Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. augusztus 25. 17:02 Élet, Világ

Az autók számának csökkentése nélkül nehéz lesz elérni a klímavédelmi célokat

A brit parlament tudományos és technológiai bizottságának friss jelentése szerint a közlekedésben a technológiai innováció önmagában nem lesz elég ahhoz, hogy a kormány elérje a károsanyag-kibocsátás csökkentésére vonatkozó céljait – írja a BBC.

Ez konkrétabban azt jelenti, hogy

nem elég, ha minden autótulajdonos elektromosra cseréli a benzines vagy dízeles kocsiját, arra van szükség, hogy kevesebb autó legyen az utakon.

A bizottság egy nemrég publikált oxfordi kutatáséhoz hasonló következtésekre jutott: az a tanulmány úgy fogalmazott, hogy „hosszú távon a széles körben elterjedt járműtulajdonlás nem kompatibilis a jelentős kibocsátás-csökkentésre vonatkozó tervekkel”.

Ennek többek között az az oka, hogy még az elektromos kocsik működése sem teljesen környezetkímélő, ugyanis a fékek és az autógumik használata is károsanyag-kibocsátással jár együtt. Igaz, ez inkább egészségügyi kérdés, az éghajlatváltozásra nincs érdemi hatása. Annak viszont már van, ha az elektromos autók gyártásához és használatához szükséges energia részben fosszilis forrásból származik.

A bizottság szerint a tömegközlekedés jelentős fejlesztésére és hozzáférhetőségének javítására kellene törekedni, miközben ez utóbbit akadályozza, hogy jelenleg túl drágák a jegyek és a bérletek az Egyesült Királyságban. Ezen kívül a sétálást és a biciklizést elősegítő infrastruktúrát is fejleszteni kellene, az autótulajdonlás helyett pedig az autómegosztást és az autóbérlést kellene támogatni. A jelentés megjegyzi, hogy 2017-ben az új autók átlagos kibocsátása még nőtt is, mert a vásárlók nagyobb és szennyezőbb autókat vettek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Ez azt jelenti, hogy önmagában a pénzügyi ösztönzők nem elegendőek ahhoz, hogy az emberek kevésbé szennyező autókat vegyenek. Az elmúlt években a miniszterek az autós lobbi nyomására nem emelték az üzemanyag jövedéki adóját, de a bizottság szerint a jövőben az adónak nem szabadna kisebb mértékben emelkednie a vonat- és buszjegyárak átlagos drágulásának mértékénél.

A jelentés alapján az elektromos autókhoz tartozó akkumulátortöltő-hálózat bővítésére is szükség van, azonban az akkumulátorok környezeti hatásait illetően további kutatásokra van szükség, ugyanis hosszabb távon „a hidrogénalapú technológia nemcsak környezetkímélőbbnek, de olcsóbbnak is bizonyulhat az akkumulátoroknál”. A bizottság szerint ezért a kormánynak nem érdemes csak egy technológiára támaszkodnia.

Az Autószövetség (Automobile Association) elnöke, Edmund King a BBC-nek azt nyilatkozta, szerinte a bizottság túl hamar mondott le az új technológiák jelentette lehetőségekről.

„A technológia nagyon gyorsan fejlődik, amiben benne van a jóval hatékonyabb elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autók kifejlesztésének lehetősége is. Inkább a megújuló energiaforrások fejlesztésére és a zöldebb járműgyártásra kéne fókuszálni, nem a jövedéki adó emelésére vagy a hibridek betiltására, ahogy azt a jelentés teszi”

– mondta King.

A jelentés egyébként nem csak a közlekedéssel foglalkozik, a teljes brit gazdaságot elemzi a klímavédelem szempontjából, és általánosan arra jut, hogy a jelenlegi trendek mellett az Egyesült Királyság nem fogja tudni elérni 2050-re a szénsemlegességet*Ez azt jelenti, hogy az emberi tevékenység eredményeként nem kerül plusz szénmennyiség a légkörbe.. A többi iparágat érintő javaslat közül az egyik legérdekesebb arra vonatkozik, hogy az ipari termelés károsanyag-kibocsátásának kiszámításakor a más országokból importált áruk elkészítése közben létrejövő kibocsátás is számítson bele a teljes brit kibocsátásba. Ennek azért lenne értelme, mert így nem lehetne a környezetszennyező termelés kiszervezésével trükközni a kibocsátási célok elérése érdekében.

„A közlekedéstől kezdve a fűtésen, az áramellátáson át a mezőgazdaságig azon dolgozunk, hogy meghozzuk a megfelelő intézkedéseket a klímaváltozás megfékezése érdekében. Üdvözöljük a bizottság jelentését, és ígérjük, hogy megfontoljuk a javaslataikat” – mondta a kormány szóvivője a jelentés megjelenésére reagálva.

Az autózás környezeti hatása Magyarországon is egyre fontosabb téma, hiszen – bár uniós viszonylatban továbbra sem kiemelkedő a számuk a lakosság arányában – egyre több az autó a hazai utakon:

 

Ennek alapján nem csoda, hogy az Európai Bizottság nem látja, a közlekedési ágazatban miként fogja elérni hazánk a 2030-ra vállalt kibocsátáscsökkentési és klímacélokat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet, hogy a dráguló benzin sem menti meg Magyarország első helyét egy fontos mutatóbanEgyelőre Magyarországon használják a legtöbben a közösségi közlekedést Európában, de az autózás térnyerését talán csak egy válság tudná feltartóztatni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ autó Egyesült Királyság klímaváltozás közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.