Kedden indult el Magyarországon a Klarna, az egyik legnagyobb részletfizetésre specializálódott startup. A svéd gyökerű vállalkozás a legértékesebb európai startup volt nemrég, értéke azonban rengeteget esett tavaly.
Hogyan működik? A Klarna alkalmazásával nem azonnal fizetünk egy termékért, hanem három részletben: az elsőt vásárláskor, a következőt 30 nap múlva, majd az utolsót újabb 30 nap elteltével. A kereskedők a vásárláskor hozzájutnak az eladott termék teljes árához.
Számokban: a 2005-ben alapított cégnek 150 millió felhasználója van, és 24 országban van jelen. A régióban Lengyelország, Csehország és Románia után léptek be a magyar piacra. Világszerte 500 ezer kereskedő használja a Klarnát, és naponta kétmillió tranzakciójuk van.
Hogyan éri meg? A törlesztés kamatmentes és más díja sincs Magyarországon, bevételhez pedig így a kereskedőktől jutnak. Az USA-ban nagyjából 5 százalék körüli jutalékot fizetnek a kereskedők a Klarnának. Emellett azért is kapnak jutalékot, ha felhasználóit vásárlási szokásaik alapján rávezeti egy kereskedő termékére.
Alulnézet: Svédországban az online boltok közel 80 százalékában lehet Klarnát használni. Saját adatai szerint az összes online vásárlás 50 százalékát Klarnán keresztül rendezték Svédországban.
Tágabb kontextus: a Klarna 2019-ig minden évben nyereséges volt, tavaly azonban 1 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel, miközben bevétele 2 milliárd dollár volt. Emiatt egy év alatt 45 milliárd dollárról 6,7-re csökkent a cég értékelése.
Vállalat
Fontos