Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. szeptember 15. 14:45 Vállalat

Az egyik legnagyobb globális szereplő szállna be a magyar állam mellé az 1500 milliárd forintos reptér-üzletbe

Az iparág egyik legjelentősebb szereplője a francia székhelyű Vinci Airports, amely a VSquare oknyomozó portál szerint a magyar kormány partnere lehet a ferihegyi repülőtér megvásárlásában.

  • A jórészt amerikai intézményi befektetők – például a Blackrock – által birtokolt Vinci Csoporthoz tartozó vállalat 2022-ben 65 repülőtér működtetésében vett részt, mint például a London-Gatwick és a belgrádi repülőterek.

Előzmények: másfél hete derült ki, hogy a magyar állam egy szakmai befektetővel együtt megvásárolná a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. Az állam 51 százalékos, partnere – esetlegesen a francia cég – 49 százalékos részesedést szerezhet az üzlet során, amelynek az értékét 1500 milliárd forintra becsülik.

Miért fontos ez? Az üzletnek azért is lehet különös jelentősége, mert a héten ez a második kormányzati szintű francia-magyar együttműködésről szóló hír. A paksi atomerőmű üzemanyag-ellátásával kapcsolatban Lantos Csaba energiaügyi miniszter és Bernard Fontana, a francia Framatome elnök-vezérigazgatója kötöttek megállapodást hétfőn.

  • A látszólag egyre szorosabbá váló francia-magyar kapcsolatot az is erősíti, hogy Magyarország része az EU-n belül a Franciaország vezette atompárti blokknak, és a szankciós politikában is gyakran feltételeznek nem hivatalos együttműködést Magyarország és Franciaország között. 

Tágabb kontextus: a repülőtereken gyakran több szereplő osztozik, például a már említett London–Gatwick is 50,01 százalékban köthető a Vincihez. A ferihegyi repülőtérnek is három tulajdonosa van, az AviAlliance, a Malton és a Caisse de dépôt et placement du Québec.

  • Korábban is konzorciumban gondolkodott a magyar állam, igaz, a száz százalékos tulajdonszerzés lehetősége is nyitva volt. Két éve még a Mol és a Jellinek Dániel-féle Indotek szállt volna be az állam mellé (Jellinekről írtuk meg nemrég, hogy közel 30 milliárd forint áramlott tőle Orbán családjához, amire magyarázatot egyik fél sem adott).
  • Számos repülőtér-üzemeltető sikeres, globális piaci vállalattá vált, miután a repülőtereket privatizációja megindult az 1980-as évek végén Európában, majd Dél- és Közép-Amerikában, illetve Ázsiában.
  • Ebbe a körbe tartozik a tavalyi évet 2,7 milliárd eurós árbevétellel és 507 millió euró haszonnal záró Vinci Airports is. Összehasonlításképp a piac főszereplője, a Párizs környéki repülőtereket is kezelő Group ADP tavalyi forgalma 4,7 milliárd euró volt, az adózott eredménye pedig 516 millió eurót tett ki.

Mi várható? A Telex értesülése szerint a szakmai befektető menedzsmentjogokat is kap, tehát ők működtetnék a repülőteret. Kerestük a hírrel kapcsolatban a Vinci Airportot, de egyelőre nem válaszoltak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVinné a magyar állam a ferihegyi repteret, eurómilliárdokba kerülhetA magyar állam 51 százalékos részesedést szerezhet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető Budapest Airport Zrt-ben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég nem létező nukleáris üzemanyagot választ a kormány, így az orosz függés tovább marad fenn PaksonAz Energetikai Minisztérium megerősítette, hogy francia céggel dolgozunk együtt a fűtőanyag-ellátáson. Így még négy-öt évig maradhat a Roszatom üzemanyaga.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Budapest Airport francia liszt ferenc nemzetközi repülőtér Vinci Airports Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.