Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. március 1. 11:31 Világ

Olyan géppel háborúzik egy atomhatalom, amelyet mi már rég kikukáztunk

Kissé váratlanul forrósodott fel ismét a helyzet Kasmírban India és Pakisztán között, miután egy pakisztáni gyökerű terrorszervezet február közepén megtámadott egy indiai félkatonai gépkocsioszlopot, megölve 40 embert, mintegy kéttucatot pedig megsebesítve. A megtorlás nem váratott magára sokáig, amelynek nyomán kisebbfajta légi háború bontakozott ki a két ország között.

Február 26-án az indiai légierő Mirage 2000 típusú repülőgépei hajtottak végre légicsapást Kasmír pakisztáni ellenőrzés alatt álló részén a támadást magára vállaló terrorszervezet bázisa ellen. Az indiaiak sikeresnek ítélték meg az akciót, míg a pakisztániak szerint semmifajta kárt nem okoztak a bombák.

Az ezt követő eseményekről is ellentmondásosak a beszámolók, az egyetlen biztos pont, hogy a pakisztániak lelőttek egy indiai MiG-21-est, a pilótáját pedig elfogták. A pakisztániak azt állítják, hogy lelőttek egy másik, ugyanilyen típusú indiai vadászgépet is, amit India tagad. Emellett azt állítja, hogy lelőtt egy pakisztáni F-16-ost, amit viszont Pakisztán nem ismer el.

Biztosan kell még némi idő, hogy ezekben a kérdésekben tisztán lehessen látni, mindenesetre érdekes, hogy milyen gépek csaptak össze. Pakisztáni részről egyébként még ez is vitatott, az ország légiereje azt állítja, hogy a térségben nem is használt F-16-osokat. A széles körben elterjedt amerikai típus (egyik változata) a francia gyártmányú Mirage 2000-essel együtt egyébként az első Orbán-kormány idején versenyben volt a magyar vadászgéptenderen, amelyen végül a svéd Gripen futott be.

A szovjet MiG-21-eseket ennél is jobban ismerhetjük, évtizedeken át ezek képezték a magyar légierő gerincét,

végül 2000-ben vonták ki a típust a hazai állományból. A tervezését tekintve az 50-es évekből származó gép – természetesen korszerűsített formában – valamennyire még tartja magát a térségünkben is, Románia és Horvátország hadrendben tartja, bár már folyamatban van a leváltásuk.

India nemcsak vásárolta a típust a Szovjetuniótól, hanem saját maga is gyártotta, és ma már messze ez az ország számít a legnagyobb MiG-21-üzemeltetőnek. Ami meglehetősen érdekes annak fényében, hogy egy atomhatalomról és a világ egyik leggyorsabb gazdasági növekedését felmutató országáról van szó. A MiG-21-es ugyanis minden korszerűsítése ellenére összességében elavult konstrukciónak számít, csapnivaló baleseti statisztikával, így furcsa, hogy az indiai légierő ezt küldte a presztízse szempontjából létfontosságú harcba, miközben sokkal korszerűbb gépekkel is rendelkezik, például az orosz Szu-30-asokkal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ F-16 india légiharc MiG-21 Mirage-2000 Pakisztán Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.