Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. július 18. 13:33 Világ

Finnország nem tartja problémásnak, hogy a pár hónapja szénné bírságolt BMW szponzorálja az uniós elnökségét

Úgy tűnik, hogy nem Finnország lesz az első uniós tagállam, ami szakít azzal az ellentmondásos gyakorlattal, hogy globális nagyvállalatok szponzorálják az uniós tagállamok soros elnökségét az Európai Unió Tanácsának élén. Az elnökséget július 1. óta betöltő észak-európai ország jelezte, hogy nem nyit vitát a kérdésben, és már le is szerződött a BMW-vel, ami a finn elnökség egyetlen hivatalos szponzora lesz, és a német cég által biztosított flottával fognak utazni a delegációk tagjai.

“Nem tervezzük tárgyalni a soros elnökségek vállalati szponzorációjának kérdését más tagállamokkal”

– mondta a finn elnökség szóvivője az EUobservernek, és még azt is hozzátette, hogy minden tagállamnak a saját döntése, hogy akar-e szponzort.

Áprilisban az Európai Parlament 97 tagja írta alá azt a Juha Sipilänek címzett levelet, amiben azt kérték az akkori finn miniszterelnöktől, hogy Finnország utasítsa vissza a soros elnökség hivatalos szponzorálására vonatkozó ajánlatokat, és álljon elő egy olyan javaslattal, ami az utána következő soros elnököknek is megtiltaná, hogy nagyvállalati szponzoroktól fogadjanak el pénzt.

A levelet aláíró EP-képviselők szerint komoly károkat okoz az EU-nak, hogy olyan nagyvállalatok szponzorálják az Európai Unió miniszterelnökeit és elnökeit tömörítő Tanács soros elnökségét, amiknek konkrét érdeke fűződik az uniós döntéshozatal befolyásolásához. 

Ezzel több civil szervezet is egyetért. Vicky Cann, a Corporate Europe Observatory kutatója azt mondta, a soros elnökség nagyvállalati szponzorációja mára bevett szokássá vált, pedig egy elfogadhatatlan gyakorlat vált elfogadottá. Az olyan nagyvállalatok, mint a finn elnökséget támogató BMW eurómilliókat költenek lobbizásra, és egyértelmű érdekek alapján teszik ezt.

“A BMW esetében például még csak néhány hónap telt el azóta, hogy az Európai Bizottság több autógyártóval együtt megbírságolta a céget, amiért korlátozták a versenyt a kevésbé szennyező technológiák kifejlesztése terén. A döntéshozóknak távolságot kellene tartaniuk az autóipartól, és nem kéne elfogadniuk a szívességeiket. Egyelőre ugyanakkor nincs tiltva, de még szabályozva sem, hogy a nagy cégek milyen szponzorációs szerződéseket köthetnek” – mondta az Independentnek.

Az idei első félévben Románia töltötte be a soros elnökséget, és a román elnökség egyik főszponzora a Coca-Cola volt. Az amerikai italgyártó óriás logója emiatt ott volt az Európai Unió Tanácsának találkozóin, az egyik bukaresti találkozón pedig még Coca-Cola logós babzsákok is voltak, valamint volt egy hűtő, tele a cég italaival, amiket ingyen osztogattak. Az italok címkéjén a cég gazdasági teljesítményéről szóló adatok voltak. A Foodwatch nevű civil szervezet komolyan kritizálta is a román kormányt, amiért leszerződött a Coca-Colával, miközben Romániában komoly problémát jelent az elhízás és az ezzel együtt járó betegségek, például a 2-es típusú cukorbetegség. A román elnökség egyébként nem válaszolt az Európai Parlamentben arra a kérdésre, hogy mennyi pénzt kapott Románia a Coca-Colától a szponzoráció keretében.

A román elnökséget a Coca-Cola mellett a Mercedes-Benz és a Renault is szponzorálta. A nagy autógyártók egyébként gyakran szerepelnek az elnökségek hivatalos szponzorai között. A románt megelőző osztrák elnökség szponzorai között ott volt többek között a Porsche és az Audi is, a 2017-es máltai elnökséget pedig szintén a BMW támogatta. A máltai elnökség esetében külön érdekes, hogy a máltai kormány nyíltan kereste az elnökség előtt a szponzorokat előtte, “megfizethetetlen médianyilvánosságot, presztízst, és a márkaismertség növelését” ígérve – még platina-, arany- és ezüstfokozatú szponzorok is voltak.

Finnország egyébként még visszafogottnak számít azzal, hogy csak egy szponzora van az elnökségének, ugyanis a szlovák elnökségnek 2016-ban 132, Észtországban 2017-ben pedig 133 támogatója volt.

Magyarország 2011 első felében volt EU soros elnöke, az akkori honlap archivált verziója szerint számos szponzorunk volt: főtámogatóként az örökös állami autóbeszállító Porsche Hungária, a Samsung, a VW, a Skoda és az Audi szerepelt, mellettük többek között az akkor még létező Malév, a Magyar Posta, a Saab, a Oneworld, a T-Systems, a Mol, a Microsoft és Theodora logói vannak a szponzorfalon.

Világ BMW elnökség EU lobbi nagyvállalatok szponzoráció Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2020. november 25. 12:12 Világ

Ha Kína megneheztel, hirtelen gondok lesznek a minőséggel

Ötvennél is több teherhajó várja legalább egy hónapja, hogy kirakodhasson kínai kikötőkben összesen 5,7 millió tonna, Ausztráliában kibányászott szenet.

Mészáros R. Tamás
2020. november 23. 17:19 Világ

A kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktuma

A világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.

Váczi István
2020. november 23. 12:13 Világ

Olyan népszerű az előrehozott nyugdíj, hogy egyre többe kerül a költségvetésnek Németországban

Németországban „nők 40" helyett „mindenki 45" van, némi könnyítéssel, és egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel.

Fontos

Jandó Zoltán Torontáli Zoltán
2020. november 25. 16:56 Adat, Közélet

Semmi értelme nincs az operatív törzs járvány-előrejelzésének

Legalábbis abban a formában, ahogy hetente közlik. Ha jól csinálják, a szennyvízadat hasznos eleme lehet a járvány követésének, de amit az NNK közzétesz, nem az.

Kasnyik Márton
2020. november 25. 06:56 Közélet

Saját óriáscégét hitelezheti milliárdokkal a Magyar Nemzeti Bank

Ha ez átmegy, akkor a többi cégétől is vehetné a kötvényeket a jegybank milliárdokért. Nincs határa a vad ötleteknek a monetáris politikában?

Avatar
2020. november 24. 17:09 Pénz

A covid után jön az adóemelés?

A kormánynak hamarosan napirendre kell tűznie az adósság elleni harc 2.0-t, amit valószínűleg nem lehet megúszni adóemelés nélkül.