Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. október 25. 11:02 Vállalat

Egyre jobban tartanak a kínai autógyártóktól az európai riválisok

A kínai járműgyártók első alkalommal 15 éve akarták meghódítani az európai piacot, de az a próbálkozás a kocsik csapnivaló minősége miatt teljes kudarccal zárult. Most azonban mások a kilátások, és ez az európai gyártók aggodalmát is kiváltotta.

Az elektromos autókat gyártó Nio a hónap elején Berlinben három új modelljét mutatta be, míg a BYD és a Great Wall Motors a vasárnap véget ért párizsi autószalonon képviseltette magát nagy erőkkel. Különösen az előbbi lehet erős kihívója az európai gyártóknak, hiszen befektetőként egyebek mellett Warren Buffett Berkshire Hathaway-ét is maga mögött tudhatja, és a tőzsdei értékelés alapján a világ harmadik legértékesebb autógyártójának számít a Tesla és a Toyota mögött.

Ráadásul a vállalat tervei között szerepel európai gyártóbázis létrehozása is, ami felkeltette az ilyen beruházások iránt rendre versengő közép-kelet-európai országok figyelmét. Ahogy a BYD Europe vezetője a Bloombergnek elmondta, olyan részletes információkat kapnak egyes potenciális beruházási helyszínekről, amilyenek még Kínában sem állnak rendelkezésükre.

Ez azonban nem mindenkinek tetszik. „Vörös szőnyeggel fogadják a kínai gyártókat Európában, ami nem jellemző a mi kínai fogadtatásunkra” – mondta a FIAT, Peugeot és Jeep márkákat összefogó Stellantis csoport vezérigazgatója. „Ez zavaró, a kínai gyártók előnyben vannak velünk szemben, mert a kínai kormány már 15 évvel ezelőtt az elektromos autók térnyerésére tett” – fogalmazott a Renault-csoport tervezési igazgatója.

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a két említett csoport legtöbb márkájának nem sikerült érdemi eredményt elérni a kínai piacon, ellentétben például a BMW-vel, a Mercedesszel vagy a Volkswagennel. Ezek a német konszernek ugyanis időben piacra léptek, és ki tudták használni azt az időszakot, amikor az eladások szédületes ütemben nőttek a világ legnépesebb országában. Ezek azonban még belső égésű motorral ellátott modellek voltak, az elektromos hajtásúaknál nekik is egyre inkább szembe kell nézniük a kínai konkurenciával.

A protekcionizmusra mindig is hajlamosabb francia kormányzat ezt valószínűleg nem is fogja ölbe tett kézzel nézni. Várhatóan olyan támogatási programot vezetnek be, amelynek keretében csak az országban (vagy legalábbis az EU-n belül) gyártott elektromos modellekre jár majd támogatás. Bár ezt meg lehetne kerülni egy uniós országban lévő gyárral, mire ez felépül, addigra talán már támogatás sem lesz.

Az Economist cikke szerint első körben a kínai gyártók olyan kisebb és olcsóbb modellekkel szerezhetnek piacot Európában, amilyenből jelenleg csak elvétve akad az itteni gyártók palettáján. Az idei első nyolc hónapban a Nyugat-Európában eladott elektromos autók közül nagyjából minden huszadik kínai márka kocsija volt, és ezen belül minden második belépő szintű modell. A BYD pedig nemrég írt alá egy szerződést a Sixt autókölcsönzővel, amelynek keretében 2028-ig 100 ezer elektromos autót szállít le.

A prémium kategóriában nehezebb lehet a kínai térhódítás, hiszen ott már az európai gyártók is egymás után jönnek ki az elektromos modelljeikkel, amelyekkel szemben nincs is igazán árelőnyük a kínaiaknak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Tesla lehagyta a Volkswagent, már több elektromos autót vesznek a németek, mint hagyományostMost először nem a nagy német márkák valamelyik típusából adták el a legtöbbet Németországban, hanem a Tesla Model Y-ból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai iparpolitika zászlóshajója érkezik Magyarországra, amelyre Brüsszelben külön stratégiát dolgoztak kiA Debrecenben beruházó CATL domináns szereplő az elektromosautó-akkumulátorok piacán. A geopolitikai feszültségek és a hazai ipari kapacitások védelme miatt azonban újabban Brüsszelben és Washingtonban sem szeretik a céget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország akkugyártó-nagyhatalommá válik, de nem világos, ezzel ki jár jólA koreai és kínai akkumulátorgyárak külföldi beszállítói hálózataikat is hozzák magukkal Magyarországra, míg a hazai ipar és foglalkoztatás a jelek szerint nem lát nagy hasznot a nagy állami támogatással érkező beruházásokból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autógyártás BYD elektromos autó elektromos autók Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. január 17. 09:00 Vállalat, Világ

A Volkswagen tárja ki a kaput kínai riválisai előtt?

Kínai autógyártók érdeklődnek a Volkswagen bezárásra ítélt németországi üzemei iránt, és állítólag van is nyitottság német részről az eladásra.

Jandó Zoltán
2025. január 17. 06:04 Közélet, Vállalat

Nehéz elhinni, de nem jut elég pénz a nagy sportberuházásokra

Egyre kevesebb a milliárdos tao-projekt, ráadásul ezeknél sem tudnak belekezdeni a pénz összegyűjtésébe, mivel rendre kimerül a kormány által biztosított keret.

Vámosi Ágoston
2025. január 16. 14:28 Közélet, Vállalat

Szép lassan bekeríti Budapest belvárosát Tiborcz a szállodáival

Az újabb vásárlással már öt szálloda köthető a miniszterelnök vejéhez a főváros belső részein, pár év múlva pedig kilencre emelkedhet ez a szám.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. január 17. 14:01 Adat, Pénz

Budapesten, Somogyban és Zalában éreznék meg igazán a külföldiek lakásvásárlásának megnehezítését

A belső pesti kerületekben már 17 százalék a külföldi ingatlanvásárlók aránya. A kínai vevők száma csökkent, az oroszoké növekedett.

Hajdu Miklós
2025. január 16. 16:31 Közélet

Keményebb kézzel terelheti a szakképzés felé a diákokat a kormány

Kevesebb államilag finanszírozott egyetemi hely, nehezített gimnáziumi bejutás lehet a technikumok népszerűsítésének útja az utóbbi napok hírei alapján.

Stubnya Bence
2025. január 16. 11:37 Élet

Még 2025 elejére sem tudták kiheverni a magyarok az EU-rekorder inflációs sokkot

Csak a lakosság harmada számít arra, hogy javulni fog a helyzete, ami nem is meglepő, hiszen itthon okozott leginkább megélhetési gondokat az áremelkedés.