Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. július 18. 13:33 Világ

Finnország nem tartja problémásnak, hogy a pár hónapja szénné bírságolt BMW szponzorálja az uniós elnökségét

Úgy tűnik, hogy nem Finnország lesz az első uniós tagállam, ami szakít azzal az ellentmondásos gyakorlattal, hogy globális nagyvállalatok szponzorálják az uniós tagállamok soros elnökségét az Európai Unió Tanácsának élén. Az elnökséget július 1. óta betöltő észak-európai ország jelezte, hogy nem nyit vitát a kérdésben, és már le is szerződött a BMW-vel, ami a finn elnökség egyetlen hivatalos szponzora lesz, és a német cég által biztosított flottával fognak utazni a delegációk tagjai.

“Nem tervezzük tárgyalni a soros elnökségek vállalati szponzorációjának kérdését más tagállamokkal”

– mondta a finn elnökség szóvivője az EUobservernek, és még azt is hozzátette, hogy minden tagállamnak a saját döntése, hogy akar-e szponzort.

Áprilisban az Európai Parlament 97 tagja írta alá azt a Juha Sipilänek címzett levelet, amiben azt kérték az akkori finn miniszterelnöktől, hogy Finnország utasítsa vissza a soros elnökség hivatalos szponzorálására vonatkozó ajánlatokat, és álljon elő egy olyan javaslattal, ami az utána következő soros elnököknek is megtiltaná, hogy nagyvállalati szponzoroktól fogadjanak el pénzt.

A levelet aláíró EP-képviselők szerint komoly károkat okoz az EU-nak, hogy olyan nagyvállalatok szponzorálják az Európai Unió miniszterelnökeit és elnökeit tömörítő Tanács soros elnökségét, amiknek konkrét érdeke fűződik az uniós döntéshozatal befolyásolásához. 

Ezzel több civil szervezet is egyetért. Vicky Cann, a Corporate Europe Observatory kutatója azt mondta, a soros elnökség nagyvállalati szponzorációja mára bevett szokássá vált, pedig egy elfogadhatatlan gyakorlat vált elfogadottá. Az olyan nagyvállalatok, mint a finn elnökséget támogató BMW eurómilliókat költenek lobbizásra, és egyértelmű érdekek alapján teszik ezt.

“A BMW esetében például még csak néhány hónap telt el azóta, hogy az Európai Bizottság több autógyártóval együtt megbírságolta a céget, amiért korlátozták a versenyt a kevésbé szennyező technológiák kifejlesztése terén. A döntéshozóknak távolságot kellene tartaniuk az autóipartól, és nem kéne elfogadniuk a szívességeiket. Egyelőre ugyanakkor nincs tiltva, de még szabályozva sem, hogy a nagy cégek milyen szponzorációs szerződéseket köthetnek” – mondta az Independentnek.

Az idei első félévben Románia töltötte be a soros elnökséget, és a román elnökség egyik főszponzora a Coca-Cola volt. Az amerikai italgyártó óriás logója emiatt ott volt az Európai Unió Tanácsának találkozóin, az egyik bukaresti találkozón pedig még Coca-Cola logós babzsákok is voltak, valamint volt egy hűtő, tele a cég italaival, amiket ingyen osztogattak. Az italok címkéjén a cég gazdasági teljesítményéről szóló adatok voltak. A Foodwatch nevű civil szervezet komolyan kritizálta is a román kormányt, amiért leszerződött a Coca-Colával, miközben Romániában komoly problémát jelent az elhízás és az ezzel együtt járó betegségek, például a 2-es típusú cukorbetegség. A román elnökség egyébként nem válaszolt az Európai Parlamentben arra a kérdésre, hogy mennyi pénzt kapott Románia a Coca-Colától a szponzoráció keretében.

A román elnökséget a Coca-Cola mellett a Mercedes-Benz és a Renault is szponzorálta. A nagy autógyártók egyébként gyakran szerepelnek az elnökségek hivatalos szponzorai között. A románt megelőző osztrák elnökség szponzorai között ott volt többek között a Porsche és az Audi is, a 2017-es máltai elnökséget pedig szintén a BMW támogatta. A máltai elnökség esetében külön érdekes, hogy a máltai kormány nyíltan kereste az elnökség előtt a szponzorokat előtte, “megfizethetetlen médianyilvánosságot, presztízst, és a márkaismertség növelését” ígérve – még platina-, arany- és ezüstfokozatú szponzorok is voltak.

Finnország egyébként még visszafogottnak számít azzal, hogy csak egy szponzora van az elnökségének, ugyanis a szlovák elnökségnek 2016-ban 132, Észtországban 2017-ben pedig 133 támogatója volt.

Magyarország 2011 első felében volt EU soros elnöke, az akkori honlap archivált verziója szerint számos szponzorunk volt: főtámogatóként az örökös állami autóbeszállító Porsche Hungária, a Samsung, a VW, a Skoda és az Audi szerepelt, mellettük többek között az akkor még létező Malév, a Magyar Posta, a Saab, a Oneworld, a T-Systems, a Mol, a Microsoft és Theodora logói vannak a szponzorfalon.

Világ BMW elnökség EU lobbi nagyvállalatok szponzoráció Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2020. augusztus 13. 17:40 Világ

Egészen felemelő, ahogy a belarusz tüntetők szembenéznek a brutális erőszakkal

Az embereket elrabló vagy nyíltan kínzó karhatalom tehetetlen a tüntetéseket immár domináló, virágokat osztogató fehér ruhás nőkkel szemben, akikhez egyre többen csatlakoznak.

Váczi István
2020. augusztus 13. 15:28 Világ

Építészek kérik, hogy új épületek felhúzása helyett inkább a régieket újítsák fel

Ha több felújítás lenne bontás és új építés helyett, azzal rengeteg üvegházhatású gáz kibocsátását lehetne elkerülni.

Váczi István
2020. augusztus 13. 12:52 Világ

Milliárdokat fosztogatott össze egy román banda a madridi kukákból

Madridban éveken át gondot okozott, hogy valakik módszeresen fosztogatták a szelektív hulladékgyűjtőket, rátéve a kezüket az értékes nyersanyagnak számító kartonpapírra.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. augusztus 14. 12:02 Adat

Történelmi léptékben dobta hanyatt a magyar gazdaságot a covid

Nem kell kétségbeesni a borzasztó szám láttán, de rossz jel, hogy a szegényebb uniós tagországok közül Magyarországon zuhant a legnagyobbat a GDP.

Bucsky Péter
2020. augusztus 13. 06:50 Közélet

Kétmilliárdos profitot pumpálhatott Szlovéniába a magyar lélegeztetőgép-vásárlás

A beszerzés nem volt se gyors, se minőségi, viszont a pénz egy olyan céghez került, amely nagyon kedves a Fidesz szövetségesének.

Bucsky Péter
2020. augusztus 12. 06:51 Közélet

Minden 20. forintot költöttek el hasznosan az elfuserált fővárosi fejlesztésnél

Lassan két évvel a szerződés felmondása után is újabb költségek kerülnek elő, a számla az aktuális kimutatás szerint 11,1 milliárd. Felelős, de még csak gyanúsított sincs.