Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. október 13. 17:38 Világ

Az angolok már havi 2 millió forintot is megadnak egy kamionsofőrnek, a magyar átlag még kelet-európai szinten is alacsony

A kamionsofőröket tömörítő francia szakszervezetek sürgősen béremelést és mindenkinek 13. havi fizetést követelnek, kilátásba helyezve, hogy ha az nem lesz meg, akkor a kormánynak „számolnia kell minden következménnyel”. Sejthetjük, hogy egy francia szakszervezetnél ez körülbelül mit jelent: ha a sofőrök sztrájkba lépnek, nem lesz bagett a boltokban.

A francia feszültség régóta húzódott a felszín alatt (és Olaszországban is akcióznak a sofőröket tömörítő szervezetek), de az utolsó csepp a pohárban valószínűleg az angolok lépése volt. Ahogy arról már többször is írtunk, a brexit és a járvány miatt megroggyant angol logisztika kétségbeesetten próbálja legalább részben pótolni az ottani, 100 ezer fősre becsült sofőrhiányt. Ennek részeként a bérek emelkednek, illetve a kontinensről próbálnak több ezer sofőrt elszívni, ezzel viszont más országokat hoznak nehezebb helyzetbe, hiszen mindenhol munkaerőhiány van. Franciaországban például jelenleg 43 ezer sofőrállás betöltetlen.

A legújabb hírek szerint a Waitrose brit szupermarketlánc a legkeményebb beosztásban dolgozó kamionsofőröknek már évi bruttó 53,7 ezer fontot fizet. Ez jelenlegi árfolyamon átszámolva évi majdnem 23 millió, azaz havi majdnem kétmillió forint. Ugyanennél a cégnél a pénzügyi elemzők évi bruttó 46,7 ezer fontot visznek haza (havi 1,65 millió forintot).

Ez a fizetési szint már magasabb, mint ami a sokkal megbecsültebb diplomás állásokban elérhető.

Igaz, ahogy jeleztük, a havi kétmilliós sofőrbérhez kemény feltételek tartoznak: heti 47,5 órát kell vezetni, főként éjszaka, heti öt napon, változó műszakbeosztással. Ugyanakkor a Waitrose-nak heti 43 órában dolgozó sofőrök sem keresnek rosszul, az ő fizetésük már évi 40-47 ezer font között mozog. Emellett 20 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak a Waitrose üzletekben, kötnek rájuk életbiztosítást, az éves szabadságkeretük pedig 22 napról indulva öt év alatt 25 napra emelkedik. Az újonnan belépők egyszeri 1000 fontot, azaz 425 ezer forintot is kapnak.

A helyi hírek szerint a Tesco és a Marks & Spencer is közelíti a juttatásokat a Waitrose szintjéhez.

Eközben pont megjelent egy német felmérés arról, hogy egyes európai városokban mennyi a kamionsofőrök bére. Ezek szerint ma a svájci Bázelben adják a legnagyobb fizetéseket, az évi bruttó 63,1 ezer euró körülbelül megfelel a fent említett angol havi maximumnak. A lista első öt helyén csak svájci városok vannak (Bázel után sorrendben Lausanne, Genf, Zürich és Bern következik, legutóbbi 53,9 ezer eurós értékkel), majd Amszterdam a hatodik.

A skandináv fővárosokban évi bruttó 40-43 ezer euró (14,4 – 15,5 millió forint) a jellemző sofőrbér, utána pedig a német városok jönnek, ahol elég nagy a szórás. Londonban „csak” évi 30 ezer euró az átlag, vagyis innen tényleg van tere a fejlődésnek, az első kelet-európai város azonban csak a 41. ezen a listán: Pozsonyban 17,8 ezer euróra (6,4 millió forintra) teszik az éves átlagfizetést.

Budapest ebben a felmérésben a sor végén kullog, Pozsony után Prága (6,3 millió forint), Varsó (4,9 millió forint), de még Riga (4,3 millió forint) is megelőzi a magyar fővárost.

A Budapesten elérhető átlagos sofőrbért évi 3,9 millió forintra teszi a felmérés, ez majdnem hatszor kevesebb, mint a svájci vagy most már az angol csúcs, de még a pozsonyinak is csak a 60 százaléka.

Az eltérő árszínvonallal számolva természetesen már nem ennyire drasztikusak az eltérések, de még mindig elég nagyok ahhoz, hogy az elvándorlás továbbra is jellemző legyen a szektor kelet-európai munkavállalóira.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzívhez szóló levélben szinte már könyörögnek az angolok, hogy heti 400 ezer forintért menjenek vissza a kamionosokTalán soha nem kaptak még olyan hangvételű hivatalos levelet a kamionsofőrök, mint amit most írt nekik a Logistics UK nevű szakmai szervezet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAnglia után egyszer idehaza is előfordulhat, hogy nem lesz, aki elvigye a benzint a kutakraHosszú évek óta nincs érdemi megoldása a sofőrhiánynak sehol Európában, így Magyarországon sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMégis kinek kellene elvinni az árut, ha nincs elég kamionos?A sofőrhiány miatt kialakult áruhiány mögött sokkal mélyebb okok húzódnak meg, ezért a megoldás sem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Anglia bér kamionos sofőr Svájc Waitrose Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.