Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. június 3. 08:57 Vállalat, Világ

Ennek is van határa, nem lehet mindenki élelmiszerfutár

A német Zeit Online terjedelmes cikkben mutatja be, mi történik akkor, amikor az ételt és élelmiszert házhoz szállító futárok piacát a szereplők túltolják. A lap szerint Németországban öldöklő lett a verseny, a cégek még nem termelnek profitot, túl sok lett a futár, elkezdődtek az elbocsátások, illetve a szerződésbontások.

Az egyébként is zsúfolt német piacra az elmúlt két évben olyan speciálisabb szolgáltatást nyújtó cégek is beléptek, mint a török alapítású Getir, a Gorillas vagy a Flink, amelyek azt vállalják, hogy extra rövid idő alatt, jellemzően 10-20 percen belül kiviszik az online megrendelt élelmiszereket (tehát elsősorban nem a meleg ételeket) a vásárlónak. Ezek a szolgáltatók általában sok kisebb lokális raktárból szállítanak ki, és rendszerint elektromos bicikliket használnak – azaz jóval összetettebb és tőkeigényesebb modellben dolgoznak, mint a nálunk ismertebb hagyományos ételfutár cégek.

A Zeit arra emlékeztet, hogy ez a piac a klasszikus startup vállalkozói jellemzőket hordozza magán: a befektetők annak ellenére is öntötték eddig a pénzt a cégekbe, hogy azok üzleti értelemben még csak távoli ígéretek – nyereséget nem termelnek, amíg el nem érik a megfelelő méretet. A probléma is klasszikus: egyszerre olyan sok vállalkozás fut versenyt, hogy mindegyik biztosan nem fogja elérni a megfelelő méretet, azaz előbb-utóbb tönkre fog menni.

Az élelmiszer-kiskereskedelem hagyományos üzleteket fenntartó nagy szereplői legfeljebb pár százalékos árbevétel-arányos nyereséggel működnek, a modell lényege pont az, hogy nagyon sok árut adnak el kis nyereséggel, amely végül értelmezhető profittá adódik össze. A házhoz szállítás viszont ma még messze nem közelíti meg ezt a forgalmat, ám a futárcégeknek ennek ellenére is meg kell fizetni azokat az alkalmazottakat, akik a raktárakban összekészítik a megrendeléseket és azokat, akik kiszállítják az árut.

A Zeit azt írja, hogy az élelmiszer-kiszállítás egy feneketlen kút, amely egyre falja a befektetők pénzét. A Gorillas négy országban is beszünteti a tevékenységét, elküld 300 alkalmazottat, és újabb nagy tőkeemelés kell ahhoz, hogy tovább működhessen. A cég tájékoztatása szerint a 230 lokális raktárából jelenleg csak 25 nyereséges.

A Zeit szerint a Getir jobb pozícióban van, mert a társaság márciusban kapott egy 700 millió eurós injekciót, a Flink pedig azért tűnik stabilabbnak, mert a Rewe csoporthoz kötődő befektetői háttere van. Érdekesség, hogy természetesen a Rewének is megvan a saját élelmiszer-házhozszállító szolgáltatása, de az a nálunk is ismert klasszikusabb formában működik, hosszabb kiszállítási időkkel és a meglévő raktárakra-üzletekre támaszkodva.

A lap megszólaltatja a Commerzbank befektetési szakértőjét, Markus Wallnert, aki erősen kérdésesnek tartja, hogy a Gorillas-Getir-Flink-féle üzleti modell a jövőben nyereséges lehet. A lokális raktárak hálózatának kiépítése ugyanis rengeteg tőkét köt le és magasan tartja a költségeket.

Wallner arra hívja fel a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány időszaka alatt a hasonló cégek óriásit növekedtek, de most, hogy a járvány miatti korlátozások jelentős részét feloldották, ezek növekedése is lelassult. A gyorsuló infláció miatt ráadásul kamatemelési periódus indult, és ilyen időkben a tőzsde büntetni kezdi azokat a papírokat, amelyek mögött nincsenek nyereséget termelő cégek. Erre ad példát a Delivery Hero, a berlini társaság részvényeinek árfolyama rövid idő alatt 137 euróról 30 euró alá esett.

A verseny most válik öldöklővé, mert egyszerre kellene növelni az ügyfélkört és elégedetten tartani a befektetőket, utóbbi azonban nehezen fog menni, mert a cégek továbbra is nagy árengedményekkel próbálják magukhoz csábítani a vásárlókat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözelít Magyarországhoz, Bécsben is nyit a futárcég, amely tíz perc alatt kiszállít mindentA Gorillas egy felvásárlás kapcsán kerül Bécsbe.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ élelmiszer Flink futár Getir Gorillas németország szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.