese.

A kapcsolatépítés 2019-ben lépett szintet, tavaly novemberben pedig a magyar kormány kb. 40 milliárd forintos támogatást ígért meg Dodiknak. Névlegesen ebből a keretből magyarországi mezőgazdasági gépekre lehet pályázni, de az elbírálási folyamat ellenőrizhetetlen, a gyanú szerint ebből az összegből sokkal inkább Dodik választási kampányát finanszírozták. A magyar támogatás folyósítására mindenesetre Dodik pártja kampányeseményeket szervezett az elmúlt hetekben. A választás előtt két héttel Orbán a szerb elnök Vučić-tyal és Dodikkal hármasban találkozott Belgrádban, majd a választás előtt videóüzenetben biztosította őt barátságáról.

A magyar miniszterelnök mellett Dodik fő támogatója a nemzetközi színtéren nem más, mint Vlagyimir Putyin. A kiterjedt orosz választásbefolyásolási akciókról szóló amerikai hírszerzési szivárogtatások szerint már a négy évvel ezelőtti boszniai szerb kampányát is Oroszországból finanszírozták Konsztantyin Malofejev révén, most pedig Dodik kampányának kiemelt eseménye a moszkvai látogatása volt. Ezen az orosz elnök azt hangoztatta, hogy reméli, Dodik révén “megerősödnek a hazafias erők a boszniai Szerb Köztársaságban”. Dodik cserébe a nemzetközi szankciók miatt eltiltott orosz labdarúgó válogatottal ígért egy novemberi Bosznia-meccset Szentpétervárra – más kérdés, hogy a bosnyákok és horvátok finoman szólva nincsenek elragadtatva az ötlettől. A Gazprom boszniai jelenlétéről, egy hőerőmű építéséről és az orosz gáz októberben meghatározandó boszniai áráról, szóval a szimbólumokon túli releváns kérdésekről zárt ajtók mögött tárgyaltak, ezekről nem sokat lehet tudni.

Míg Dodik külföldi szövetségesének Belgrádon kívül már csak Putyin és a magyar kormány számít, a nyugati hatalmak az Egyesült Államoktól az Európai Unió meghatározó országaiig Bosznia-Hercegovina egységének erősítésében érdekeltek, és ezt célozza Törökország is.Törökországnak a muszlim bosnyák közösségben kifejezetten erős a szerepe, a térség a török külpolitika egyik fókuszterülete – információink szerint ezért nemcsak Szarajevóban, de Ankarában is zokon vették, hogy Budapest, mégha Dayton megőrzését is hangsúlyozza, ennyire erőteljesen a szeparatista tendenciájú szerb törekvések mellé állt.

A bosnyák közösségben ugyanakkor a mostani választás után már biztosan váltás lesz. Többek meglepetésére vereséget szenvedett ugyanis Bakir Izetbegović, a hármas elnökség eddigi bosnyák tagja, a domináns bosnyák párt vezetője, nem mellesleg a kvázi államalapító, a remek török kapcsolatokat Szarajevóból megalapozó Alija Izetbegović fia. Ő elismerte a vereségét, amit az ellenzéki pártok széleskörű összefogásával magyarázott – utódja a nála mérsékeltebbként elkönyvelt Denis Bećirović lesz.

A horvátoknál ugyanakkor megőrizte székét a már negyedik ciklusa elé néző Željko Komšić, akit politikai ellenfelei rutinszerűen azzal vádolnak, hogy csak az átszavazó bosnyákok voksaival tud újra meg újra nyerni. Ez a lehetőség önmagában is mutatja a boszniai-hercegovinai politikai rendszer mély strukturális problémáit. Az Emberi Jogok Európai Bírósága több ítéletében is kimondta, hogy a Daytonból megörökölt választási rendszer alapvető emberi jogokat sért, az ugyanis annyira etnikai alapon szervezi meg az intézményrendszert, hogy a három államalkotó nemzet tagjain kívül más nem is indulhat például az elnöki tisztségért. Járulékos, de a horvátokat erősen aggasztó probléma, hogy mivel a bosnyákok és a horvátok egy föderációba tartoznak, a háromszoros létszámtöbbségben lévő bosnyákok, ha akarnak, valóban át tudnak szavazni valamelyik horvát jelöltre, és így akár el tudják dönteni, hogy ki képviselje őkett – Komšićot ezért csak “a másik bosnyák elnök”-nek gúnyolják.

Az intézményes problémákhoz ugyanakkor szövetségi szintű változtatások kellenének, ennek feltétele azonban szinte soha nem jön létre, a közvetve választott felsőházban ugyanis már néhány képviselő is blokkoló kisebbséget tud alkotni. Az eredeti cél az volt, hogy egyik etnikai csoportot se tudja a többség hátrányos helyzetbe hozni, de a gyakorlatban ez mindenféle politikai reform alapvető akadályát jelenti.

Az egyetlen elvi lehetőséget ilyenkor a nemzetközi közösség boszniai főképviselője közbeavatkozása jelenti, aki akár egymaga alkotmánymódosításról szóló döntéseket is hozhat. A tisztséget tavaly augusztus óta betöltő volt CSU-s politikus, a német Christian Schmidt tett is egy átfogóbb kísérletet az elmúlt hónapokban, a reformterv azt is ellehetetlenítette volna, hogy másik etnikai csoport jelöltjére is szavazni lehessen. A tervezet azonban a bosnyákok részéről éles ellenállásba ütközött, Schmidtet azzal vádolták, hogy az egész átalakítással csak a horvátok kedvében akar járni – ő pedig végül visszakozott.

Most azonban a német főképviselő mégiscsak hozott egy meglepő, és erősen problematikus időzítésű változtatást. Schmidt a választás éjszakáján, egy órával a vasárnapi urnazárást követően jelentette be, hogy a választási törvény módosításával némileg megnehezíti a szövetségi szintű felsőházban a törvények blokkolását: az eddigi héthez képest ezután erre 11 képviselő szavazatára lesz szükség. A hangsúlyozott cél, hogy ne húzódjanak el a végtelenbe a koalíciós tárgyalások, de egy ilyen horderejű egyszemélyes döntés egy választási éjszakán rendes parlamentáris rendszerekben elképzelhetetlen lenne. ennek megfelelően a megítélése is visszás. Míg az Egyesült Államok üdvözölte a lépést, az Európai Unió jelzésértékűen gyors és éles kritikát fogalmazott meg: “Ezt a döntést a Főképviselő egyedül hozta meg. A Főképviselő végrehajtó hatalmát kizárólag a legvégső esetben, helyrehozhatatlan törvénytelenségek ellenében lenne szabad használni.”

Schmidt döntése valószínűleg nem fogja önmagában működőképesebbé tenni a nyugat-balkáni ország politikai mechanizmusait, de azt elég jól mutatja, hogy a Bosznia-Hercegovinát fenntartó nemzetközi rendszer egyelőre legalább annyira emlékeztet egy inkább a gyarmati viszonyra jellemző protektorátusra, mint egy ténylegesen működő szövetségi államra. A boszniai patthelyzet megoldása egyelőre se kívülről, se belülről nem látszik, ami leginkább a szeparatista erőknek és a balkáni kártyát Szerbián és főleg a Republika Srpskán keresztül játszó Putyinnak kedvez. Nem valószínű, hogy az állítólagos választási csalás és az el nem ismert választási eredmény segítene konszolidálni a helyzetet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Balkán Bosznia-Hercegovina Milorad Dodik Republika Srpska Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.