Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 9. 13:33 Vállalat

A mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottság

2,8 százalékkal csökkent az ipari termelés volumene márciusban a munkanaphatástól tisztított év/év adatok szerint. A visszaesés minden ágazatot érintett, ám a járműgyártásban, valamint a villamos berendezések gyártásában kifejezetten jelentős mértékű volt a KSH közleménye szerint.

Miért fontos ez? A német járműiparnak régóta kitett Magyarországon a 2008-as válság óta bőven akad tapasztalat az efféle függőségek kockázataival kapcsolatban – a hazai autógyártás akkor mennyiségben 40 százalékkal szűkült, a teljes ágazat kibocsátása pedig negyedével csökkent, a gazdaság egészénél jóval nagyobb visszaesést mutatva, egyben válságba sodorva az államháztartást.

  • Azóta az autóipar mellett az akkumulátorgyártás iránt is elköteleződött a magyar gazdaságpolitika, Szijjártó Péter tavaly ősszel vázolt víziója szerint Magyarország hamarosan a világ második legnagyobb akkumulátorgyártója lesz, és a közelmúlt kibocsátási és GDP-adatain is jól látszik az ágazat térnyerése.
  • A gazdasági ciklusokra érzékeny autó- és akkumulátorgyárak gyengélkedése hozzájárult ahhoz, hogy az első negyedévben csak 1,1 százalékkal nőtt a magyar gazdaság.

Tágabb kontextus: az autópiacon és különösen az akkumulátoriparra támaszkodó elektromos autók piacán nem valami fényes a helyzet. A német autóipar kifejezetten rosszul viseli a gyenge keresletet és az erősödő árversenyt, de Magyarországról nézve már a kínai szereplők európai teljesítménye is egyre fontosabb, ami jelenleg szintén nem túl fényes.

  • Tömegével vesztegelnek eladásra váró kínai autók az európai kikötőkben, aminek részben az az oka, hogy a kereslet messze alulmúlta a gyártók várakozásait. A problémához logisztikai nehézségek is hozzájárulnak, egyes kocsik már másfél éve állnak a kikötőkben, a kínaiak ugyanis a szárazföldi továbbszállításuk megszervezése nélkül hozták be őket.

Mi várható? Az akkumulátorgyártásnak mindinkább kiszolgáltatott magyar gazdaság helyzetét egyre nagyobb mértékben befolyásolhatja majd az elektromos autók piacának alakulása, a foglalkoztatottságtól kezdve a GDP-n keresztül az exportig számos szempontból kitetté válik a következő években a szegmensnek. A német autóiparnak való kiszolgáltatottsághoz képest azonban van egy fontos különbség:

  • Az ide települő akkumulátorgyártók „hozzák” a beszállítóikat Ázsiából, magyar cégekre alig támaszkodnak az itteni tevékenységük során, szemben a német beruházókkal. A kedvezőtlen akkumulátoripari tendenciák tehát érzékelhetők lesznek a gazdaságban, de közvetlenül a hazai vállalatok rendelésállományát kevésbé érinthetik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz elérni Szijjártó akkumulátoros célját, de nem ez vele a bajKétséges a külügyminiszter által közeljövőbeli tényként közölt világszintű második helyezés elérése, de valószínűleg jobban is járunk, ha nem jön össze.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás akkumulátoripar autóipar ipari termelés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.