Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. december 20. 13:32 Vállalat, Világ

Hektikus teljesítményű lengyel cég felvásárlásával törne regionális középvállalati babérokra a Duna Aszfalt

Lengyelországban tevékenykedő útépítő céget és ingatlanfejlesztő céget is venne a második legnagyobb magyar építőipari cég, a Duna Aszfalt. 

Mi történt? Ha a helyi hatóságok is jóváhagyják, a Duna Aszfalt 2024 első felében megveszi a portugál központú építőipari multi, a Mota-Engil lengyelországi leányvállalatát, az útépítésre szakosodott Mota-Engil Central Europe-ot – derül ki a Duna Aszfalt keddi tőzsdei közleményéből.

  • A felvásárlás célja eszerint a cég nemzetközi jelenlétének növelése, a magyar tulajdonú regionális középvállalati státusz elérése.
  • A Mota-Englil lengyel ingatlanfejlesztő cége, a Mota-Engil Real Estate is a tranzakció részét képezi a lengyel cég közleménye szerint. A Wnp.pl cikke szerint a tulajdonosváltás után lengyel cég menedzsmentje, állománya és finanszírozása is változatlan marad.

Tágabb kontextus: 2022-es árbevétele alapján az Európán kívül Afrikában és Latin-Amerikában is jelen lévő Mota-Engil a 33. legnagyobb európai építőipari cég volt a Construction Europe építőipari szaklap listája szerint. A cég többségi tulajdonosa a Mota család, de az állami tulajdonú China Communications Construction Company-nek is 33 százalékos részesedése van a vállalatban.

  • Az előző évhez képest 15 helyet javított a listán azzal, hogy 2021-hez képest a bevételeit 47, a profitját 69 százalékkal növelte. Latin-Amerikában és Afrikában különösen jól ment a cégcsoportnak a Reuters összefoglalója alapján, de Európában csökkentek a bevételei.

Alulnézet: tavaly Lengyelországban 30 százalékkal estek vissza a helyi leányvállalat bevételei. A cég teljesítménye az elmúlt időszakban elég ingadozó volt a lengyel piacon.

  • 2013 és 2022 között hat olyan év volt, mikor a 15 legnagyobb árbevételű építőipari cég között volt a Mota-Engil Central Europe, és négy, amikor nem fért fel erre a listára a lengyel Deloitte 2021-re vonatkozó építőipari jelentése szerint.
 

Számokban: a Duna Aszfalt ezzel szemben évek óta hasít a magyar piacon. A 280 milliárdos becsült vagyonnal 2023-ban hatodik leggazdagabb magyarnak számító Szíjj László érdekeltségébe tartozó cég 2022-ben 213 milliárd forintos árbevételt ért el, és ezzel a Market Építő után a második legnagyobb építőipari cég volt.

  • A cég nagyon sikeres volt a közbeszerzéseken az elmúlt években, 2019 és 2021 között 580 milliárd forint értékben nyert el tendereket, ezzel vezette a Transparency International listáját a legtöbb közbeszerzést nyerő cégekről.
  • A hetedik legértékesebb magyar cég volt a Duna Aszfalt 168 milliárd forintos becsült értékkel a Forbes legértékesebb magyar tulajdonban lévő cégeket összegyűjtő Magyar100 listája alapján.

Előzmények: a Duna Aszfaltnak az elmúlt években már voltak külföldi projektjei, Horvátországban, Romániában és Lengyelországban is több tízmilliárd forint értékben nyert el közbeszerzéseket. A cég egyik nagy külföldi projektje egy 184 km hosszúságú autópálya korszerűsítése, építése és bővítése a Kongói Demokratikus Köztársaság és a Zambiai Köztársaság között.

Felülnézet: a Portfolio.hu gyűjtése alapján az utóbbi években a magyar építőipari és ingatlanos cégek körében népszerű a lengyel piac, több ilyen cég is vásárolt az elmúlt időszakban az országban ingatlanokat (Indotek, Futureal), kezdett lakópark fejlesztésébe (Cordia), vagy vett helyi céget (B+N Referencia Zrt.).

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ Duna Aszfalt építőipar felvásárlás külföldi terjeszkedés Lengyelország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. december 10. 06:02 Pénz, Vállalat

Kiszűrhetné az ezermilliárdos csalásokat a kormány, de nem akarja

Könnyen el lehetne érni, hogy ne történjenek a brazil kötvényes cégek sztorijához hasonló ügyek, de a kormány nem ebbe az irányba indult el.

Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

A fuvarok számának csökkenése miatt a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos sofőrhiány is enyhülni kezdett.

Stubnya Bence
2024. december 5. 09:57 Vállalat

Még a lengyel gyárától is szabadulna a Northvolt, de az biztos, hogy nem a kínaiak fogják megmenteni

A svéd cég csődje arra utal, hogy nincs koherens uniós stratégia az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez, az új Európai Bizottság azonban újra nekifutna a dolognak.

Fontos

Trippon Mariann
2024. december 10. 15:50 Pénz

Meddig gyengül még az euró a dollárral szemben?

Az euróövezetben gyorsabban csökkenhet az alapkamat, mint az Egyesült Államokban, ennek ellenére valószínűleg nem sokat erősödik már a dollár.

Torontáli Zoltán
2024. december 10. 13:32 Élet, Közélet

Nehezen találnak gazdára az energetikai ingyenmilliók, és ez mindannyiunknak sokba kerül

Már nem rohannak a háztartások úgy a támogatásokért, mint régebben.

Jandó Zoltán
2024. december 9. 13:26 Adat

Külföldre megy a gáz a magyar tárolókból, ezért apad rohamosan a készletszint

Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.