Csaknem másfél évet késik, de végre bejelentették, hogy február 4-től elkezdik Németországban árulni a BMW régóta várt elektromos rollerét, az X2City-t. Nem akármilyen szerkezetről van szó, ami az árában is megmutatkozik: a rollert átszámolva 760 ezer forintért adják, és Magyarországon ennél is drágább lehet majd.
A BMW motoros ága elég komoly rollert fejlesztett, az eszköz viszonylag nagy méretű és nagy kerekű, a piacra dobást pedig elsősorban az késleltette, hogy megvárták vele a német szabályozás véglegesítését. Az X2City ezek szerint úgy van beállítva, hogy nem tud 20 km/h-nál gyorsabban menni, ám így hajtani lehet a bicikliutakon is.
Az eszközt pedállal lehet gyorsítani, de a kormányról bizonyos sebességekre állítható tempomat is van rajta. A hátsó kerékbe épített elektromotort a padlóba kombinált akkumulátor hajtja, a cég közlése szerint az elemet 2,5 óra alatt lehet feltölteni, és egy töltéssel 20-30 kilométeres lehet a roller hatótávja.
A komolyabb rollerek egyébként a magyar szabályok szerint segédmotoros kerékpárok, azaz megfelelő jogosítvány kell a vezetésükhöz és a bukósisak viselése is kötelező rajtuk.
Az elektromos rollerek a fejlett világban egyre népszerűbbek, és ahogy nemrég beszámoltunk róla, az egyik vezető amerikai rollermegosztó hamarosan Budapesten is megjelenhet a szolgáltatásával.
Az újfajta közlekedési eszköz megjelenése az amerikai tapasztalatok szerint alaposan megnöveli a sürgősségi osztályok forgalmát, egyelőre rendkívül sok rollerbalesetet regisztrálnak a tengerentúlon. A Los Angeles-i kórházi adatok szerint ott egy év alatt 249 rolleres bukás volt olyan súlyos, hogy sürgősen orvoshoz kellett vele menni, míg ugyanezen idő alatt a hasonlóan nagy biciklis balesetek száma 195, a gyalogosoké pedig 181 volt.
A statisztikák szerint nem azzal van a probléma, hogy a rollereseket elütik, vagy ők mennek neki másoknak, esetleg a falnak, hanem az emberek egyszerűen elesnek az eszközzel. A csonttörések aránya magas, 31 százalékos, ráadásul a fejsérülések aránya 40 százalék.
A legnagyobb amerikai rollermegosztó, a Bird ennek ellenére azért lobbizott, hogy a rollerek essenek egy elbánás alá a kerékpárokkal, és a használóknak ne legyen kötelező a fejvédő viselete. Ennek hatására Kaliforniában januártól már nem is kell bukósisakban rollerezni. A Bird mindezt úgy kommunikálja, hogy annak érdekében lobbizott, hogy az emberek könnyebben hozzájussanak a fenntartható közösségi mobilitáshoz.
Élet
Fontos