Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. július 1. 17:42 Élet, Világ

Romantikus, környezetvédő, de egyre keresettebb is a vitorlás hajós teherszállítás

A Yallah Coffee nevű angol kávékereskedő 9,3 fontért, vagyis átszámolva 3600 forintért árulja az egyik kolumbiai kávéjának 250 grammos kiszerelését. Ez jóval több, mint az angliai üzletekben kapható öko-biogazdálkodásból származó, és még a termelőnek is tisztességes profitot biztosító „fair trade” kávék ára.

A dél-amerikai termelő a Yallahtól az átlagos átvételi árnál 27,5 százalékkal többet kapott, és az angolok közvetlenül tőle vették meg a kávét, így a sokszereplős ellátási lánc eltűnt a rendszerből. A kávé legfőbb érdekessége mégis az, hogy szállításakor szinte nem bocsájtottak ki káros anyagot.

Az áru vitorlással érkezett a Yallah pörkölő üzemének közelében lévő kikötőbe, ahol a cég munkatársai maguk szedték le a rakományt. Ezzel sikerült kiiktatni az áruszállítás környezetkárosító hatását, vagyis elérték, hogy a kolumbiai kávé környezetvédelmi szempontból úgy kerülhet az angol asztalokra, mintha helyi termék lenne.

A Yallah munkatársai lepakolják a vitorlást, amellyel a kávé érkezett. Fotó: Yallah Coffee/Facebook

Ez a kávészállítmány olyan mértékben eltörpül a nemzetközi hajós kereskedelem volumenéhez képest, hogy azt számokkal kifejezni tökéletesen értelmetlen. A hasonló akcióknak mégis lehet jelentősége, mert megmutatják, hogy nem lehetetlen a világ másik végéről közvetlenül és karbonsemleges módon vásárolni egy terméket, amit még el is lehet adni.

A szállítást a New Dawn Traders nevű vállalkozás szervezte, amely 2013 óta foglalkozik vitorlás teherhajózással, és ahogy Alex Geldenhuys tulajdonos a The Guardiannek mondta, a piac kicsi, de érezhetően nő a kereslet. A New Dawn Traders első szállítmánya rum volt a Dominikai Köztársaságból Angliába, mostanában pedig Dél-Európából szállítanak északra olívaolajat, bort, mandulát és mézet.

A vitorlázás a jelenlegi formájában sokkal korlátozottabb, és a kis mennyiségek miatt drágább lehetőség, mint a dízeles hajókkal való szállítás. A termékek árában egyelőre muszáj megfizetni az ökológiai lábnyom csökkentésének prémiumát. Ez azonban nagyrészt azért van így, mert a vitorlás szállítás mai formája csaknem megegyezik a régivel, hiszen a szektornak ez a része tetszhalott állapotából éled most újra.

Nincs elég vitorlás, de nincs is elég szállítási rendelés, a hajók kis méretűek, és csak kevés fordulót tudnak megtenni a kikötők között, ráadásul csak az év bizonyos részében. Mintha egy kihalt, sokáig gyakorlatban nem is létező iparágat kellene feltámasztani, amelyben az elmúlt évszázadban az innováció egyszerűen kimaradt.

A Shipped By Sail vitorlása. Fotó: Peter Hunt/Shipped By Sail/Facebook

A jelenlegi szállítók vagy felújított, vagy másolatban megépített új hajókkal fuvaroznak, és ez körülbelül olyan, mintha a vasúton még ma is gőzmozdonyos szerelvények mennének.

A Grayhound, egy 1776-os hajó 2012-ben épített mása. Fotó: Grayhounf Ventures

A vitorlás szállításokkal foglalkozók szövetségének azonban ma már 70 aktív tagja van, és ők pontosan azt szeretnék, ha a széllel hajtást fejleszteni lehetne, és a teherszállításban lenne jövője. Senki sem állítja, hogy a vitorlások átvehetik a mai konténerszállító hajók piacát, de azt igen, hogy bizonyos feltételek mellett reális versenytársakká tudnának fejlődni. A szeles hajtást már csak azért is érdemes lehet fejleszteni, hogy kiegészítő elemként beépüljön a dízelmotoros hajókba, és legalább csökkentse azok üzemanyag-fogyasztását.

A vitorláshívők azzal érvelnek, hogy ha tisztességesen hasonlítjuk össze, akkor a dízeles szállítás csak azért olcsó, mert a környezetszennyezést nem fizeti meg senki. A szállítás megrendelőjének nem kell kifizetni annak a környezeti terhelésnek az ellentételezését vagy helyreállítását, amelyet a globális tengerhajózás okoz. Ha ez is része lenne az árazásnak, akkor a vitorlások máris versenyképesek lennének.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj korszakba lép az olajipar és a hajózás január 1-jénSokkal tisztább üzemanyagot kell tankolniuk a tengerjáró hajóknak, mint eddig, és ez elég sok mindent megváltoztat a logisztikában és az olajfinomítókban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ áruszállítás hajó kávé szélenergia tengerhajózás vitorlás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.