Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 19. 11:34 Tech, Világ

Kína egyelőre nem tölti be Oroszországban a technológiai űrt

Bár az orosz-kínai kereskedelem több mint 25 százalékkal nőtt az év első harmadában, a jelek szerint ez nem a technológiai ágazatnak köszönhető.

Már korábban is voltak arról hírek, hogy a kínai technológiai cégek szép csendben visszafogják oroszországi szállításaikat, a héten pedig az amerikai kereskedelmi miniszter beszélt arról, hogy márciusban 40 százalékkal kevesebb kínai laptopot szállítottak Oroszországba, mint februárban. Az okostelefonoknál kétharmados volt a visszaesés, míg a telekommunikációs hálózati berendezéseknél 98 százalékos – tette hozzá Gina Raimondo a legfrissebb elérhető kínai kereskedelmi adatokra hivatkozva.

Ebben valamekkora szerepe lehetett az orosz vásárlói igények visszaesésének, de minden bizonnyal az amerikai technológiai szankciók fontosabbak. Ezek értelmében ugyanis olyan berendezéseket sem szabad eladni Oroszországnak, amelyekben a félvezetőket amerikai szoftverrel tervezték vagy chipgyártó géppel állították elő. (Vagy legalábbis a gyártó cég használ ilyeneket.) Ezeket pedig szerte a világban nagyon széleskörűen alkalmazzák, Kínát is beleértve.

Kína ugyan nem csatlakozott a szankciókhoz – és a kínai cégeket is arra bátorította, hogy dacoljanak ezekkel -, a vállalatok azonban jó eséllyel nem akarnak kockáztatni. Ellenkező esetben ugyanis egyrészt a Huawei sorsára juthatnak – elvághatják őket az amerikai technológiától –, másrészt pedig elveszthetik az amerikai fogyasztói piacot, amely összehasonlíthatatlanul fontosabb, mint az orosz.

Gyakran kérdezik tőlem, hogy működnek-e a szankciók. A válasz egyértelműen az, hogy igen

idézte a minisztert a Washington Post.

Az okostelefonoknál az orosz piac három legnagyobb szereplője az Apple, a Samsung és a Xiaomi volt az idei első negyedévben az IDC piackutató cég adatai szerint. Közülük az előbbi kettő már bejelentette kereskedelmi tevékenységének felfüggesztését, míg a kínai vállalat a cikk megjelenéséig nem válaszolt az amerikai lap kérdéseire.

A szankcióknak egyébként nem volt célja, hogy a laptopokhoz és okostelefonokhoz hasonló fogyasztói elektronikai termékek orosz importját megbénítsa, a csúcstechnológiához való hozzáférést akarták gátolni, különösen a hadiipar számára. Ami az előbbieket illeti, valószínű, hogy ha máshogy nem, szürkeimport formájában megtalálják az utat az orosz piacra, igaz, így csak drágábban lehet majd beszerezni őket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb szankciók jönnek Oroszországgal szemben, de mit értek el az eddigiek?A pénzügyi káoszt sikerült legyűrnie az orosz kormánynak, de már a lakosságnak is fájnak a büntetőintézkedések. Más kérdés, hogy egyelőre úgy néz ki, Putyint ez nem hatja meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKétszer annyit keresnek az oroszok Európán az energiahordozókkal a szankciók óta, mint a háború előttA héten kiszivárgott és közölt számítások és adatok alapján Európa a csökkenő orosz export ellenére finanszírozza egyre nagyobb mértékben az ukrajnai háborút.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA világ pénze sem oldja meg a magyar autóipart fojtogató csiphiánytA kereslet túl nagy, a gyártás töredezett, a beruházások lassúak, és a gépek is elfogytak: bár világszerte súlyos gazdasági károkat okoz, a mikrocsip-hiányra nincs gyors megoldás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ chip Kína külkereskedelem laptop okostelefonok orosz-ukrán háború Oroszország szankciók technológiai cégek Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.