Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. február 14. 09:49 Világ

Nagyon drágán megfizettek a törökök a semmibe vett építési szabályokért

A múlt hétfői földrengésben jelentős részben összedőlt Antiochia, mai török nevén Antakya az ókor egyik különösen fontos városa volt: nem véletlenül ismert a kereszténység egyik bölcsőjeként, Pál apostol is innen, a Földközi-tengeri kikötőből indult három térítőútjára. A 7,5-ös erősségű hétfői földmozgás nem az első volt a város történetében: Krisztus után 115-ben a földrengés és az azt követő cunami 250 ezer emberéletet követelt, és körülbelül ugyanennyi áldozata volt négy évszázaddal később az 525-ös földrengésnek is.

A múlt heti földrengésnek a hivatalos adatok szerint 36 ezer áldozata van idáig. Rengeteg azonban az eltűnt. Abban, hogy a fagyos időben egy hét elteltével is sok túlélőt találnak, már nem lehet reménykedni, így ez a szám az ENSZ becslése szerint a duplájára is nőhet.

A mostani rengés súlyos károkat okozott az antakyai ortodox Szent Pál székesegyházban is, de összesen 1200 épület dőlt össze a városban. Köztük olyan újonnan épült házak is is, mint a 2012-ben átadott, Renaissance Residence névre keresztelt apartman komplexum. Ennek tervezőjét az elsők között tartóztatták le; Mehmet Yasar Coskun a feleségével együtt éppen Montenegróba készült távozni, amikor az isztambuli repülőtéren elfogták őket a rendőrök.

Ebből gyorsan nemzetközi hír lett, de azóta már 113 építési vállalkozó és építtető ellen adtak ki letartóztatási parancsot Törökországban. Az ügyészség szerint legalábbis részben ők a felelősek az épületek összedőléséért.

Miért van a hasonló erejű földrengéseknek nagyságrendekkel kevesebb áldozata Japánban vagy Chilében, ahol a földrengésbiztos építkezés alapkövetelmény? – kérdezik most részben szeizmológusok, részben ellenzéki politikusok Törökországban, és a közkézen forgó válasz szerint a fő ok a gyenge kivitelezésben, kispórolt anyagokban, megbundázott közbeszerzésekben és a csak papíron létező jogszabályokban rejlik.

A május 14-i választásokra készülő Erdoğan török elnök és pártja, a kormánykoalíciót vezető AKP ezt az elemi közfelháborodást az építtetők felé igyekszik átcsatornázni, a vizsgálatokat 150 helyi ügyészség irányítja. Emögött politikai motiváció is sejthető, hiszen a választásokat minden bizonnyal a katasztrófakezeléssel kapcsolatos viták fogják meghatározni. Kemal Kılıçdaroğlu, az ellenzék legnagyobb pártjának vezetője már élesen bírálta a kormány válságra adott válaszát, azt állítva, hogy a pusztítás Erdoğan és az építőiparban dolgozó szövetségesei nyerészkedésének eredménye.

A társadalmi felháborodás a legsúlyosabban érintett, egyébként konzervatív bástyának számító tartományokban igazán nagy. Amikor az ország közlekedési minisztere a szintén súlyos károkat elszenvedett Adıyamanba látogatott, dühös tömeg fogadta, a kormányzónak pedig az emberek azt kiabálták: „Hol a segítség?” és „Adıyaman egyedül van”. Ebben a kurd többségű városban 2018-ban 67 százalék szavazott Erdoğanra.

Sokan a lassú segítségért kárhoztatják az államot. Igaz, ezt a katasztrófa mérete és olyan objektív körülmények is hátráltatták, mint a hatalmas dugó, amit az okozott, hogy az érintett megyékben egyik irányba a fedél nélkül maradt menekülők, a másikba a humanitárius segítség konvojai lepték el az utakat.

Törökországnak a most legsúlyosabban érintett része, Kahramanmaraş és Gaziantep környéke idáig nem számított földrengésszempontból kiemelten veszélyes régiónak, de a vádak szerint az ekkora pusztítás megelőzhető lett volna, ha a kormány nem költi más célokra az elvileg a hasonló katasztrófákra való felkészülésre elkülönített különadókból befolyt összegeket.

A kritikusok szerint nemcsak az építtetők áldozták fel a biztonságot a gyorsaság és az alacsonyabb költségek kedvéért, de az építési hatóságok is felelősek: sok sérült épületben hiányoztak a statikailag szükséges acéltartó elemek, és nem volt elegendő beton, ami felett a hatóságok a nagy infrastruktúra boomban hajlamosak voltak szemet hunyni.

Az ilyen pusztítások egyik oka a felügyelet hiánya, mivel az építési folyamat a tőkefelhalmozás eszközévé vált

– állt bele nyilvánosan is a kritikákba Tezcan Karakus Candan, az ankarai építészkamara vezetője.

A kormány még néhány nappal a földrengés előtt is azt tervezte sajtóhírek szerint, hogy ismét „építési amnesztiát” ad a biztonsági előírásokat megszegő építtetőknek. Erre a katasztrófa miatt már nem kerülhetett sor, de az elmúlt években több hasonló amnesztia történt. Török jogvédők egyelőre bizonyítatlan állítása szerint azonban ennél több is történt: a vád szerint a hatóságok a földrengés után azért bontották le egy építési hatósági hivatal veszélyesnek ítélt épületét, hogy eltüntessék a problematikus aktákat.

Erdoğan azt ígéri,hogy minden összeomlott vagy helyreállíthatatlan épületet újraépítenek egyetlen éven belül. Ennek költségei azonban grandiózusak lesznek, az a 100 milliárd török líra (5,3 milliárd dollár), amit a katasztrófaelhárítás keretében első körben ide csoportosítottak, csak néhány százalékát teszi ki várhatóan a teljes összegnek.

A Barclays bankház szerint túl korai még pénzügyileg számszerűsíteni a katasztrófa mértékét, de a Turkonfed üzleti csoport már készített egy előzetes kárbecslést. Eszerint csak a lakóépületekben 70,8 milliárd dollárnyi kár keletkezett, összességében pedig a kalkulációjuk szerint a földrengés 84 milliárd dolláros veszteséget fog okozni az ország gazdaságának. Ez a török GDP több mint tíz százalékát jelenti. A hivatalos állami előrejelzések ennél jóval alacsonyabb, 3,5 százalékos veszteséggel számolnak, míg a Bloomberg Economics első számításai szerint a katasztrófával kapcsolatos és újjáépítési költségek a GDP 5,5 százalékát tehetik ki.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉvtizedek óta nem volt ekkora földrengés Európa közelébenA térségben ekkora rengésnek a lehetőségéről sem tudott idáig senki.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA földrengés után még ágyúzta is a szír hadsereg az egyik érintett várostHelyszíni beszámolók szerint a pusztító hétfői földrengés után pár órával a szír kormányhadsereg tüzérségi tűz alá vette a lázadók ellenőrzése alatt álló észak-szíriai Marea városát.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ építőanyag építőipar földrengés természeti katasztrófa Törökország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.