Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Idén októberben megállt az új autók piacának szűkülése az Európai Unióban, az elmúlt hónapban ugyanis 1,1 százalékkal több gépkocsi állt forgalomba, mint a tavalyi év azonos időszakában. Viszonylag jól szerepelt a gyártók közül a Volkswagen-csoport az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) statisztikái szerint, ám a német autóipari szereplők válsága ezzel még nem ért véget.

Számokban: az uniós autópiac az idei év második felétől különösen gyengén teljesített, augusztusban közel ötödével csökkent a forgalomba helyezett gépkocsik száma az egy évvel korábban tapasztalt szinthez képest. A januártól októberig tartó időszakokat összehasonlítva minimális, 0,7 százalékos bővülést mutatnak az adatok 2023 és 2024 között.

Miért fontos ez? Noha a VW-csoport gyártmányaiból idén októberben 16,7 százalékkal több került forgalomba tavalyhoz képest, a konszern a pandémia időszakát idéző üzleti eredmények miatt durva intézkedéseket fontolgat. Felmerült a drezdai és az osnabrücki autógyárak eladása, továbbá az Emden városában működő egység bérgyártásra történő átállítása.

  • Két üzemmel működtet többet a kelleténél a Volkswagen a cég vezetése szerint, ám a gyárak bezárását a szakszervezetek határozottan ellenzik, és kompromisszumos megoldást sürgetnek, aminek hiányában évtizedek óta nem látott sztrájkhullám kezdődet decemberben. A cég még karácsony előtt tisztázni szeretné az átszervezés részleteit.
  • Bajban van a Ford is, az elektromos autók csökkenő kereslete miatt az európai munkaerő-kapacitásának mintegy 14 százalékát – négyezer embert – kényszerülhet leépíteni, ami zömmel Németországban történhet meg. A tisztán elektromos és a plug-in hibrid modellek európai piaca októberben is szűkült.

Alulnézet: Magyarországon 19,1 százalékkal több autó állt forgalomban idén októberben a tavalyi októberhez viszonyítva, 2024 első tíz hónapját nézve pedig 8,4 százalékos többlet mutatkozik 2023 azonos időszakához képest. A német autóipar szenvedése azonban kihat a magyar gazdaságra is, Nagy Márton részben ezzel magyarázta a gyenge GDP-adatot.

  • A győri Audi-gyár sorsát is kétségek övezhetnék, a prémium márka eladásai alakultak idén eddig a legrosszabbul a Volkswagen-csoporton belül. Győrben azonban Audi mellett immáron Cupra modelleket is gyártanak, amelyek iránt növekszik a kereslet, és az üzem leépítésének lehetősége egyelőre nem merült fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDurva intézkedések jöhetnek a lefulladt Volkswagen újraindítása érdekébenA német autógyártó számai nagyon csúnyán néznek ki, már nem egy, hanem legalább három német üzemet zárnának be, és csökkentenék a béreket is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat acea autóipar német autóipar Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.