Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. június 1. 19:10 Vállalat

Az állam 43 milliárdos veszteséget vállalt át Mészáros Lőrinctől a Mátrai Erőmű megvásárlásával

A 2019-es 5,9 milliárd forintos mínusz után 2020-ban 42,7 milliárd forintra duzzadt a Mátrai Erőmű Zrt. vesztesége – derül ki a cég nemrég közzétett beszámolójából.

A cég masszív vesztesége jelentős mértékben a kiadásainak növekedéséből származott. Árbevétele nem csökkent ugyanis jelentősen, 2020-ban 76,4 milliárd forint volt, ami csak kicsivel több mint egymilliárd forinttal kevesebb a 2019-es szintnél (77,6 milliárd forint), miközben ráadásul az egyéb bevételei több mint 5 milliárd forinttal 10,4 milliárd forintra nőttek.

 

A cég kiadásai közül az anyagjellegű (működéshez szükséges) és a személyi jellegű ráfordítások (tehát az alkalmazottak béreivel kapcsolatos kiadások – bérköltség, járulék, egyéb kifizetések) egy kicsit még csökkentek is, így nem ezek járultak hozzá a nagy veszteséghez.

A beszámoló alapján feltűnő viszont a cég egyéb kiadásainak megugrása: ebben a kategóriában a kiadások csaknem 39 milliárd forinttal 60,9 milliárd forintra nőttek. Ezen belül is két tétel megugrása járult hozzá a kiadások elszállásához (kisebb részben pedig a CO2-kvóták kevesebb mint 1 milliárd forintos pluszköltsége járult hozzá a veszteséghez).

A cég vagyontárgyainak egy részét újraértékelték, és ebből az derült ki, hogy a cég vagyona 25,6 milliárd forinttal kevesebb, mint tavaly. Egész konkrétan az ingatlanok és a kapcsolódó vagyoni értékű jogok 7,5, a műszaki berendezések, gépek, járművek 17,6 milliárd forinttal érnek kevesebbet, mint amilyen értéken tavaly nyilvántartották őket.

A cég felülvizsgálta a bánya bezárásával és környezetvédelmi kötelezettségeivel együtt járó jövőbeli költségeit is, és több tételt is drágábbnak ítélt meg, amire 12 milliárd forintot tett félre*Ekkora céltartalékot képzett..

A bánya bezárására képzett céltartalék emelkedett (6,8 milliárd forinttal), környezetvédelmi kötelezettségekre 2,5 milliárd, CO2-kvótára 800 millió forintot tettek félre, miközben új elemként jelent meg a munkavállalók számára a kollektív szerződésben illetve a Munka Törvénykönyvében előírtakon túli juttatásokra 2,5 milliárd forint félretett pénz.

Sikerült ugyanakkor felszabadítaniuk közel 5 milliárd forintot, amit a korábbi években tettek félre az erőmű lebontására. Utóbbi vélhetően annak köszönhető, hogy a jelenlegi tervek szerint – amelyeket még tavaly Orbán Viktor ismertetett – a Mátrai Erőmű megmarad, csak a jövőben szén helyet gázt használ majd.

Az állami Magyar Villamos Művek (MVM) 2020 elején vásárolta meg az erőmű többségi részesedését Mészáros Lőrinc érdekeltségeitől. Ahogy arról a témával foglalkozó részletesebb cikkünkben írtunk, a korábbi külföldi részvényes, akitől Mészárosék 2018-ban megvásárolták a céget, már régebben elkezdett félretenni a létesítmény rendkívül költséges modernizációjára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa megveszi az állam a Mátrai Erőművet, nagy eséllyel évi sokmilliárdos veszteség hullik a nyakábaNem véletlenül döntöttek úgy Mészáros Lőrincék, hogy inkább mégis eladják a legnagyobb magyar szénerőművet. Annyira megdrágultak a szennyezési jogok, hogy ebben a formában szinte biztos a vastag bukó 2021-től.

A nagyobb veszteséget okozó tartalékolásra most azért is volt szükség, mert 2018-ban már a Mészárosék tulajdonában álló cég közgyűlése döntött úgy, hogy a veszteséges működés ellenére 11,2 milliárd forint osztalékot fizet a tulajdonosoknak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOrbán Viktor megpróbálta megindokolni, miért vesszük meg Mészárosék erőművét, de nem sikerültOrbán több részből álló magyarázata, ha szigorúak vagyunk vele, akkor szakmai szempontból szinte teljes egészében értelmetlen volt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat erőmű Mátrai Erőmű Mészáros Lőrinc mvm Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. július 10. 13:31 Közélet, Vállalat

Hiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminál

A nemrég kivásárolt üzemeltető korábbra tervezte a hármas terminál megvalósítását, de a friss bejelentés szerint erre legalább 2032-ig várni kell.

Stubnya Bence
2024. július 10. 05:02 Közélet, Vállalat

Komoly probléma vagy autóipari kamu, hogy nincs elég elektromos töltő?

A szigorúbb klímavédelmet követelők azzal vádolják az autóipart, hogy ürügyként használja az infrastruktúra hiányát, hogy késleltesse az elektromos átállást. De mit mutatnak a számok?

Torontáli Zoltán
2024. július 9. 16:54 Közélet, Vállalat

A kormány mint biztosítási ügynök: vásárlás után eladás Tiborcznak és az osztrákoknak

A tavalyi eladással messzebbre került a többségi magyar tulajdon a biztosítási szektorban, de most legalább Tiborcz István cégbirodalmát sikerül gyarapítani.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. július 16. 12:47 Adat, Élet

Sokkal jobban drágulnak most az albérletek, mint az eladó lakások

Nagyon mennek fel az albérleti díjak, pedig még ki sem hirdették a felvételi ponthatárokat.

Mészáros R. Tamás
2024. július 16. 05:03 Közélet, Világ

A korrupciónál is nagyobb probléma van az uniós pénzekkel

Az uniós költségvetés harmadát felemésztő kohéziós politika hatása nem csak a források elosztásáról döntő tagállami kormányok inkompetenciája vagy korruptsága miatt marad mérsékelt.

Jandó Zoltán
2024. július 15. 15:12 Adat

Másfél éve nem láttunk ilyet az építőiparban

Hajszál híján 3100 milliárd forint volt a hazai építőipar szerződésállománya május végén, és ezúttal nemcsak értékben, hanem mennyiségben is növekedést mutattak az adatok.