Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. december 20. 13:32 Vállalat, Világ

Hektikus teljesítményű lengyel cég felvásárlásával törne regionális középvállalati babérokra a Duna Aszfalt

Lengyelországban tevékenykedő útépítő céget és ingatlanfejlesztő céget is venne a második legnagyobb magyar építőipari cég, a Duna Aszfalt. 

Mi történt? Ha a helyi hatóságok is jóváhagyják, a Duna Aszfalt 2024 első felében megveszi a portugál központú építőipari multi, a Mota-Engil lengyelországi leányvállalatát, az útépítésre szakosodott Mota-Engil Central Europe-ot – derül ki a Duna Aszfalt keddi tőzsdei közleményéből.

  • A felvásárlás célja eszerint a cég nemzetközi jelenlétének növelése, a magyar tulajdonú regionális középvállalati státusz elérése.
  • A Mota-Englil lengyel ingatlanfejlesztő cége, a Mota-Engil Real Estate is a tranzakció részét képezi a lengyel cég közleménye szerint. A Wnp.pl cikke szerint a tulajdonosváltás után lengyel cég menedzsmentje, állománya és finanszírozása is változatlan marad.

Tágabb kontextus: 2022-es árbevétele alapján az Európán kívül Afrikában és Latin-Amerikában is jelen lévő Mota-Engil a 33. legnagyobb európai építőipari cég volt a Construction Europe építőipari szaklap listája szerint. A cég többségi tulajdonosa a Mota család, de az állami tulajdonú China Communications Construction Company-nek is 33 százalékos részesedése van a vállalatban.

  • Az előző évhez képest 15 helyet javított a listán azzal, hogy 2021-hez képest a bevételeit 47, a profitját 69 százalékkal növelte. Latin-Amerikában és Afrikában különösen jól ment a cégcsoportnak a Reuters összefoglalója alapján, de Európában csökkentek a bevételei.

Alulnézet: tavaly Lengyelországban 30 százalékkal estek vissza a helyi leányvállalat bevételei. A cég teljesítménye az elmúlt időszakban elég ingadozó volt a lengyel piacon.

  • 2013 és 2022 között hat olyan év volt, mikor a 15 legnagyobb árbevételű építőipari cég között volt a Mota-Engil Central Europe, és négy, amikor nem fért fel erre a listára a lengyel Deloitte 2021-re vonatkozó építőipari jelentése szerint.
 

Számokban: a Duna Aszfalt ezzel szemben évek óta hasít a magyar piacon. A 280 milliárdos becsült vagyonnal 2023-ban hatodik leggazdagabb magyarnak számító Szíjj László érdekeltségébe tartozó cég 2022-ben 213 milliárd forintos árbevételt ért el, és ezzel a Market Építő után a második legnagyobb építőipari cég volt.

  • A cég nagyon sikeres volt a közbeszerzéseken az elmúlt években, 2019 és 2021 között 580 milliárd forint értékben nyert el tendereket, ezzel vezette a Transparency International listáját a legtöbb közbeszerzést nyerő cégekről.
  • A hetedik legértékesebb magyar cég volt a Duna Aszfalt 168 milliárd forintos becsült értékkel a Forbes legértékesebb magyar tulajdonban lévő cégeket összegyűjtő Magyar100 listája alapján.

Előzmények: a Duna Aszfaltnak az elmúlt években már voltak külföldi projektjei, Horvátországban, Romániában és Lengyelországban is több tízmilliárd forint értékben nyert el közbeszerzéseket. A cég egyik nagy külföldi projektje egy 184 km hosszúságú autópálya korszerűsítése, építése és bővítése a Kongói Demokratikus Köztársaság és a Zambiai Köztársaság között.

Felülnézet: a Portfolio.hu gyűjtése alapján az utóbbi években a magyar építőipari és ingatlanos cégek körében népszerű a lengyel piac, több ilyen cég is vásárolt az elmúlt időszakban az országban ingatlanokat (Indotek, Futureal), kezdett lakópark fejlesztésébe (Cordia), vagy vett helyi céget (B+N Referencia Zrt.).

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ Duna Aszfalt építőipar felvásárlás külföldi terjeszkedés Lengyelország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.