Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. január 17. 13:17 Világ

Már nem Kína az orosz olaj legnagyobb vásárlója, India 33-szorosára növelte az importját

Rekord nagyságúra, napi 1,2 millió hordóra nőtt decemberben az Oroszországból Indiába érkező kőolaj mennyisége. Az olajársapka életbe lépése után az orosz olaj első számú felvevőpiacává India vált, amely így előzi Kínát is a sorban.

A 2021. decemberi mennyiséghez képest a tavaly decemberi indiai adatok 33-szoros növekedést mutatnak, míg novemberhez képest 29 százalékos a gyarapodás – írta meg a Bloomberg. Az előbbihez persze az is hozzátartozik, hogy Ukrajna lerohanása előtt az orosz olaj csak marginális szerepet játszott India importjában, amelyet – földrajzi okok miatt – a közel-keleti beszerzés uralt.

Most már viszont Oroszország lett India legnagyobb olajbeszállítója, Irakot novemberben előzte meg – India a december 5-én életbe lépő kereskedelmi korlátozások előtt ugyanis nagy mennyiségű orosz olajat halmozott fel. Mint látszik azonban, a bevásárlás ezt követően is folytatódott, az ország – Kínához hasonlóan – ugyanis nem csatlakozott sem a tengeri szállítású orosz olaj uniós embargójához, sem a 60 dolláros olajársapkát bevezető nyugati országokhoz (EU, G7, Ausztrália).

Elemzők szerint az ársapka bevezetése ráadásul jobb tárgyalási helyzetbe hozta az orosz olaj olyan nagy felvásárlóit, mint Kína és India, amelyek így még nagyobb kedvezményeket tudnak kialkudni maguknak. India nemcsak az idehaza is használt Ural típusú olaj importját pörgette fel, hanem más – szintén orosz eredetű – fajtákét is, például olyan sarkköri olajét, amelyet korábban hagyományosan Európába szállított Oroszország.

Szintén a (korábbi) magyar helyzetre emlékeztet, hogy az állami tulajdonú indiai olajfinomítók már csak azért is keresik nagy mennyiségben a minél olcsóbb orosz kőolajat, mert a kormány gátolja az üzemanyag-áremelési törekvéseiket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVillámgyorsan vált a magyar üzemanyagpiac a régió legolcsóbbjából a legdrágábbáKét fő ok azonosítható, ami miatt elképesztő sebességgel drágult az üzemanyag, és ami miatt évekig lesznek anomáliák a magyar üzemanyagpiacon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁzsia falja az orosz olajat Európa helyettMiközben az Európai Unió próbál szabadulni az orosz olajtól, Oroszország láthatóan elkezdte Ázsia felé áthelyezi az exportját.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOrosz gázzal próbálja hűteni magát a perzselő hőségben IndiaAz ország energiaszükségletét nem tudják kielégíteni, a vonatközlekedés egy része leállt, gyakoriak az akár 9 órás áramkimaradások is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ársapka globális kereskedelem india kőolaj kőolajembargó olajembargó orosz-ukrán háború Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.