Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. augusztus 13. 09:42 Tech, Világ

Amivel ez az osztrák kisváros kísérletezik, az már tényleg zöld tömegközlekedés

Egyre többet hallani a hidrogénalapú közlekedésről, a témával mi is többször részletesen foglalkoztunk már, amit azonban most az ausztriai Wels városában csinálnak, az újabb előrelépésnek tűnik. Ahogy a helyi sajtótájékoztatón bejelentették, egy olyan busszal kezdik szállítani az utasokat, amely hidrogént tankol, és a hidrogént napenergia segítségével állítják elő.

Amint arról többször is írtunk, a hidrogént üzemanyagként használó járművek (autók, buszok, teherautók és vonatok) lényegében elektromos hajtásúak, de lényeges különbség, hogy az elektromotort döntő részben nem egy beépített akkumulátorból származó árammal, hanem a fedélzeten a hidrogénből (üzemanyagcellában) folyamatosan előállított árammal táplálják. A folyamat közben víz és némi hő keletkezik.

Könnyen belátható, hogy ha a hidrogént vízből nyerik ki, és ehhez megújuló energiaforrást (szél, nap) használnak, akkor zöld körfolyamat jön létre: a vizet szétválasztják hidrogénre és oxigénre, majd a hidrogént a járművön a környezet oxigénjével egyesítve visszaalakítják vízzé.

Bár világszerte rengeteg hidrogénes teszt folyik, sajnos a hidrogént egyelőre főként földgázból nyerik ki, vagyis nem vízből, és még nem is feltétlenül megújuló energia befektetésével, így a folyamat nem tekinthető igazán zöldnek. A welsi kísérlet azonban azért is érdekes, mert megpróbálnak egy kisvárosi buszos közlekedést zöld hidrogénre állítani.

A járművet a spanyol CAF csoporthoz tartozó Solaris szállítja, és a teszt alatt a használata teljesen ingyenes lesz – vélhetően azért, hogy az új technológiától esetleg idegenkedő utasokat is megnyerjék.

A felhasznált hidrogént az osztrák Fronius cég szállítja a szomszédban lévő telephelyéről, és az előállításhoz napenergiát használ. A busz 37 kilogramm hidrogénnel 400 kilométert tud megtenni, a tankolás körülbelül 15 percet vesz igénybe, vagyis a hagyományos gázolajos buszokkal megegyező időtartamot. Az akkumulátort használó elektromos buszok töltési ideje 6-8 óráig is eltarthat.

Üzletileg azonban még van mit fejlődni. Jelenleg a hidrogénalapú buszok 1,5-2,5-szer drágábbak, mint a hagyományos buszok, és hasonló a szorzó a hidrogén és a gázolaj között is.

Wels polgármestere azonban a sajtóbemutatón azzal érvelt, hogy a hidrogénes megoldás jobb lesz, mint az akkumulátoros, mert előbbivel 1:1-ben ki lehet váltani a dízeles buszokat, míg az akkumulátoros verzióknál 1:2 az arány, ha ugyanolyan szállítási kapacitást akarnak fenntartani (márpedig valószínűleg ez a cél).

A Solaris elmondta, hogy 100 hidrogénes buszra van rendelése. Az Európai Uniós irányelvek szerint 2021-től 2025-ig az új beszerzésű buszok 45 százalékának környezetkímélőnek kell lennie, de az arány 2026-tól 65 százalékra nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekbenAz olajipari cégek közül egyre több látja a hidrogénben a közlekedéshez használt energia jövőjét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMáris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green DealtAz unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ ausztria busz elektromos busz hidrogén Wels Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.