A jemeni húszi lázadók vörös-tengeri támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett Afrika megkerülésével közlekedik a teherhajók döntő része Ázsia és Európa között – az átjárót az azt rendszeresen átszelő flotta fele kerüli el a Bloomberg által idézett adatok szerint, és egyre inkább megnőtt a kitérőt választó hajók száma az elmúlt hónapban.
Miért fontos ez? Mintegy negyedével növekszik a hajóutak hossza a Szuezi-csatorna elkerülése miatt, ami a szállítási díjakon és végső soron a fogyasztói árakon is érzékelhetővé válhat, ha sokáig fennmarad a mostani helyzet. Már a múlt hónapban is több mint száz alkalommal indítottak támadást kereskedelmi hajók ellen a húszik.
Számokban: a tengeri fuvarozás költségei december óta meredeken emelkednek, a Drewry adatai szerint november vége óta közel megkétszereződött a konténerszállítás ára, a drágulás az Ázsiát és Európát összekötő viszonylatokon kiemelkedő. A tanácsadócég a következő hetekben további emelkedésre számít a vörös-tengeri helyzet miatt.
Háttér: a húszi lázadók a gázai háború óta támadják a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajókat. A konfliktusban a palesztinokat támogató húszik az izraeli Eilat városát is megcélozták ballisztikus rakétákkal.
Mi várható? Grant Shapps brit védelmi miniszter hétfőn megjelent cikkében közölte, hogy az Egyesült Királyság készen áll a vörös-tengeri hajózás védelméért lépéseket tenni. Szerdán 12 ország, köztük az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Japán közös nyilatkozatban figyelmeztette a húszikat, hogy ha folytatják a támadásokat, az nem marad következmények nélkül.
Világ
Fontos