Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. július 27. 18:06 Vállalat

Katás probléma nélkül is ezrével eresztik szélnek az ételfutárokat Nyugat-Európában

Németországhoz hasonlóan Franciaországban és Spanyolországban is túlpörgették a befektetők az ételfutár piacot, különösen azt a részét, amely extra gyors kiszállítást ígér. A három nagy országban összesítve ezerszámra válnak meg a futároktól a cégek.

Franciaországban a nálunk egyelőre még jelen nem lévő, de a Bajnokok Ligája szponzoraként is ismert Just Eat most éppen 350 futártól vált meg, és ez még annál is több, mint amit az idei első negyedéves, kijózanító számokat tartalmazó jelentésében előre jelzett. A bejelentés csak egy nappal azután történt, hogy egy másik cég, a Deliveroo alaposan visszafogta az idei évre vonatkozó növekedési előrejelzését.

A szupergyors kiszállításra és saját e-biciklire építő, német gyökerű Gorillas májusban bocsátott el 300 futárt, szintén arra hivatkozva, hogy nem tudja tartani a nyereséges működést. A Gorillas egyébként Belgiumból és Olaszországból ki is vonult, a hivatalos indoklás szerint azért, hogy a nagyobb piacokra jobban koncentrálhasson.

A helyi sajtó úgy számol, hogy Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban idén összesen már hétezer ételfutár állás szűnt meg.

A piac a koronavírus-járvány óta növekszik, a francia adatok szerint ott 2020-ban 5,5 milliárd euró volt a mérete, ami két év alatt 47 százalékos növekedést jelzett. A problémát nem is ez okozza, hanem a hirtelen túl sok szereplő megjelenése és agresszív terjeszkedési modellje. A jellemzően startup vállalkozások nem termelnek profitot, csak a jövőbeni ígéretekkel győzik meg a befektetőket.

A sok szereplő közül egyedül az UberEats ért el nyereséget a tavalyi negyedik negyedévben, ez 25 millió dollár volt. Ezzel szemben a brit-holland hátterű Just Eat tavaly összességében több mint egymilliárd eurót égetett el.

A túlélésért tipikus startupverseny folyik, minden szereplő arra játszik, hogy a versenytársainál tovább bírja finanszírozással, hogy azok kiesése után a piac jelentős méretű szereplőjeként végre profitot is termeljen. Ennek a taktikának azonban szokás szerint az a mellékhatása, hogy a marketingre és egymás felvásárlására rengeteg pénzt kell költeni.

A futárok jutalékát a modell szerint jellemzően csak azzal lehetne emelni, ha a cégek nagyobb arányban részesednének a kiszállított ételek árából, a vendéglátóipar azonban a jelek szerint már nem hajlandó többet átadni a hasznából, sőt így is túl magasnak tartja azt. A Just Eatnek ugyan sikerült némi jutalékemelést kiharcolnia, ám az étteremtulajdonosok egyre keményebben ellenállnak, mert az inflációs környezetben épp ők azok, akik nagyon megérzik a lakossági költések visszafogását. A befektetők viszont pont azt kérik, hogy a futárcégek ennek ellenére is vigyék keresztül az akaratukat.

Ráadásul azok a cégek, amelyek élelmiszerek gyors házhoz szállításával is foglalkoznak, általában még kisebb lokális raktárak építésére is kényszerülnek, ami jelentősen növeli a költségeiket.

További rendezetlen probléma, hogy a futárcégek általában csak platformszolgáltatók, tevékenységük elsősorban technológiai: egy felületre hozzák össze a piaci keresletet és kínálatot. Mivel ebben a modellben a futárok általában egyéni vállalkozók, de a gyakorlatban sokszor úgy dolgoznak, mintha alkalmazottak lennének, az Európai Unió hivatalai egyre inkább burkolt foglalkoztatásnak minősítik a felek munkakapcsolatát. Amennyiben az ígéretek szerint új szabályokat hoznak a platformszolgáltatókra Európában, akkor a társaságok pénzügyileg még nehezebb helyzetbe kerülhetnek.

A magyar piacon az extra gyors kiszállítás még nem igazán kezdett elterjedni, így az ebből a modellből fakadó problémák nem fenyegetnek, az viszont várhatóan teljesen felforgatja a piacot, hogy ősztől csak főállásban lehet – az eddig a futárok körében lényegében egyeduralkodó – kata adónemet választani, és ők is csak magánszemélyeknek állíthatnak ki számlát*kivéve a taxisokat. Az éttermi szegmens két meghatározó futárcégének egyike, a Wolt épp tegnap közölte, hogy a futárai a jövőben nem dolgozhatnak katásként.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem alkalmazott az ételfutár, ha több jel szerint is annak tűnik?Egyre inkább érdemes feltenni a kérdést nálunk is, hiszen a Netpincér és a Wolt most már az ország nagy munkaadója lehetne, de persze nem az.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem lehet mindenki katás?A módosítás körülményei miatt az indulatok teljességgel érthetők, de a kata mértéke már a bevezetésekor elhibázott volt, és más problémákat is előre lehetett látni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEnnek is van határa, nem lehet mindenki élelmiszerfutárNémetországban már mutatkoznak a klasszikus tünetei annak, hogy ezt a gyorsan fejlődő piacot is túltolták a startupok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Deliveroo ételfutár Franciaország futár Gorillas Just Eat Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.