A holland kormány 2024-től a járvány előtti forgalomhoz képest 12 százalékkal alacsonyabb szintre, 440 ezerre korlátozza az ország legfontosabb repülőteréről, az amszterdami Schipholról induló és oda érkező járatok számát.
Ha az intézkedés életbe lép, ez lesz az első példa arra, hogy egy kormány környezetvédelmi szempontok alapján korlátozza egy repülőtér maximális forgalmát – írja a holland kormány közleményére hivatkozva a Yale környezetvédelmi tanszékének (Yale School of Environment) online magazinja, a Yale E360.
A döntést ismertető közleményben Mark Harbers közlekedési miniszter azt írta, hogy „az Európa harmadik legforgalmasabb repülőterének közelében élő embereknek sok kényelmetlenséget okoz a repülőgépek zaja, és aggódnak az egészségükre és az éghajlatra gyakorolt negatív hatások miatt”. Habers szerint a forgalom csökkentése alacsonyabb zajszennyezést és kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, és mindez a légi közlekedési ágazat szükséges hozzájárulásának tekinthető.
A döntést megelőzően, június közepén a holland állam tulajdonában álló reptér bejelentette, hogy a munkaerőhiány miatt magától is 16 százalékkal korlátozza a reptéren megforduló utasok számát – de ez csak a mostani nyári utazási szezon idejére vonatkozik.
Dewi Zloch, a Greenpeace légi közlekedési aktivistája „történelmi áttörésnek” nevezte a döntést, ami szerinte egy olyan intézkedés, ami végre figyelembe veszi a párizsi klímaegyezmény célkitűzéseit.
A KLM holland légitársaság arra hivatkozva bírálta a korlátozást, hogy az szerintük nem áll összhangban azzal a törekvéssel, hogy a holland gazdaság közlekedési csomópontként is funkcionáljon.
Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója a Reutersnek nyilatkozva a döntést „hatalmas csapásnak” nevezte, megjegyezve, hogy a holland kormány nemrég jelentette be, hogy 2023-tól megtriplázzák a holland reptereken megforduló légitársaságok utasonként fizetendő adóját, és 37 százalékkal emelik a repülőtéri díjakat.
A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation – ICCT) által nemrég kiadott jelentés szerint a párizsi egyezményben foglalt klímacélok eléréséhez nem elég, hogy a légitársaságok átállnak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használatára, ehhez a járatok számának csökkentésére is szükség van.
Világ
Fontos