A német e-autósok 34 százaléka benzines vagy dízel hajtású modellre váltott az év első kilenc hónapjában (amikor szokás szerint lecserélte a kocsiját) – ez a legmeglepőbb eredménye a HUK Coburg biztosító társaság friss felmérésének, amelyet a Frankfurter Allgemeine Zeitung közölt.
Számokban: az idei harmadik negyedévben csak az autóvásárlók 3,9 százaléka vett elektromos modellt, ez jelentős visszaesés a tavalyi 6,9 és a tavalyelőtti 6,6 százalékhoz képest. Az elektromos helyett belsőégésűre váltók aránya 2021-ben még csak 14 százalék volt, ez nőtt időközben 34 százalékra.
Felülnézet: a számok értékeléséhez fontos adalék, hogy az elmúlt években az e-autók vásárlását környezetvédelmi bónusszal támogatta az állam, de ez megszűnt, és emiatt az elektromos modellek iránti kereslet csökkent, vagyis a statisztikában magas a bázis, amihez a mostani adatokat viszonyítják.
Tágabb kontextus: egy négyezer fős felmérés szerint a német autóvásárlók 18 százaléka, 40 éves kor alatt pedig 28 százaléka továbbra is kizárólag e-autót venne, a szándék tehát erős maradt.
Alulnézet: valószínű, hogy a német piac a támogatás miatt előreszaladt, és most korrigál. Az autósok jelentős része szembesül azzal, hogy a töltőhálózat sűrűsége és minősége nem éri el azt a szintet, amelyet korábban ígértek, a Spiegel szerint például különösen az autópályák mentén nagy a hiány.
Igen, de: a legfrissebb, szeptemberi statisztika szerint a teljesen elektromos és tölthető hibrid autók értékesítése több mint 30 százalékkal nőtt világszerte. Ez elsősorban Kínának köszönhető, de Németországban is 7 százalékos pluszt jegyeztek fel.
Miért fontos ez? Az idehaza egyre nagyobb súlyú akkumulátoripar teljesítménye teljes mértékben attól függ, hogy milyen a kereslet az e-autókra. Az ágazat éves bázison továbbra is gyengén teljesít, ugyanakkor az is látszik, hogy az idén májusi mélypont óta nő a termelése.
Mi várható? A német kormány már rábólintott arra a javaslatra, hogy a cégek adókedvezményt kapjanak az e-autó vásárlások után. Az elektromos átállás elősegítése országos politikai kérdés, mert a német autóipar jövője is függ tőle. A patinás német gyártók a vártnál lassabban, drágábban és nehezebben állnak át az e-modellekre, miközben a kínai import egyre nagyobb piaci részt hasít ki.
Adat
Fontos