Kissé váratlanul forrósodott fel ismét a helyzet Kasmírban India és Pakisztán között, miután egy pakisztáni gyökerű terrorszervezet február közepén megtámadott egy indiai félkatonai gépkocsioszlopot, megölve 40 embert, mintegy kéttucatot pedig megsebesítve. A megtorlás nem váratott magára sokáig, amelynek nyomán kisebbfajta légi háború bontakozott ki a két ország között.
Február 26-án az indiai légierő Mirage 2000 típusú repülőgépei hajtottak végre légicsapást Kasmír pakisztáni ellenőrzés alatt álló részén a támadást magára vállaló terrorszervezet bázisa ellen. Az indiaiak sikeresnek ítélték meg az akciót, míg a pakisztániak szerint semmifajta kárt nem okoztak a bombák.
Az ezt követő eseményekről is ellentmondásosak a beszámolók, az egyetlen biztos pont, hogy a pakisztániak lelőttek egy indiai MiG-21-est, a pilótáját pedig elfogták. A pakisztániak azt állítják, hogy lelőttek egy másik, ugyanilyen típusú indiai vadászgépet is, amit India tagad. Emellett azt állítja, hogy lelőtt egy pakisztáni F-16-ost, amit viszont Pakisztán nem ismer el.
Biztosan kell még némi idő, hogy ezekben a kérdésekben tisztán lehessen látni, mindenesetre érdekes, hogy milyen gépek csaptak össze. Pakisztáni részről egyébként még ez is vitatott, az ország légiereje azt állítja, hogy a térségben nem is használt F-16-osokat. A széles körben elterjedt amerikai típus (egyik változata) a francia gyártmányú Mirage 2000-essel együtt egyébként az első Orbán-kormány idején versenyben volt a magyar vadászgéptenderen, amelyen végül a svéd Gripen futott be.
A szovjet MiG-21-eseket ennél is jobban ismerhetjük, évtizedeken át ezek képezték a magyar légierő gerincét,
végül 2000-ben vonták ki a típust a hazai állományból. A tervezését tekintve az 50-es évekből származó gép – természetesen korszerűsített formában – valamennyire még tartja magát a térségünkben is, Románia és Horvátország hadrendben tartja, bár már folyamatban van a leváltásuk.
India nemcsak vásárolta a típust a Szovjetuniótól, hanem saját maga is gyártotta, és ma már messze ez az ország számít a legnagyobb MiG-21-üzemeltetőnek. Ami meglehetősen érdekes annak fényében, hogy egy atomhatalomról és a világ egyik leggyorsabb gazdasági növekedését felmutató országáról van szó. A MiG-21-es ugyanis minden korszerűsítése ellenére összességében elavult konstrukciónak számít, csapnivaló baleseti statisztikával, így furcsa, hogy az indiai légierő ezt küldte a presztízse szempontjából létfontosságú harcba, miközben sokkal korszerűbb gépekkel is rendelkezik, például az orosz Szu-30-asokkal.
Világ
Fontos