A kínai hatóságok helyi idő szerint hétfő délután földre rendeltek minden olyan Boeing 737 MAX 8 típusú gépet, amelyet kínai légitársaság üzemeltet. A lépés azért tűnik indokoltnak, mert egy ilyen repülője zuhant le az Ethiopian Airlines-nak vasárnap, nem sokkal a felszállás után, Addisz-Abeba mellett. A 157 utas halálát követelő baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.
A kínaiak azzal indokolták a gyors lépést, hogy szerintük az indonéziai Lion Air tavaly októberi balesete is hasonló körülményekre vezethető vissza, cikkünk megjelenésekor pedig még Indonézia is mérlegelte a típus repülési engedélyeinek felfüggesztését.
Az események nem csak a baleset körülményei miatt aggasztóak, hanem azért is, mert a Wall Street Journal szerint nem volt még példa arra, hogy egy nagyobb légi piacon egy modellt földre parancsoljanak azelőtt, hogy a gép engedélyeit kibocsátó ország, jelen esetben az Egyesült Államok hatóságai bármit is léptek volna.
Az amerikai szövetségi hivatal, a Federal Aviation Administration (FAA) még semmit sem mondott a balesetről, hiszen a helyszínen még el sem kezdte a vizsgálódást, amikor a kínaiak már felfüggesztették a modellt. Ez korábban elképzelhetetlen lett volna.
Kína összesen 96 737-es repülését tiltotta meg, amíg az ügy tisztázódik, a kínai légitársaságok megpróbálják máshonnan pótolni a kieső gépeket, de a repülésben így is elég nagy zavart okoz az intézkedés. Sokkal nagyobb károkat okozhat viszont a lépés a Boeingnek, amely egyelőre nem kommentálta a híreket, de cikkünk megjelenésekor egyébként is csak ott tartott, hogy technikai segítséget nyújtott a helyszínre utazó amerikai, illetve az ott lévő etióp szakembereknek.
Kína az Amerikával kiéleződött kereskedelmi háborúban eddig nem büntette semmilyen intézkedéssel a Boeing-et, mert a kínai légi iparnak az amerikai cég nagyon fontos beszállítója, a mostani intézkedés azonban arra utal, hogy ez a stratégia a jövőben változhat. A kínai hatóságok ugyanis nyomásgyakorlásra használták ki a helyzetet, az FAA-nek ilyen körülmények között sürgősen mondani kell valamit arról, hogy a kérdéses modellt mennyire tartja biztonságosnak. Ezt azonban megnehezíti, hogy a repülő fekete dobozát meg kellene találni és ki kellene elemezni, amihez időre van szükség.
A Lion Air baleseténél még fel sem merült, hogy a 737 MAX 8-asok ne repülhetnének, a szükségesnek látszó szoftverfrissítés ráadásul még a tervekhez képest csúszott is, de az FAA ennek ellenére sem látta indokoltnak, hogy a modell repülését megakadályozza.
A 737-es tragédiájának ilyen kezelése súlyos üzleti károkat okoz a Boeingnek, mert a modellbe vetett bizalmat a kínai intézkedések tovább rombolják. A 737-es az amerikai gyártónak nagyon fontos, 2017-ben kezdte szállítani a típust, és elsősorban a fejlődő országok légitársaságait célozza vele, márpedig a világpiaci bővülés lehetősége pont ott van. Az amerikaiak eddig 350 ilyen 737-est szállítottak le, de 5 ezer megrendelésük van rá, most kérdés, hogy ezekből mennyit fognak visszamondani. A kérdéses modell a Boeing üzletének növekedési motorja, a 737 MAX adja a cég megrendelésállományának kétharmadát, és a várható profit 40 százalékát.
Világ
Fontos