Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát
Kedden hatályba lépett az úgynevezett e-pénztárgép rendelet, ezzel elindult az a jogi folyamat, amelynek végén a bolti vásárlások után a vevők már nem kapnak papírra nyomtatott nyugtát, csak ha külön kérik.
Miért fontos ez? Egyrészt a papírnyugták döntő részét a vásárlók rövid időn belül kidobják, rengeteg hulladék keletkezik, másrészt alapvető változás, hogy a nyugta digitálisan jön majd létre, ez lesz a hiteles verzió, a nyomtatás pedig csak annak másolata lesz.
Előzmények: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2023 nyarán jelentette be, hogy 2024 júliusától elindul a rendszer, és a kereskedőknek négy éve lesz átállni rá. Ez azonban módosult, csak 2025 júliusa lesz az éles indulás, viszont így az átállás ideje négyről három évre csökkent, hiszen a végső határidő 2028. július maradt.
Felülnézet: a kereskedőknek legkésőbb 2028 júliusáig le kell majd cserélniük az online pénztárgépeiket az újfajta, úgynevezett e-pénztárgépekre. Ezek fejlesztése és típusvizsgálata indulhat most el a rendelet hatályba lépésével. Egyelőre nem lehet tudni, hogy ez mekkora költséget jelent a boltosoknak.
Számokban: a NAV közleménye szerint 200 ezer online pénztárgép van ma az országban, és az ígéret szerint évi mindössze 25 ezer forintot lehet majd spórolni azzal, hogy az e-pénztárgépeket nem lesz kötelező évente egyszer szervizelni, illetve a kereskedőknek nem kell a bizonylatmegőrzéssel sem foglalkozni.
Alulnézet: a vásárló szemszögéből az e-nyugta úgy fog működni, hogy egy applikációt kell letöltenie az okostelefonjára, és az ebben megnyitott QR-kódot kell majd leolvastatnia a kereskedő gépével.
Ez ahhoz lesz hasonló, ahogy ma már több boltban működnek például alkalmazásalapú törzsvásárlói programok, de ilyen az is, amikor a Mohu automatákkal a vevő visszautaltatja a betétdíjat a számlájára.
Ha nincs a vásárlónak applikációja, a nyugta akkor is digitálisan jön létre, de kérésre az üzlet nyomtat egy másolatot.
Piaci fejlesztésű is lehet majd az applikáció, de a NAV is fog készíteni egy mindenki számára elérhető állami, ingyenes verziót. Az adóhatóság azonban nem fogja látni, hogy ki a vásárló, nem is kell majd regisztrálni nála az app letöltéséhez.
A (digitális) nyugták az úgynevezett nyugtatárba kerülnek, ahonnan szükség esetén csak a vásárló tudja letölteni a saját nyugtáit.
Az applikáció(k)ban várhatóan be lehet majd sok mindent előre állítani, például hogy a vevő kér-e áfás számlát, vagy készpénzzel/kártyával szeretne fizetni, ezeket fizetéskor nem kell majd külön jelezni, és az ígéretek szerint a rendszerhez bármiféle egyéb kényelmi funkció is szabadon fejleszthető lesz.