Általában igyekeznek elkerülni a hatalmas, kétmillió hordó olajat is szállítani képes tankerek üzemeltetői, hogy hajóik üresen közlekedjenek, hiszen akkor nem termelnek pénzt. Most azonban úgy alakult az olajpiac, hogy érdemes ezt meglépni, így egyszerre 12 szupertanker tart üresen a Közel-Keletről a Mexikói-öböl felé.
A tankerek általában a Közel-Keletről magas kéntartalmú kőolajat visznek a Mexikói-öböl partján felépült, az ilyen típusú nyersanyag feldolgozására alkalmas finomítókba. Most azonban a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) kitermeléscsökkentési paktuma miatt megcsappant az ottani felhozatal, miközben az Egyesült Államok palaolaj-termelői hónapról hónapra nagyobb mennyiséget hoznak a felszínre.
Ennek az olajnak azonban alacsony a kéntartalma, az amerikai finomítók ilyen mennyiségben nem tudják feldolgozni, így muszáj elvinni máshová, főleg ázsiai létesítményekbe. Ez annyira felverte a szupertankerek kapacitása iránti igény, illetve a szolgáltatás árát, hogy gazdaságossá vált az üresen furikázás – derül ki a Bloomberg cikkéből. Egészen pontosan egyébként nem üresen haladnak a hajók, a stabilitás megőrzése érdekében tengervizet pumpálnak a tartályaikba.
Az áremelkedés meglehetősen hirtelen következett be, mindössze egy hét alatt a duplájára nőtt a tankerpiacon irányadónak tekintett Közel-Kelet és Kína közötti szállítása díja. A mostani viszonyok akár tartósan is fennmaradhatnak, hiszen az OPEC-nek és szövetségeseinek nyomottan kell tartaniuk a saját kínálatukat, hogy valamelyest ellensúlyozni tudják az egyre bővülő amerikai palaolaj-kínálat hatását a világpiaci árakra.
Világ
Fontos